Jump to content

Min første bukk og jakttur :)


Ulven

Recommended Posts

Hei,

 

Opplevelsen i dag var såpass artig at jeg bare må skrive litt om det, for dette var artig.

 

Jeg tok jegerprøven i april i år, og i mai/juni fullførte jeg storviltprøven og gikk bare å gledet meg til ut på jakt.

10 august var jeg ute i området jeg har tilgang til, tok med rifla for å smyge litt, men mens for å bli litt kjent i området osv. men hverken så eller hørte stort..

Et par dager etter var det ut igjen men da også for å smyge litt, men trampet som en elg og skremte nok for det meste bukker og det som var.. hehe

 

Men så, fredag etter jobb bar det sammen med en kompis opp i skogen, dette skulle bli min første skikkelige jakt tur. dvs med overnatting og postering osv..

Vi tok med oss et par saltsteiner som vi plasserte ut i skogen på forskjellige steder.

Begge to med hver sin tunge sekk, jeg hadde rifla, og med telt og alt bar det opp i skogen.

 

Vi fant frem til myra der vi skal poste morgenen etter, og klokken ble utpå 21 tiden.

Vi satte opp teltet og lagde oss noe mat og fikk på noe tørt tøy, for det var slit å komme opp ja.. men helt glemt 2 minutter etterpå. hehe.

Siden så plasserte vi ut stein osv, og merket av område med gps'en og div.

Vi forsøkte å postere litt på kvelden for å se om noen bukk var klar for kveldsmat, men vi ble spist opp av mygg, så vi satt for det meste å fektet med armene og klapset myggen.

(vi hadde ikke myggnett, og selvsagt glemt myggspray'en).

Vi gikk så og la oss i teltet og tok en liten 'jeger' i påvente av morgengry.

Ble heller lite søvn, men duppet av litt nå og da.. men når klokken ble ca 5 bare måtte jeg ut av teltet..

Vi kokte oss litt "rett i koppen" og et par skiver brød. Deretter smøyg vi opp til posten.

Der ble vi sittende igjen å smekke mygg og irritere oss over glemt myggspray, men klarte å beholde roen sånn passe.

Jeg satt å tittet utover myra og oppover gressbakken på andre siden, men så ingenting.

Men flere ganger hørte jeg i det nye skogsfeltet til venstre for meg knaking.. som om noen tråkket på kvister som knekker. men så ikke noe.. forsøkte å lokke med gressstrå, men neida..

Tiden gikk, og noen hundre mygg bøtet med livet.. og nye kom..

Når klokken var ca 6.30 bestemte vi oss i grunn for å pakke ned teltet og tusle veien ned mot bilen og se litt andre plasser.

Jeg ble sittende litt til,men reiste meg opp.. og tittet rundt..

Akkurat da kom sola opp og skinte på plassen der jeg satt å postet. Siden det var kaldt denne morgenen ville jeg står litt i sola og få i meg litt varme.

 

Mens jeg står der titter jeg i kikkertsikte, men det var jaggu dugget igjen.. forsøkte å tørke men neida.. så ikke en dri.... Men står videre med geværet i sola og varmer meg.

Kompisen som var på vei til teltet stod ca 5-7 meter unna meg, og plutselig hører jeg det knaker forsiktet bak meg. Jeg snur meg 180 grader og ser rett i øynene på en bukk som hopper opp på en stein. Den står med siden til og jeg tenker "fae... duggen i kikkerten", men jeg legger ann for å se om jeg kan anntyde noe i kikkerten, men i det jeg ser inn, så ser jeg dyret klart som dugg for solen.. den lille varmen hadde fjernet duggen og var klar som dagen.

Jeg sikter på hjerte og til å være stående, var siktet helt stille..

