Jump to content

Sauer 202 erfaringer


Hatlebakk

Recommended Posts

Ser det er mange sauer 202 eiere her på forumet..

 

Sitter selv og vurderer å kjøpe en sauer 202.

Dette er et gevær som jeg vil bruke til posteringsjakt, men også ha muligheten til og gå litt med det uten at det skal være for tungt.

 

Og lurer da på hvilken erfaringer dere gjort dere når det gjelder vekta på disse våpene ? tenker da på forskjellen mellom classic, og outbacken. Vet at outbacken har aluminiumskasse, og er et noe lettere våpen.

men det jeg lurer mest på er hvordan vektfordelingen blir ved montert lyddemper. Blir det noe forskjell mellom classic'en og outback'en ? blir det stor forskjell på hvor fremtunge de vil være ?

 

Hvilken erfaringer er det med aluminiumskassa til outbacken ? finnest det noe negativt med at dette er i aluminium ? blir den noe raskere "slitt" pga. at aluminium er et mykere metall ?

 

Noen erfaringer ved bruk av GRS skjefte på dette geværet ?

Link to comment
Share on other sites

Min far har en Sauer 202 Jaktmatch i .308, jeg fikk låne den frem til jeg fikk egen rifle. Fantastisk våpen, presist - og personlig så er jeg veldig glad i sikringen. Hadde jeg hatt penger nok, så hadde det ikke vært tvil om at en Sauer 202 hadde stått på listen min.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en Highland i 30-06, skal hente den hos bøssemaker Didrik på Jevnaker på Hadeland i morgen, etter at han har montert R6 montasje og 2-12x50 Z6 for meg.

Driver å lader opp noen skudd slik at jeg kan få skutt inn på vei hjem i morgen.

Hvor lange patroner går det i 202 magasinet?

Noen som har ladd 180g Sierra Pro Hunter, og vet hvor lange disse patronene kan være?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nå fått sauer'n jeg bestillte i hus..

var på banen her en dag, og skjøt inn rifla, samt justerte inn kikkerten.

Men oppdaget det at siste hylsa i 3 skudds magasinet mitt vil ikke bli med inn i løpet ved ny lading.

har også et 5 skudds magasin, men der er jeg ikke plaget med dette.

hva kan årsaken være ?

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic kanskje men fikk greie på at Sauer har satt ut produksjonen av 202 til en annen fabrikk med det resultat at den silkemyke sluttstykkegangen ikke lenger var som den pleide og at avtrekket skulle være nesten umulig å få "rent".

Var innom en våpenbutikk og kjente på en ny Sauer type rett hataristokk og 8 skudds magasin, (husker ikke hva modellen heter) og kan bekrefte at i allefall sluttstykke gangen var noe helt annet enn på min 202. Trist hvis en av verdens beste boltrifler skal produseres på sparebluss!

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic kanskje men fikk greie på at Sauer har satt ut produksjonen av 202 til en annen fabrikk med det resultat at den silkemyke sluttstykkegangen ikke lenger var som den pleide og at avtrekket skulle være nesten umulig å få "rent".

Var innom en våpenbutikk og kjente på en ny Sauer type rett hataristokk og 8 skudds magasin, (husker ikke hva modellen heter) og kan bekrefte at i allefall sluttstykke gangen var noe helt annet enn på min 202. Trist hvis en av verdens beste boltrifler skal produseres på sparebluss!

Hvis du har en 202 av eldre type med tradisjonell blånering så er den en del glattere enn en ny 202 med ilafloan belegg ja, men det er til du får slitt til overflatene inni kassa.

Det å prøve glattheten på bolten i en 202 som henger på veggen i butikken er også misvisende av den enkle grund disse er knusk tørre og lagrings fettet(oljen) har harsknet og gir en bremsende effekt, en runde med rødsprit og en tynn oljefilm etterpå blir som dag og natt.

