Jump to content

Ny mann på forumet her


bjornjeger

Recommended Posts

Ny mann på forumet.

Er ferdig med jegerprøven og søker innspill til våpenvalg. Tenkte at dette var riktig forum for tips og synspunkter :D

Søker og leser for harde livet :? men ser at meningene spriker en del :overrasket:

 

3 ønsker: hagle, rifle (.308/30.06) og salong 8)

 

Leser og søker videre og spør når jeg vet hva jeg skal spørre om :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen skal du være :winke1:

 

Du sier ikke noe om budsjett?

 

Så da kliner jeg til, hehe....

 

Hagle: Beretta kaliber 20 ( ca 20.000 ferdig tilpasset deg)

Rifle: Blaser R-8 kaliber 30-06: toppe den med en Swarovski så kommer den på ca 50.000 Da inklusive demper fra Hauseken

Salong: løp til Blaser R-8: 10-12 tusen, alt etter hva slags kikkert du topper med.

 

For å gjøre det billigere er det bare å sjekke ut på Finn...

 

Jeg vil anbefale enhver å kjøpe systemrifle som første våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hagle: Beretta kaliber 20 ( ca 20.000 ferdig tilpasset deg)

Rifle: Blaser R-8 kaliber 30-06: toppe den med en Swarovski så kommer den på ca 50.000 Da inklusive demper fra Hauseken

Salong: løp til Blaser R-8: 10-12 tusen, alt etter hva slags kikkert du topper med.

Hmm.. det var jo litt av en stall å starte med det der da. Tror jeg ville siktet litt lavere til å begynne med :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. det var jo litt av en stall å starte med det der da. Tror jeg ville siktet litt lavere til å begynne med :forvirra:

 

Kanskje ikke nødvendig det!!!

 

Brukt får du:

Beretta til 7-12 tusen

R-8 ca 20-25 tusen (med optikk)

En Brno salong får du for 2-3 tusen, og de er uslitelige.

 

Plutselig ikke uoppnåelig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, han havner jo dirkete dit mange ønsker de hadde siktet fra dag en fremfor å "kastebort" penger på allslags morro.

 

Problemet er at man da ikke vet at dette er det man ønsker seg.

 

På haggle har jeg ingen spesielle preferanser utover at det helst bør være en "brekk" haggle (ikke 1/2auto/pumpe). Men om kråkejakt o.l som ikke bør bråke for mye er pri en, vill jeg ha sett nærmere på en O/U Hushpower i kal 20 (er ett par på kammeret med denne). Dette er ei haggle jeg har sikkla på i lengre tid (lyddempet haggle).

 

Ångående R8, så kan man likegjerne velge R93. Helst brukt.

 

Salong løp til denne hadde vært konge, men det man ønsker av en jakt salong er først og fremst smidighet.

 

Helt greit blir da CZ455 American eller Varmint med kappet løp og demper, da har man også muligheten til å kjøre system der også, med 22lr og 17hmr (som er min favoritt).

Brukt CZ452 american/varmint er absolutt ikke feil 22lr eller 17hmr etter behov.

 

Ellers er jeg egentlig enig i valg av Blaser til det meste, om enn helst brukt for å redusere kostnadene, og gjerne i en røff syntet modell.

Link to comment
Share on other sites

Tja, han havner jo dirkete dit mange ønsker de hadde siktet fra dag en fremfor å "kastebort" penger på allslags morro.

 

Joda, jeg må jo innrømme at jeg også i disse dager har sendt søknader på ovennevnte merker, deriblant Blaser r 98, men mener at jeg til nå har felt mye vilt, både stort og smått med baikal, Zastava, Weatherby og Silma.

Det er klart at vet man innerst inne at jakt er tingen og man som jeg vil bruke utallige timer ute i friskluft fremover, bør man kanskje selge båten som trådstarter antyder :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at man da ikke vet at dette er det man ønsker seg.

 

Ångående R8, så kan man likegjerne velge R93. Helst brukt.

 

 

Joda, det har du helt rett i. R-93 er like god som R-8 på de fleste områder, men R-8 er klart best på alsidighet, den har flest kalibervalg, også er den nyest!

 

Har en R-93 som jeg kjøpte i 1995, den funker knall enda.

og ei Breda hagle i kaliber 20, og er veldig fornøyd med den.

Salongen min er av type Brno, og den har funket helt fint i mer enn 30 år

Brno Fox i 222 som jeg arvet etter min far har jeg aldri likt avtrekket på, både snellert og ikke er veldig dårlig....

 

Vel... Jeg står ved mine valg i første post. Det er hva JEG ville valgt etter litt erfaring....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...