Jump to content

Jervebås med viltkamera eller vebkamera som tilsyn


eies

Recommended Posts

Kopiert fra (vilkår for bruk av bås ved fangst av jerv-Fylkesmannen)

 

§ 34 Krav om tilsyn

Bruker av fangstredskap som fanger viltet levende plikter å føre tilsyn med fangstredskapet minst en gang hver døgn. Ved fangst av villmink, gaupe og jerv skal det minst føres tilsyn hver morgen og kveld. Bruker plikter straks å slippe fri fredet viltart som ikke tillates fanget i vedkommende redskap.

 

DN sin merknad

Tilsynet med båsen skal være fysisk visitering på stedet ved båsen. I tillegg kan elektronisk varsling benyttes slik at båsen kan oppsøkes med det samme en jerv er fanget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
DN sin merknadTilsynet med båsen skal være fysisk visitering på stedet ved båsen. I tillegg kan elektronisk varsling benyttes slik at båsen kan oppsøkes med det samme en jerv er fanget.
Slik eg har forstått det, kan og bør jervebåsen kontrollerast utan at ein går heilt bort til båsen. Ja, ved bruk av kikkert kan båsen i bestemte tilfelle kontrollerast på ein avstand av - rundt rekna - eit par hundre meter.

Er slik kontroll med kikkert i samsvar med det DN skriv: ".....fysisk visitering på stedet ved båsen."..... ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ved bruk av kikkert kan båsen i bestemte tilfelle kontrollerast på ein avstand av - rundt rekna - eit par hundre meter.

 

Hvorfor begrensning på avstand? Å kontrollere en bås innebærer å se om den er klappa sammen eller ikke, om du gjør det fra 2, 200 eller 2000 meter er vel klinkende likegyldig?

Link to comment
Share on other sites

Ja, for MEG er det klinkande likegyldig.

Men her er det DN som skal kontrollera om lover og reglar blir fylgde. Og eg vil ikkje gjera noko som kan føra til påtale. Altso, er kontroll av jervebås på 2000 meter samsvarande med det DN skriv: Tilsynet med båsen skal være fysisk visitering på stedet ved båsen. (Mi understreking.)

Link to comment
Share on other sites

Interessant, Animalhunter !

Det samsvarar rett nok ikkje med det DN er sitert på lenger oppe i denne tråden: Tilsynet med båsen skal være fysisk visitering på stedet ved båsen. (Mi understreking.) Det hadde og vore greitt å få vita om tilsyn med kikkert (på td. 2000 meter) då ogso vert godkjent.

Link to comment
Share on other sites

En skulle jo tro at så lenge båsen blir kontrollert daglig, det være seg ved fysisk oppmøte, tilsendt mms med bilde av båsen på gitt tidspunkt, eller med kikkert fra avstand, burde det være likegyldig for DN hvilken metode som benyttes.

 

DN er jo tross alt underlagt politiske vedtak, og jeg vet ikke hvor mange politiske vedtak som foreligger på at jervstammen skal reduseres ned mot bestandsmål - men det er mange. Og så langt har ikke DN vært villige til mye annet enn å lete etter begrensninger. Som jeg har forstått dette, er ikke elektronisk overvåkning av bås "godkjent" som kontroll av bås, men det har vært påtrykk fra mange hold om å tillate dette - og hvis enkelte har begynt å få tillatelse til å bruke dette som en av døgnets to kontroller, er jo dette ypperlig og et steg i riktig retning.

 

Et datostemplet mms-bilde av en åpen jervbås kan jo til og med lagres som dokumentasjon på at båsen er kontrollert på et gitt tidspunkt, og hvis en har alle disse tilgjengelig for kontroll er jo dette betydelig mer etterprøvbart enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Du har veldig fornuftige argument, Jibrag. Det eg er spent på er om DN i praksis godtek dette. Det er jo litt av eit kontrollsystem ved bruk av jervbås. Og viss eg skulle få ein jerv i fella blir det vel full sjekk av SNO. Eg vil ikkje setja pris på ein påtale !

Link to comment
Share on other sites

Vel, teknologi har det med å feile- og etter å lese om feil og problemer med MMS-kamera osv så er ikke jeg så uenig med DN's ordlyd om at jervebåsen skal sjekkes fysisk. Men om den sjekkes fysisk på 100m avstand med kikkert, eller 1000m med teleskop bør vel være likegylig- så lenge den sjekkes forsvarlig?

Link to comment
Share on other sites

Ja, så sant jervebåsen står der det er mobildekning så kan jo slike metoder vurderes. Og det er bra- og med tiden må en regne med att ett eller annet slags system vil kunne bli typegodkjent for slik bruk. Men inntil da er det forståelig at det må evt søkes om og godkjennes i hvert tilfelle. Jeg har sett diverse hjemmesnekrede varslingssystem, men de har vel stort sett vist seg upålitelige over tid, til tross for at de også ble kalt "bombesikre" en periode.

Link to comment
Share on other sites

Vel, teknologi har det med å feile- og etter å lese om feil og problemer med MMS-kamera osv så er ikke jeg så uenig med DN's ordlyd om at jervebåsen skal sjekkes fysisk.

 

Hvis en setter opp kameraet til å sende bilde på et gitt tidspunkt er det jo enkelt å etterprøve om kameraet funker eller ikke. Hvis det kommer bilde, funker kameraet og en har dokumentasjon på kontroll av bås. Hvis det ikke kommer bilde, funker ikke kameraet og båsen må sjekkes "manuelt".

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm......vi er i startgropen på et samarbeidsprosjekt med NINA der det skal fanges gaupe i bås for merking, og disse båsene skal altså overvåkes med elektronisk utstyr.

 

Såvidt jeg kjenner til fra de tidligere merkeprosjektene NINA hadde på gaupe, så ble det vel brukt både bås og softcatch for å fange gaupene, med elektronisk overvåkning på fangstutrustningen - men de hadde da også døgnvakt på fangsten, og rykket ut umiddelbart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...