Jump to content

Salg av Zeiss Victory 3-12x56 lotutec opplyst retikkel 40


mortens61

Recommended Posts

Hei!

Trenger råd i en litt kinkig sak. Det har oppstått en uenighet mellom selger og kjøper i salg av en kikkert som nevnt over. JEG lurer på om noen her er i stand til å si en bra pris på dette. Komptårnet er for høydejustering. Det er en Zeiss fra 2008 og strøken i glass og kropp. Kan noen gi meg tips på pris/overslag.?

 

mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har Zeiss, ofte via XXL, periodevis solgt kikkerter til priser som ligger langt under det mindre forretninger kan selge for. Dette har gjort at bruktprisene har falt, og Zeiss har ikke lenger samme høye bruktverdi som tidligere.

 

Anslår at "støyen" dette har skapt i bruktmarkedet gir en verdi på dette siktet på 8-9 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Koster ca 15k på XXL per i dag, om man har litt is i magen får man alltid 25% rabatt, og siktet er 4 år gammelt.

8-9 som nevnt over virker fornuftig, selv om det trolig gjør litt vondt å selge til den prisen :)

 

Men hva er kinkig, angrer kjøper etter at prisen ble avtalt?

Link to comment
Share on other sites

XXL har dumpet ut 2,5-10x50 i forskjellige alternativer. I tillegg er kjøperne av denne størrelsen ute etter ett allround sikte og bruker nødvendigvis ikke de ekstra 1000 lappene for å få det beste skumring sikte. Det markedet er fucked.

 

3-12x56 derimot har en kjøpegruppe som ivrer etter å betale mer for å få det lille ekstra. Skumringsverdier for alle penga. XXL har solgt veldig få i denne størrelsen ut på markedet. Jeg kjenner ingen som har rukket å skaffe seg ett. Så at XXL har ødelagt noe bruktmarkedet her er i beste fall en myte.

 

At HT har kommet på markedet drar dessverre ned noe prisen, men ikke av betydning siden de ikke har kommet inn på brukt markedet enda.

 

Prisforslag 11500,-. Og finner du rette kjøper så får du en 1000 lapp ekstra for justeringstårnet.

 

Husk at dette ikke er noe jalla produkt, men ett sikte som selges med 6 år igjen på garantien.

Link to comment
Share on other sites

Prisforslag 11500,-. Og finner du rette kjøper så får du en 1000 lapp ekstra for justeringstårnet.

 

høh?

Prisen du skisserer der er mer eller mindre nøyaktig hva nypris er, om man slår til på en av 25% dagene til XXL, pleier å være 2-3 slike i året.

Mulig jeg er rar, men jeg betaler ikke nypris for noe som er brukt i 4 år.

Link to comment
Share on other sites

For meg som jakter hjort (les: skumring/3-12x56 sitt bruksområde) så vil grove stolper aldri bli feil. I tillegg så er det kjekt med kulekomp på når holdet passerer 185m. Hvertfall for min del med 9,3x62. Dagens trend med ikke forstørrende retikkel og minst mulig dekking av målet, gjør at vi blir avhengig av lys på siktene for å kunne brukes til skumringsjakt. Og lys koster flesk.

Så ukurant ... neh. :?

Link to comment
Share on other sites

Tja,jeg vil si at det er uvanlig skyte hjort på over 185 meter og bruke 9,3x62. De fleste som jakter på slike avstander vil foretrekke andre kaliber.

 

Sånn generelt påstår jeg at behovet for kulebanekompensator ikke oppstår før avstandene blir mye lenger enn 185m. Og da dekker lysprikken i retikkel 40 mye av målet.

Link to comment
Share on other sites

Taksering betyr nok ikke allverdens for et brukt sikte/våpen/fiskestang etc.

 

Spørsmålet er hva noen er villig til å kjøpe det for.

 

Man mener at bilkjøp - er en dårlig "investering", da man ikke får så mye igjen for en brukt bil.

Sikkert riktig det - men du verden for en dårlig "investering" det er - å kjøpe et dyrt sikte, fiskestang, våpen osv..

 

Har jeg funnet ut :?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan en "taksering" skal hjelpe her. Blir slike objekt i det hele tatt taksert, og har det i så fall noen hensikt?

Rent personlig så hadde jeg bladd videre om jeg hadde sett et slikt sikte som var brukt i 4 år og priset til 12000 (som nevnes ovenfor), mens jeg hadde stoppet opp på de 8-9 tusen som også nevnes. Kanskje et sted mellom? Men som det også sies så er riktig pris det noen er villig til å betale. Har en tålmodighet til å vente på en kjøper som ikke er så prisbevisst kan en få mer, skal en selge kjappt til en som går mye av tiden sin og snoker på skrotsjapper som XXL så får en mindre.

Med de 4 og 1 årene som nevnes så kan jeg si at jeg også hadde krevd avslag om jeg hadde fått beskjed om at jeg kjøpte et ett år gammelt sikte, og så fant ut at det var 4 år gammelt. Ville forsåvidt krevd litt avslag selv om det skulle vise seg at det var en overligger som hadde ligget 3 år i butikkhylla. Slike går gjerne til "demo-pris" til den som kjøper de. Uten sammenligning forøvrig ser en ofte det samme når det gjelder MC. Der ser jeg alltid på rammenummeret, ikke reg.dato. En 2006 modell registrert i 2008 skal etter mitt syn ikke selges som en "2008 med litt avslag", men heller en "2006 med bittelitt påslag"....

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

xxl hadde vel ht versjonen for rett over 13k her mener jeg (med lys uten komp) - jakt og friluft dumpet ut "56 zeiss'er" (med det der punktet) til under dette for kort tid tilbake.

 

Personlig hadde jeg ikke gitt en krone over 9000kr for siktet. Men som for blaser - alltid noen som betaler oppunder nypris for populære produkter. At dem da mister garantitid og full kjennskap til historikken, gjør vist ikke noe bare en tjener verdien av en middels god 3l kartong med vin på handelen. Kjøpet blir ofte også gjort usett over internett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...