Bukken ser på meg, og akkurat i det jeg beveger fingeren for å trekke av, så ser jeg at den trekker ned rumpa for å bykse avgårde, men akkurat da smeller det og jeg ser den gjør et hopp, deretter enda ett hopp, men da bak en busk. Jeg tar nytt ladegrep i tilfelle, men kompisen som stod et stykke unna meg, han var raskere borte på dyret enn meg, 2 byks og ett sprett og han ropte "Du TOK ANN!!" og jeg kom meg bort, og der så jeg at dyret lå, og med en gang så det ut som det hadde gått igjennom buken, og den rykket litt der den lå, så jeg ga den et nådestøt i tilfelle for ikke å la den lide.

Vi snur dyret og ser at kulen har gått perfekt inn i forkant, igjennom hjerte og lunge og ut via ribbena (som gjorde at det så ut som vomskudd).

Perfekt skudd, og det var en 6-taggers ung bukk. Fin i pelsen også.

Vi tok med oss dyret og pakket sammen camp'en. Så bar det veien ned til bilen, den var laaang med de 40 (ca) kiloene dyret veide i tillegg til pakkenellikene. Deretter bar det hjem for vomming og partering osv.

 

Ps, grunnen til at vi ikke vom'et på stedet var nok delvis at vi var litt usikkre på hvoran det skulle gjøres og litt latskap.. hehe.. var rimelig trøtte i tryne når adrenalinet var ute av kroppen.. hehe

 

Trøtt i trynet, men utrolig artig opplevelse..

 

Her er noen bilder fra turen:

bilde153.jpg

bilde155.jpg

bilde156.jpg

 

Har gjort meg et par notater underveis til neste jakt..

 

1) HUSK myggspray/servietter/spiral osv..

2) Sov godt natten før du skal på jakt, det blir lite søvn mens du er ute.

3) Kle deg slik at flotten ikke kommer inn til huden.. (satt 4 stk flotter på meg når jeg kom hjem som hadde bitt seg fast).

4) Husk hatt med myggnett og hansker.

5) ha med varmt tøy, det er kaldt på morgenene.. :-D

og div. annet..

6) VOM'e på stedet og tømme dyret for innmat osv.. dvs mindre å bære tilbake..

 

tips: Turmat, rett i koppen, fiskesuppen.. den var digg.. :D

 

Denne turen kommer jeg til å huske..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Gratulerer med fin bukk og hyggelig historie. Men jeg reagerte på en ting, rådyr på 40 kg ? Det må i såfall være levendevekt det da vel ? Selv det er betydelig :wink:

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med ditt første felte vilt Ulven....moro.

En opplevelse/hendelse som altid vil sitte spikra :D

 

Jeg stusser også over at dere ikke vommet der og da.....blir litt lettere å bære dyret når det er utvomma :wink:

Videre lønner det seg at dyre henger litt på et kjørlig sted, etter at det er flådd, før du parterer.... For å modne(mørne) kjøttet, det skal henge i ca. 40 døgn grader....altså; er det 4 grader ute -10 dager..... er det 10 grader ute -4 dager....

Luftfuktiheten spiller også inn en rolle.....er den høy vil dette ha innvirkning i så måte at henge tiden forkortes.... Sjekk kjøttet gjevnlig....at det lukter godt... og har fått tørr hinne.

 

Bruk gjerne myggnett/slaktepose så ikke fluer kommer til.

 

Tipper det blir flere turer i løpet av høsten...... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tenkte litt på dette med vomming der og da, men det ble nå til at vi dro det med oss..

40 kilo var nok litt lagt på for kjente, hehe.. men tungt nok.. :D

Neste gang vommer vi det på stedet, men det var vist enklere å dra av skinnet mens det fortsatt var varme i dyret, så det var mest det vi tenkte på, og var trøtte i tryne.. hehe..

Neste gang blir det nok enklere og, man lærer underveis..

 

Var i hvertfall en god opplevelse :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Jamt,

 

Ja, må stoppet ut denne :D

Vi har ikke kuttet skinnet ved nakken/halsen, bare lagt hode med skinn og alt i frysen.. så kan han ta det han mener er penest for å stoppe den ut.. fin pels på den :)

Personlig syns jeg horna var fine også jeg.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...