Jump to content

Hammerli SP 20 RRS 22.cal TRENGER HJELP!


kazimaaa

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Hammerli SP 20 RRS 22.cal. År/Produsjon: 2011-2012

Har prøvd mange forskjellige ammo typer.

Det som skjer er at pistolen ikke mater inn ny kule fra magasinet.

DETTE gjelder ikke første skudd, men skudd nr 2!!!!

Meget frustrert over dette, har vel skutt ca 4-5 tusen skudd.

 

Noen som har vært borte i dette problemet???

Link to comment
Share on other sites

Det er nok flere som har vært borte i dette problemet, men jeg er ikke sikker på om man egentlig

har funnet ut hva som er greia (skulle ønske jeg hadde en slik 22 på lån så man kunne forsket på det.

Jeg har en 32, og den funker veldig bra).

 

Det som iallefall er observert er at dem gamle Hammerliene som hadde rekylbuffer med metal kopp & fjær

ikke hadde dette problemet. Da antar man at fjæra i bufferen bidro til å spenne sluttstykket såpass fremover

at det ikke var noe problem. Man hører iallefall lite om at dette er et problem hos dem som har denne

type rekylbuffer.

 

Nå er det denne grønne skum puta som bare demper sluttstykket, men gir det ikke noe særlig spenst

fremover igjen, ergo så kan det vere at du får dette problemet. Det heter seg at denne skum puta skal

skiftes etter 2000 skudd. Da er den banket ut. Ellers så har man rekylfjærene som anbefales å skiftes

hvert år, men selv det er en vag anbefaling, for det er nok viktigere med hvor mange skudd som er gått

gjennom, en selve alderen

 

Det jeg fikk som svar når jeg ønsket å kjøpe en slik gammel buffer med kopp og fjær, var at walther hadde

sluttet og produsere dem, så skal du ha en slik må du få laget det. Vist du har et hull i ramma helt bak, så

er ramma laget for den gamle bufferen som hadde en stillskrue i enden. Da kan du eventuelt sette rett inn

en slik tidligere verson om du får tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan selfølgelig vere løsningen som erstatter den effekten den fjæra i bufferen hadde.

Det finnes noen kraftigere fjærer å få kjøpt, men dette må jo prøves sammen med

ammoen man bruker.

 

Blir dem for sterke, så blir det også feil for da kommer ikke sluttstykket langt nok bak til

å plukke opp neste patron, og da må man klippe en vinding eller 2 kanskje.

 

Skulle vært artigt og prøvd om en slik RRS med dette problemet funker bedre om man

fikk satt inn den opprinnelige rekylbufferen med fjær.

Link to comment
Share on other sites

For å løse alle problemene, kan man da ikke heller kjøpe en Walter GSP/expert? :mrgreen:

Jo, de funker stort sett hver gang, men er vel ikke det mest optimale man får tak i.

Når det er sagt, funker de sikkert optimalt for noen.

 

Når det gjelder problemet til trådstarter virker det som om sluttstykket ikke går tilstrekkelig langt bak til å få tak i neste patron.

Det er ihvertfall slik jeg forstår det når du skriver at patron nr. 2 ikke blir matet inn.

Du blir da stående med sluttstykke i fremre stilling men ingenting i kammeret, evt. en patron som står på skrå opp i kammerveggen ?

 

Forutsett dette, vil jeg tro følgende:

At det er patron nummer 2 hver gang skyldes at fjæra + patronene i magasinet utøver såpass press på sluttstykket at vandringen blir bremset opp.

Med færre patroner er presset akkurat lite nok til at ting funker.

Prøv å smøre en tynn film med olje på patronene for å sjekke om det er nok å få ned friksjonen.

Funker det, vet du at friksjonen må ned.

 

Om våpenet ikke har "gått seg skikkelig til" ennå, kan det hjelpe med noen tusen skudd, evt. forsiktig polering av friksjonspunkter (der blåneringen slites).

Det kan være tilstrekkelig å bruke et annet smøremiddel på sluttstykket for å løse problemet, evt. stusse noen runder av rekylfjærene.

Jeg ville startet med smøremiddelet og mengden av det.

Prøv litt forskjellig.

Jeg bruker et tynt teflonfett (Super Lube) til min, og det funker 100%.

Får du det fortsatt ikke til, ville jeg stusset noen runder av rekylfjærene.

Jeg gir ingen garanti, men det er ihvertfall sånn jeg ville startet med de nevnte symptomene.

Det koster uansett ikke mer enn et par rekylfjærer å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det har vært diskutert før, men jeg er ikke sikker på om det er blitt verifisert, og det er heller

ikke så enkelt vist man ikke får kjøpt den gamle bufferen lenger.

 

På noen RRS modeller et ikke hullet for justerskruen for den gamle bufferen borret in ramma, mens

på andre så er ramma borret for den gamle bufferen. På min RRS, 32 er faktisk ramma forberedt for

å kunne sette inn den gamle bufferen, men den fungerer likevel utmerket med den skum bufferen,

så jeg tror dette problemet er bare for 22.

 

Virker som walther har vært litt i villrede om hva dem skal satse på, men får dem paller med 22 i

retur, så må dem vel snart finne på noe, vist dem da ikke ønsker at Hammerlien skal fases ut til fordel

for sin egen SSP, men det tror jeg ikke vil skje.

