Jump to content

Militær "belona" amunisjon - omladbar ?


cbr

Recommended Posts

Har dumpet bort i noen pakker, og kan helt sikkert få mer av den nye "stålammoen " til forsvaret, både i 9 mm og 7,62 x 51. Alle våpnene som bor i mitt våpenskap skal imidlertid slippe å bli truet til å spise denne kosten, - MEN - lar det seg gjøre å bruke komponentene til å lage noe fornuftig ?

Tenkte i baner som, - trekke kulene, og bytte til andre med / av bly.

Noen som har prøvd ?

Noen som vet hva slags type krutt som brukes i de respektive, eller er dette "geheime komandosache" ?

Måtte man eventuellt bytte også til kjent krutt ?

Lurer på om noen her inne har noen forslag / meninger.

Er jo egentlig for galt å kaste HELE dritten hvis noe kan brukes fornuftig.

Andre må jo ha tenkt i samme baner vil jeg tro ??

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig bare kulene ( i hovedsak) som skal gi den påståtte miljøgevinsten...

Kuler med lik vekt, diameter og bæreflatelengde kan substitueres. Trekk ut kulene, sett inn ny kule, og du har en nær "normal" patron.

Koster deg bare nye kuler og arbeidet. Det siste kan være betydelig, mht uttrekking av kuler i 9 mm. Har vi erfart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker men er det ikke Berdan hylser/hetter i disse? Du får åpne en og se etter, Er ikke sikker på om kulene ble "bløtere" etter at bruk viste at de var for harde. Er vel også større fare for rikosjetter siden det er en stål "plugg" i kjernen. Hylsene er vel ganske "sprøe" også.

 

Er bare mine tanker, sikert noen som vet dette bedre en meg

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å bytte hetter eller krutt! Om hettene er berdan spiller jo ingen rolle dersom man bare skal bytte kulene, og ikke lade om selve hylsen etterpå.

Og vil man ikke bruke hylsene med hettene i faller prosjektet i grus. Det er jo nettopp kulene som er uheldige i miljøammoen. De andre komponenetene er "normale".

 

Undrer meg litt over hvor tankene om at miljøammo har en "mystisk" kruttype som ikke kan brukes i andre ladninger kommer fra?

Kan det være en sammenblanding med krutt fra "rødfis" og "blåfis"? Der er det hurtigbrennende krutt som ikke bør brukes til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt/bruker mye av denne ammoen med utbyttet kule og redusert krutt vekt. Funker fin fint i sauern.

Høggern her inne har svart på slike ting før, søker du så finner du nok tilbake til den tråden.... Husker ikke hva den het nå i farta. Men han har litt over gjennom snittet peiling på slike ting vil jeg påstå.

Sitter på jobb nå så har ikke tilgan på ladde notatane som ligger hjemme på ladderommet.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men stålkuler er jo en del lengre OG lettere enn vanlige blykuler.

Sliter med å finne noe med samme vekt OG bæreflater.

Da må jo ting forandres / justeres. Og her kommer kruttype inn i mitt bilde i hvert fall. Noen som vet hvilket krutt som brukes i de respektive kalibre ?

Berdan ja, men hadde ikke tenkt å lade flere ganger.

Dette er jo ment som en måte å fikse noe treningsammo uten å sette livet til.........., eller ta livet av løpene mine..

Kan gjerne legge litt arbeid i et slikt prosjekt, fremfor å måtte spa ned hele elendigheten.

Link to comment
Share on other sites

9mm stål har 109 grs kule og gikk ut med en hastighet på 410m/s

 

så da kan man vel finne ca krutt type, skal man først ta seg jobben kan man vel redusere krutt mengden litt også.

 

teste å prøve litt :D

 

ps prøvd å ta ut kulene med kulehammer, selv om jeg tok pressa og trykte den inn en halv mm så eventuelt lim skulle slippe satt deg veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men stålkuler er jo en del lengre OG lettere enn vanlige blykuler.

Sliter med å finne noe med samme vekt OG bæreflater.

Da må jo ting forandres / justeres. Og her kommer kruttype inn i mitt bilde i hvert fall. Noen som vet hvilket krutt som brukes i de respektive kalibre ?

Ser ut til å være litt misforståelser her igjen. Ikke bekymre deg om kruttet, det kan du bruke opp igjen uten betenkeligheter. Du trenger ikke ha i et annet krutt, om du bytter til kule av samme vekt og kortere bæreflate. Og bruker du samme COL vil kruttet oppta mindre del av tomrommet i hylsa, som igjen skulle tilsi lavere trykk, dersom du bruker en kortere kule med samme vekt. Du kommer likevel ikke i nærheten av noen "detonasjonsfare" som noen har fablet om :shock:

 

Og angående bæreflater: jeg skrev om "lik bæreflate", da med tanke på lignende friksjon i løpet. Dersom du har kortere bæreflate er du jo på den sikre siden. Da skulle også trykket bli lavere.

Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres enkelt?

ps prøvd å ta ut kulene med kulehammer, selv om jeg tok pressa og trykte den inn en halv mm så eventuelt lim skulle slippe satt deg veldig godt.

Som jeg skrev i ett innlegg over, har erfart det samme. Det er bakdelen med dette prosjektet i 9 mm. Det blir noe jobbing.

I 7.62 NATO er det enklere.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner tegninga !

 

Tusen takk for innspill, folkens !

Dette kan jo minne litt om "omvendt" lading med homogene kuler.

Store bæreflater = mer trykk. Burde sett den selv noe tidligere...

 

Bruk av blykuler med tilnærmet samme vekt burde da gå rimelig greit.

 

Vi får se om det er bryet verdt, også med 9 mm....

Link to comment
Share on other sites

Med "blykule" håper jeg du tenker på 9 mm?

Vil tro at med den ladningen miljøammoen i 9 mm har, vil du, selv med mindre motstand i løpet med blykule, fortsatt ha en relativt frisk ladning. Som krever en meget hard blykule for å fungere greit. Vil tro at du kan senke ladningen minst et par tre tiendelers grain hvis du lader blykuler, selv vanlig harde blykuler.

I 9 mm fant jeg vel ut at det ikke var bryet verdt å ta ut kulene. For mye arbeid for lite. Ved omladning av 7.62 miljøammo er alt mye greiere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...