Jump to content

Hjort vs elg, Sørlandet


M67

Recommended Posts

Elgen på sørlandet er liten, det er få av den, og her er mer og mer hjort? Med små justeringer de fleste enige i dette.

 

Noen forteller meg at hjorten jager vekk elgen, andre sier den spiser opp maten for elgen, andre sier hjort og elg spiser forskjellig mat og ikke konkurrerer?

 

I min forenklede Discovery-verden, så er elgen taigaens dyr. Jeg er også vokst opp i elg-land, der ingen andre klovdyr fantes, untatt samenes reinsdyrflokker, men de er på snaufjellet. Så jeg vet hvordan det ser ut der elgen går og spiser.

Den er tilpasset det å kunne overleve i barskogen i lange og kalde vintre. Den driter knusktørt, fordi den er laget for å konservere vann der alt er frosset, vi ser rådyra dø av tørst der elgen står og gnafler bunnfrossen kvist, og skaver barken av løvtrærne.

Hjorten trives best i løvskog, og eter blader, kvist, og gress - den driter som ei ku, og vil bli utkonkurrert i lange og kalde vintre? Forenklet.

 

Elgen eter blad, skudd, kvist, vinterstid blader, bark, skudd av bartrær, hva mer? Men elgen eter også gress, jeg har sett elg spise silofor, og kraftfor - banan og gulrøtter, den eter i mitt inntrykk hva som helst omtrent.

Hjorten vet jeg mindre om men den eter blader og gress iallefall - mange sier den er mer feinsmecher og mere kresen enn elgen.

 

Her er min tanke om elg vs hjort, vintre og mat. Jeg tror hjorten konkurrerer ut elgen i matfatet.

Elgen er kanskje bedre tilpasset å overleve lange vintre, men det har vi ikke her, så de dyra blir flest som formerer seg fortest, som er flinkest til å spise opp maten først, og som er flinkest til å holde seg unna predatorer - les jegere.

Skogen her ser ut som skogen i nordnorge, den har nøyaktig samme type beiteskader, men de er mer synlig overalt, for en har mer løvskog, og en har flere løvtrearter, og mer av dem. Løvskogen bærer preg av stort beitepress.

 

Vi ser spor etter hjort veldig mye spor, men ikke hjort - bortsett fra i nattkikkert om natta - på innmark. Elg er det nesten ikke spor etter, og på helt andre steder - men vi ser elg, og skyter elg. Mye mer enn hjort iallefall.

 

Så når blir elgjakta til hjortejakt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke godt å si når eller om hjorten kan utkonkurrere elgen selv om det kanskje kan se slik ut på sørlandet. Jeg har vedlig liten peiling på elg, men ser poenget ditt med at elgen kan ete knusktørre saker og konservere vann når "alt" vann er frossent. Uten å ha veldig mye kunnskap om elgens knusktørre bæsj så tror jeg på det du sier angående evne til å konservere vann :wink: Når det gjelder hjortens matvaner vinterstid så synes hvertfall ikke jeg at den virker som en feinsmecker. Barken på både løvtrær, einer og barlind (!) blir rimelig kjappt skrelt av når snøen legger seg. Dermed kan det virke som om elgen ikke er like overlegen vinterstid som vi kanskje tror?

 

Uansett kommer du med et nyansert bilde på denne problemstillingen, og som du sier er det mange forskjelilge parametre som har innvirkning på hvem som til syvende og sist kommer til å utkonkurrere hvem, og dersom fortrinnet til elgen (vinterstid) ikke er så stort og er det eneste den har så stiller elgen totalt sett kanskje dårligere enn hjorten?

 

I og med at du er inne på evnen til å formere seg, er det noen som vet om det er større produksjon hos hjort enn elg? Er overlevelsen (naturlige årsaker) større hos hjort enn elg? Jeg er av oppfatningen at både hjort og elg får en kalv pr år, og at tvillingfødsler er relativt sjeldne. Således burde egentlig reproduksjonsraten i utgangspunktet være den samme gitt at populasjonene er like store, men dette er bare meg som tenker høyt :P

Link to comment
Share on other sites

Her vi bor har vi samme problemet og vårt vald og nabovaldene har gjort noen oppdagelser. Vi har alltid hatt godt med elg her på på denne delen av heia, men kun skutt 2-3 hjort de siste 30 årene, mens nabovaldet som er på samme heia bare 5 min kjøring herfra opplever det motsatte at dem har hjorteflokker på oppmot 15stk som springer rundt og ikke en elg og se. Det siste valdet som er i enden av heia her skjøt ut mye hjort for en 8-10 år siden og opplever nå at elgen er tilbake igjen men at hjorteflokken har minsket. Jeg er ikke i tvil om at hjorten jager vekk elgen.

