Jump to content

Erfaringer rundt kjøp av HW våpen i .177 eller .22?


Cutlass

Recommended Posts

Howdy!

 

Eg har "komt tilbake" til skyting etter maange års opphold,og har div. børser(krutt hovedsakligt),men også en 4-5 års gammel Norica Krono,samt en Beretta 90two pistol.

 

Veit at desse ikkje er det mest treffsikre eller har mest kvalitet over seg,men artige lell.

 

Har sett meg litt ut enten HW97K,eller noe der omkring,men lurte på om eg skal velge i .22(veit om våpenløyvekravet osv.).

 

Er hovedsakligt presisjon eg er ute etter,men vil gjerne ha litt futt i det også(derfor i .22).

 

Leser at HW97K er veldig presist i 4.5mm,men virker som at ikke mange eier eller har prøvd dette her inne i .22,stemmer det?

 

Noen som vil dele erfaringer og råd rundt dette,eller har linker som kan være til hjelp?

Link to comment
Share on other sites

HW97K er et nydelig våpen, avhengig av skyteavstand og forhold vil jeg anta at du får bedre presisjon dersom du skyter utendørs over ti meter med .22

Vil du ha bedre presisjon ser du på AirArms eller Falcon i PCP, BSA og et par til har overlegen presisjon og kraft, men koster også et par øre mer. Selv skyter jeg mye med Falcon Praire i .22 og fyller luft fra dykkerflaske, null stress eller slit.

 

Ofte er det slik at hastighet ikke er synonymt med presisjon, ei heller kaliberskifte.

.177 kan levere høy utgangshastighet som gjerne synker dersom du velger samme modell i .22

Noen .22 og .25 har relativt høy utgangshastighet, men sliter med presisjonen.

Produsenten oppgir gjerne høye tall, god markedsføring?

Nei fordi alle slike chronotester er gjerne utført med svært lette kuler og derfor gir de så høye tall, presisjonen uteblir og man søker fort etter tyngre kuler av bedre kvalitet.

15-22 grains er mest brukt, gode merker som Daystate og AirArms, H&N er mye brukt.

 

Hjelper lite med høy skrytefart dersom man ikke treffer.

Falcom gir omtrent 45 fotpund energi med 16 grans kule, det slår hull i papp....og 2X4 toms på 60-100 meter. Til sammenligning trenger man kun 4 fotpund energi ved hodeskudd til å felle en hare... (ENGLAND)

Man får luftbørser som gir mye mer, gjerne i .25 og 9mm, gidder du får du .50 også.

 

Men som sagt, sats på .22 uansett merke du velger, glem kinadritt.

 

Edit: skriveleifer

Link to comment
Share on other sites

PCP blir litt dyrt syns eg i denne omgang,og vart egentlig litt skremt mht ulykka der trykkbeholderen tydeligvis eksploderte,er store krefter ute og går sjøl om volumet i seg sjøl er begrensa.

Så satser på fjær,for øyeblikket iallefall ;)

 

Ja kjenner til dette mht høy hastighet og dertil lavere presisjon, har lyst å prøve i .22 for å se om hvordan denne arter seg.

 

Ser for meg at til innendørs bruk ville eg valgt .177,utendørs .22

Er kun utendørs bruk eg bruker luftvåpen,og da fra 10m og oppover.

 

Er det slik at stort sett alle luffer er rifla løp på,eller er det kun utvalgte som lager slike?

Link to comment
Share on other sites

Ok,antok dettte men greit å vite sikkert. Takker for gode svar Gullvingen!

 

Jepp Kjell Olav,har lest den flere ganger faktisk :)

Kommer sikkert flere spørsmål senere når børsa skal kjøpes og optikk skal velges :wink:

 

 

Vil anta at HW97KT står for thumb/tommel ,stemmer dette?

Er det noen som har prøvd de ?

 

Har aldri skutt med noe våpen som har slikt,har 2 bane/match gevær i .22 og i 6.5(krutt) men slike tommelhill kolber er ukjent terreng for meg. Ser veldig gripevennlig ut,men synes det kansje blir unødvendig da eg aldri har tenkt tanken engang på noe sånt. Kansje mer egna for jaktbørser?!?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en HW100TK jeg har, og ikke en 97, så min er nok noe snillere å treffe med uansett, men jeg opplever at T-stokkene gjør at du lettere får gjort et rett avtrekk (uten å trekke opp/ned og på den måten forskyve treffpunkt). Mulig det er bare inbilning, men jeg får bedre samlinger med HW100TK'en min enn jeg har gjort med noe annet luftvåpen.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Er det samme om en har store eller små hender mener du SveinSkogen,mht passformen til denne stokken med tommelhull? Eg har vel sånn midt på treet vil eg tru..