 

Hammerlien er sabla god å skyte med, og jeg tror at dette problemet kan løses, men det må kanskje

mekkes og forskes litt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hatt to stk SP20 RRS som det begge var problemer med, og om man ser bort fra at det er en direkte bug eller to på dem, heller jeg til å tippe at skumputa må byttes ofte for at pistolen skal fungere skikkelig. Muligens så ofte som etter 1000-2000 skudd. Det var aldri noe problem fra starten av med noen av dem. Jeg har prøvd mye forskjellig for å få dem til å virke. Riktignok ikke hardere rekylfjærer. Kjedelig for den passet meg perfekt og jeg skøyt veldig bra med den, men etter å ha fått ødelagt noen stevner gadd jeg ikke mer og nå har jeg en GSP Expert som smeller hver gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok, mener å hugse du sa det en gang før også. Er litt uklart om walther har tatt bort

denne muligheten for å sette på den gamle typen buffer på 22'n ved at dem ikke har boret

det hullet for justerskruen. På 32'n så er det iallefall tilrettelagt.

 

Kanskje jeg skal kikke nedom Landrø og kikke på noen 22'r RRS og se om det er hull

i rammene på dem siste modellene.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen ting med om jeg har fylt opp magasinet med 5 skudd eller om det er 3 igjen....

På noen ammo typer så hender det at det du nevnte med at patronen sitter i klem og ikke kommet sikkelig inn i "pistolen" (løpet).

Men er ikke det som er hoved problemet....

 

Problemet her er det med 2 skuddet. Da får jeg bare en "nedklikking" av våpnet. Klikk hører jeg bare og ikke noe smell!!!!!

Så sluttstykket går jo såppas langt bak at den "lader" på nytt. Men tar bare ikke med seg en ny patron frem!

 

Hvis Hammerlien får så tidlig problemer så er det vel ingen vits i å reparere denne.

Da går det vel eks. antall skudd igjen så er det ny runde og mere penger ut av vinduet.

Man vet jo heller ikke når man er på stevnet, når blir neste gang?

 

Kan faktisk ikke delta på stevner med dette våpenet, så ille er det..............

Bli nok et annet våpen som jeg kan STOLE PÅ AT DET SMELLER HVER GANG :!:

Uavhennging AMMO typer :shock:

 

PS: Etter ca 500 skudd da begynte problemene (NYTT VÅPEN ----> 500 skudd) :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

.....Problemet her er det med 2 skuddet. Da får jeg bare en "nedklikking" av våpnet. Klikk hører jeg bare og ikke noe smell!!!!!

Så sluttstykket går jo såppas langt bak at den "lader" på nytt. Men tar bare ikke med seg en ny patron frem!.......

Vel.....dette høres ikke ut som det man trodde først.

Fikk vel et inntrykk først at at sleiden ikke klarte og skyve patronen ut av magasinet og ta den med frem i kammeret. Det kunne jo vært et buffer problem.

 

Slik du beskriver det nå, så høres det nesten ut som at magasinet ikke løfter opp patronen eller at sluttstykket ikke går langt nok bakog plukker med seg en ny patron. Så, derfor er det ikke godt og gi noe råd når man ikke får presis informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ny SP 20 for litt over ett år siden, og har hatt en del funksjoneringsfeil på denne. Det jeg har funnet ut er at hvis jeg ikke er helt stiv i armen/armene når jeg skyter, så greier den ikke hente ny patron fra magasinet. Ble oppmerksom på dette da jeg skjøt 2 hånds på felt, og fikk funk feil. Har en tendens til å skyte 2 hånds med litt bøy i armene, og da får jeg endel funk feil. Stive armer = ingen funk feil.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg faktisk også sett på en Ruger engang. Mye svikt i armen = mate feil. Tar ikke inn patron.

Våpenet må stå fast, slik at sleiden får en relativ bevegelse i forhold til ramma som skal stå i ro.

Svikter hele våpenet bakover, så får ikke sleiden nok vandring bakover fordi hele våpenet følger med.

 

Men slik som problemet til trådstarter har fortonet seg etter siste opplysning, så har han for mye friksjon

i sleidebevegelsen, slik at summen av friksjon og fjærkreftter hindrer sleiden i å gå langt nok bak, og vist

han på toppen av dette svikter litt i armen også, så blir alt feil.

 

Så enten må han smøre opp børsa eller finne ut om det er noe unødig knip noe sted, eller kappe en

vinding eller 2 på fjærene fordi dem blir for kraftige slik som friksjonen i våpenet er nå.

 

Det blir nok El Gringo sitt råd som treffer best her.

Link to comment
Share on other sites

Har selv begge SP20 RRS i 22 og 32 Aldri opplevd problemer med 22. Utenom fikk brudd i slaiden. Fikk ny på garantien. Sann jeg ser problemet dit. Prøv og få prøvd noe andre magasiner. Kan faktisk være de som klemmer litt. Prøv gjerne magasinene dine i en annen RRS. Vet også om ett annet problem folk har opplevd etter og ha skrudd våpnet fast i skrustikke. Da har de faktisk fått klem på ramma (plastikk/kompositt?) Skal da ikke gi varig skade? Men det har skjedd. Men jeg hadde nesten samme problem du har med 32. Da tok jeg bare og bøyde litt på magasinet. Men vet det ikke går på 22 magasinet. Prøv flere magasiner du. Håper det skal løse problemet dit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...