Link to comment
Share on other sites

Ser også tegn til dette. Det blir observert og skutt flere hjort enn noen gang i området. Mange har viltkamera stående i skogen. De får ikke inn noe hjort om vår/sommer. Men når høsten kommer (omtrent samme dag hvert år i ca 3-4 år nå), kommer også hjorten til området. Her holder de seg en god stund, før de trekker opp igjen. Her er det lite elg i denne perioden rundt september-november. I områdene de trekker opp til igjen, forsvinner hjorten på samme tid som de trekker ned til "våre" områder, og kommer tilbake nå de forsvinner på viltkameraene her. Så mest sannsynlig er det de samme dyrene.

Det som er merkelig, er at bare et par kilometer i naboheia, er det lite å se av hjort. Men her er det noe elg å se.

Lengre opp i dalen, har det vært hjort i over 10 år. Om sommeren kan man se både hjort og elg beite på samme jorde. Her skyter de godt med elg og hjort hvert år, og har gjort dette i mange år. Der vi ser hjorten kommer til hvert år, er det nok en tendens til at hjorten dominerer enkelte områder. Så noe fasitsvar på om hjorten jager bort elgen er det nok ikke. Og er sikkert forskjellig fra plass til plass, og hvor store flokker med elg som var der før hjorten kom, og hvor store flokker hjorten går inn i området med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hjorten er mer offensiv enn elgen. Nå har jeg hørt to eksempler fra her i nord (der hjorten er i etableringsfasen), og det går på at hjortebukk har dannet revir uten å ha koller i området. De har da skaffet seg et harem av elgkyr! Og kjeppjager elgoksene som prøver seg. Nå blir vel ikke dette noe parring utav, og hjortebukken "når vel ikke opp" heller, men det hindrer jo disse elgkyrne i å få parret seg med elgokser. Om dette er et beviselig faktum eller ikke kan jeg ikke si noe om, men dette forteller soga...

Link to comment
Share on other sites

I og med at du er inne på evnen til å formere seg, er det noen som vet om det er større produksjon hos hjort enn elg? Er overlevelsen (naturlige årsaker) større hos hjort enn elg? Jeg er av oppfatningen at både hjort og elg får en kalv pr år, og at tvillingfødsler er relativt sjeldne. Således burde egentlig reproduksjonsraten i utgangspunktet være den samme gitt at populasjonene er like store, men dette er bare meg som tenker høyt :P

 

Jeg ville tro (synser) at elgen har større evne til å formere seg enn hjorten. Tvillingfødsler hos elgen er relativt vanlig her hvor jeg jakter. Mener jeg har lest at kalveproduksjonen er ca 1,2 pr. ku men dette varierer jo. Hjorten føder jo ikke tvillinger (ikke bevist hvertfall) så her må jo kalveproduksjonen være under 1 pr. kolle, jeg ville tippe 0,7 eller rundt der? Skulle tro overlevelsen også var høyere hos elgen siden den takler vinter/snø bedre enn hjorten?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som forrige innlegg sier, elgen har en produksjon fra 1.1 til 1,5 kalver, snittet er nok rundt 1,2. Hjorten ligger rundt 0,5 til 0,8.

Variasjonene skyldes aldersammensetning og beitekvalitet.

Men generelt har elgen høyere produksjon. Jeg våger påstanden at lokale variasjoner i elgstammen i Norge skyldes den viktigste faktoren, nemlig jakta. Det er vel ikke lenge siden elgstammen var alt for høy på sørlandet, med beinskjørhet pga beiting på bla. eik som resultat. Nå når stammen lokalt er skutt helt ned, er det naturlig at det tar mange år før kvantitet og kvalitet på stammen er på høyde igjen.

Her i Nord Østerdalen har vi hatt hjort siden 50 tallet og elgstammen er bedre enn på mange år. Ser riktig nok en nedgang i antall nå, men det er resultat av en ønsket avskyting. Det skytes større dyr nå enn siden 50 tallet og flere hjort enn noen sinne.

Link to comment
Share on other sites

med beinskjørhet pga beiting på bla. eik som resultat.

KAn ikke elgen spise eik? Eika er nå tildels helt nedbeitet, så et eller annet dyr er det som eter eik iallefall, mest hjort etter stiene å dømme, men jeg har ikke sett dem spise. Jeg trodde det var nokså vanlig blant elgkyr å ikke få kalv - stemmer ikke dette?

Mange steder på sørlandet er jo mye eikekratt, og det dyret som kan nyttiggjøre seg dette har definitivt et fortrinn?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...