 

En får vel kansje en meir naturlig vridning på håndleddet ved bruk av t-stokk(alså mindre vridning) innbiller eg meg?

Link to comment
Share on other sites

gå for full pakke og kjøp denne dama her :winke1:

 

P8110012.jpg

 

Koster mere enn Sauer 200`n min. :oops:

 

Gå for en HW 97, kommer aldri til å angre, har hatt 4,5 selv å var storfornøyd.

Hører mange sier at .22 går enda bedre med tanke på vind over lengre hold, så nærme man kommer pcp presisjon.

Lykke til med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Steike Slopestyle,litt av en blunderbuss du hadde der,hva er det for en skapning?? :shock:

 

Kan ikke se å ha fått det med meg i div tråder om pcp børser,men hva er kvalitetsikringen på trykk-kammrene på børsene egentlig??

Flaskene en ofte bruker å fylle desse med har jo tester de må igjenom hvert 5 år eller noe sånt,men kamrene i børsa da??

Link to comment
Share on other sites

Reservoaret på PCP tåler mer enn flaska kan levere, i verste fall ryker en pakning og da freser lufta kontrollert ut. Det har vel dukket opp en og annen historie om at reservoaret har knallet, meeeen det tror jeg er ytterst sjelden, det vil isåfall revne istedenfor å eksplodere.

Har et bilde noe sted av min egen PCP, en Falcon Praire i valnøtt .22 med 8-32X60 MTC som er et relativt behagelig syn....ligger sikkert i kategorien luftvåpen et sted.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp hw77 eller 97k, med jsb 10,34gr skyter jeg like presist med hw97k som med et pcp gevær på 20m. Har ikke prøvd på lengre hold enda.

Det er viktig og finne den rette skyteteknikken og behandle rekylen på best måte.

Hw97k er enkel å skyte presist med i forhold til andre fjærvåpen jeg har prøvd, siden 77k er i grunn den samme børsa så er den nok like god.

Eller så kan du jo gå opp i pris og skaffe deg pcp, kjekt og ha magasin og en sidelevel eller en bolt action man lader børsa med, men skal du ha minst mulig styr og bare ei børse så gå for et fjærvåpen av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er omtrent ingen norske nettbutikker som har dette, Vet at jan sakshaug sport tar inn fx, samme med våpensøilen i bergen.

 

Du kan jo feks importere fra pyramydair.com eller airgunbuyer.com (england har 16 joul begrensninger)

Husk og sjekk opp reglene i landet der du skal bestille i fra, tyskland har 7,5 joul begrensining. Sverige har 10j. Men det skal ikke alltid mye til for og få den i full hastighet.

 

Gameon.no har jo hatsan at44 og bt65, dem selger også walther dominator og benjamin discovery.

Jeg vil si hatsan har bra kvalitet når det gjelder pcp.

Landro.no som har butikk i lillestrøm har weihrauch, dem tar opp hw100 på bestilling men leveringstiden er opptil 3 mnd...

Har du 10000kr og bruke i fremtiden på kun rifla så kjøp hw100, har du mindre så ville jeg gått for hatsan eller og importert et bsa :)

Link to comment
Share on other sites

Steike Slopestyle,litt av en blunderbuss du hadde der,hva er det for en skapning?? :shock:

 

Kan ikke se å ha fått det med meg i div tråder om pcp børser,men hva er kvalitetsikringen på trykk-kammrene på børsene egentlig??

Flaskene en ofte bruker å fylle desse med har jo tester de må igjenom hvert 5 år eller noe sånt,men kamrene i børsa da??

 

Det er en Daystate airwolf .22 som jeg kjøpte hos mrpaintball i august.

Får like tette samlinger som salongen min på 70 meter.

Har ikke fått testet den på 100m enda, men skal prøve å få sammenlignet de når det blir litt varmere ute.

Men trur airwolfen blir utkonkurert der.

 

Trenger ikke bekjymre seg over resorvaret på pcp, så lenge man fyller den med tørr og god luft.

Fraråder å bruke pumper imed at man kan dra inn fuktig luft i klimaet. Iallefall gjør ikke jeg det.

Dykkerflaske fylt fra brannvesnet blir aldri feil.

 

Mrpaintball har forresten Daystate huntsman igjen, de går vel for rundt 8 k.

Knall bra luffe til en mye mer hyggelig pris

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...