Det med avtrekket stemmer heller ikke, jeg mange sauere, noen år gammle og spell nye ingen forskjeld der nei, de går an å justere hvis det er slep eller annet grums(meget skjelden)her også kan det skyldes harsknet lagrings fett olje som har skylden, det er ikke noe billig avtrekk vi snakker om her men følsom finmekanikk.

Joda det er forsatt verdens beste boltrifler :mrgreen: at de blir produsert på sparebluss per i dag er en usannhet.

Må ikke høre på blasereiere og deres markedsførings propaganda :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke sauer produsert på blaser fabrikken ? ivertfall det jeg har hørt.

Svaret er nei, men det er samme eiere av sauer blaser og mauser.

Sig sauer avdelingen ligger i sauerstrabe Eckernførde nord i tyskland, der blir sig sauer pistolene halvauto riflene for millitær og politi bruk laget sammen meg SSG3000 og 200STR.

Sauer jaktvåpen ligger i isni sør i tyskland sammen med blaser og mauser på samme område men vær sin fabrikk.

Det som derimot er sannheten er at sauer lager løpene til blaser og mauser :wink:

Link to comment
Share on other sites

I følge de, så lages Sauerpiper i egne produksjonslokaler.

Stemmer det sammen med blaser og mauser piper, eneste forskjelden på pipene utover innfestinger og profiler er overflate teknikken, blasers kjente harde overflatefinish finner man også av lignende type på sauer 303 modellen men med et helt annet patentert produktnavn en blaser, nemlig nitrobond x, utover dette samme stål.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min 202 classic synth i 6-7 år. Helt ypperlig til posteringsjakt. Jeg kjøpte grs stokk i fjor og da ble den enda bedre å skyte med synes jeg. Har også gått en del med begge skjeftene, her merket jeg at en god reim er godt å ha.

 

Den iaflon beskyttelsen viser tegn til slitasje rundt hevarmen nå, men skal ha på duracoat tenker jeg..

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min 202 classic synth i 6-7 år. Helt ypperlig til posteringsjakt. Jeg kjøpte grs stokk i fjor og da ble den enda bedre å skyte med synes jeg. Har også gått en del med begge skjeftene, her merket jeg at en god reim er godt å ha.

 

Den iaflon beskyttelsen viser tegn til slitasje rundt hevarmen nå, men skal ha på duracoat tenker jeg..

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Slitasje rund hevarmen (kulen) er vanlig, dette vil også skje med duracoat, løsningen er å sette på hevarmskule av gummi og du får i tillegg bedre ladegrep, 120 kr hos Magne Landrø :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blaser lager sine egne piper, i egne lokaler. I følge samme person :wink:

Mine opplysninger sier det jeg har nevnt tidligere, men det kan hende mine er feile eller omvendt.

Men til mitt forsvar så høres det uøkonomisk med 2 til 3 løpsproduksjoner innen samme konsern da fabrikkene av nevnte merker ligger nesten vegg i vegg :mrgreen:

Vi får holde disse mulighetene åpne, har jo ikke så veldig stor betydning :lol:

 

Men hvis det stemmer det du sier hansen deluxe så er jo det svare på hvorfor det er såååå mye bedre presisjon i sauern enn blasern :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min 202 classic synth i 6-7 år. Helt ypperlig til posteringsjakt. Jeg kjøpte grs stokk i fjor og da ble den enda bedre å skyte med synes jeg. Har også gått en del med begge skjeftene, her merket jeg at en god reim er godt å ha.

 

Den iaflon beskyttelsen viser tegn til slitasje rundt hevarmen nå, men skal ha på duracoat tenker jeg..

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Slitasje rund hevarmen (kulen) er vanlig, dette vil også skje med duracoat, løsningen er å sette på hevarmskule av gummi og du får i tillegg bedre ladegrep, 120 kr hos Magne Landrø :wink:

 

 

Thank you :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har nå fått sauer'n jeg bestillte i hus..

var på banen her en dag, og skjøt inn rifla, samt justerte inn kikkerten.

