Jump to content

Topp-fugl jakt og kamuflasje


357

Recommended Posts

Jeg har ikke vært på toppjakt uten kamuflasje. Det jeg bruker er enten hvit overtrekk på overkropp, hvite bukser i noen tilfeller. Om det er noe jeg hopper over, er det buksene (nei jeg går ikke naken) . Trærne er ofte snødekte, mens stammene rundt meg er ikke det. Så denne kombinasjonen gjør ikke at jeg stikker meg videre ut under gode topp-jakt forhold..

 

Hender og ansikt dekker jeg alltid. Hendene må bevege seg, og om disse stikker seg ut, tenker jeg at de blir et senter for oppmerksomhet.

 

Siden jeg ikke har vært på jakt uten kamuflasje, er det ikke godt for meg å si hvilken effekt null kamuflasje gir. Men det er jeg ganske sikker på at noen på kammeret har prøvd.

 

Ps - Dette er mer å betrakte som et forsøk på åpenhet enn forsøk på fasit ;)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Kamuflasje er sjelden feil, men ikke glem hvordan du beveger deg. Det nytter ikke bare å hoppe i en kamuflasjedress og rase på. Tenk på at fuglen sitter høyt og har kolossal oversikt over hva som skjer over lange avstander. Kamuflasje skal fjerne kontraster og minske risikoen for å bli sett, og hvitt mot hvit bakgrunn er jo kjekt da! Bruk heller hvite klær enn knallrøde for å si det sånn.

 

Vil tro at løvkamoen til Jaktfall og ghillie suits fungerer best, fordi de tar bort kontrastene/omrisset av oss farlige mennesker bedre enn de andre. Ulempen med disse, i hvert fall ghillie suits, vil du antakeligvis merke når du skal gå gjennom et bjørkekratt...

 

Kjøpte selv en Tviltema-Ghillie suit her om dagen (grønn/brun) og ser frem mot en høst med smygjakt og heftig banning i tetta neste år! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvit kamuflasje sammen med optimal bruk av terrenget er generelt helt avgjørende mener nå jeg. Likevel vil fugl i topp, noen ganger, omtrent ikke reagere. Har selv bl.a gått rett på over åpne flater for lett å stille innpå, samt å skutt flere skudd uten å treffe - der fuglen satt like godt... Jeg går i helt hvitt (Norrøna arktis ) med hvitt sekktrekk, tapet rifle, og maske, lue og votter i samme farge. Skiene; Tangsnäs er hvitmalt fra fabrikk med hvite staver.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...