Men oppdaget det at siste hylsa i 3 skudds magasinet mitt vil ikke bli med inn i løpet ved ny lading.

har også et 5 skudds magasin, men der er jeg ikke plaget med dette.

hva kan årsaken være ?

 

Ikke noen som har noe formening om hva årsaken kan være ?

Har lagt til merke at om jeg hjelper til med å trykke magasinet opp i geværet under lading, så går det stort sett greit..

er det noe justeringer av noe slag for å dette bedre ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt dette en gang på min 202. Årsaken var at fjæra i magasinet var for stram foran kontra bak. Den tiltet dermed patronen så sluttstykket ikke fikk tak i bakkant. Delte magasinet og "strakk" fjæra slik at den ble strammere i bakkant. Løste mitt problem. Dette var med en kort patronen (6mm Norma br).

Link to comment
Share on other sites

358 WIN skrev:

sluttstykkegangen ikke lenger var som den pleide og at avtrekket skulle være nesten umulig å få "rent".

 

Jeg har hatt tak i 2 helt nye sauer 202 det siste året, og felles for begge er at avtrekket har vert umulig å få rent for kryp. Jeg byttet den ene jeg hadde i en betydelig eldre outback, og her er avtrekket i en helt annen klasse.

Noen tips for å få rent avtrekk? Jeg har forsøkt å stille inn skruen til avtrekkslengden helt inn( skruen i avtrekkerbøylen) til det nesten smeller av seg selv, uten at krypet blir borte. Det kommer og går litt, en av tre ganger kan man merke kryp i avtrekket. Noen tips? Olje avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Om avtrekket er tilnærmet lik 200 STR avtrekk, har jeg en viss formening om hva det kan være siden jeg har pellet det avtrekket i partikler opp til flere ganger for gøy og rengjøring. Vil tro en polering av noen vitale deler, gjør susen. Blir sikkert ikke verre av en dråpe olje eller to mellom kontaktpunktene på del 704 og 718 hvis du ser her:

http://www.magnelandro.no/deletegninger/Sauer202.pdf

Er du ikke trygg på å pelle på avtrekket, leverer du inn våpenet til en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Eg har samme irritasjonsmoment med avtrekket på min outback, men ser i bruksanvisningen at det er 2 typer avtrekk til 202. Det er et avtrekk der det er mulig å justere slep, og ett der det ikke er mulig slik eg tolker det som er skrevet der. Kan det ha noe med snellerten å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkene var fremdeles bedre enn på samtlige Blasere jeg har kjent på, men det er jo synd om dette er et resultat av kostnadsbesparelser som 358 WIN var inne på. Sende børsa til børsemaker for polering av avtrekk er noe man gjør med Star Baikal kombier og Brno salongrifler :evil:

Link to comment
Share on other sites

Snellert avtrekket kan man ikke justere slep på så hvis dere har det, ville jeg ha byttet. I min verden er trykkpunktavtrekk overlegent alt annet også til jakt. Det er også et mye tryggere avtrekk fordi det har både godt inngrep og er fintfølende når det gjelder.

Match avtrekk for folket sier nå jeg!

Jeg polerer alt jeg kan polere. Har finpolert avtrekket på min STR fordi jeg kan slik at et allerede godt avtrekk blir...egentlig like godt som før :lol:

 

Prøv en dråpe olje på nevnte plasser, det burde hjelpe godt på men om det blir strøkent er ikke godt å si.

Link to comment
Share on other sites

De avtrekkene jeg snakker om har ikke snellert eller trykkpkt. En flat skrue i magasinbrønnen for tyngde og en unbrako bak avtrekkeren for lengde( kryp) Sistnevnte synes stort sett være til pynt på de to nye sauerene jeg har hatt tak i...

 

Har kort og konsist matchavtrekk på DFS sauera, men selv etter 30 000 skudd med den, vil jeg ikke ha slikt avtrekk på jakt for min del...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...