Jump to content

CZ 75B eller Tanfoglio Combat?? Hva velger jeg?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Har 2stk 9mm pistoler på hånden, begge i strøken tilstand, og til samme pris.

 

Den ene er en klassisk cz75B med faste sikter, helt orginal.

 

Den andre er en Tanfoglio combat, også orginal men denne med justerbare baksikter.

 

Jeg skal bruke pistolen til trening, feltskyting og praktisk production (etterhvert).

 

Har prøvd cz75b, og likte den, men aldri lagt mine klamme hender på en tanfoglio combat...

 

Spørsmålet mitt er da som følger?

 

Hvilken pistol gir mest bang for the bucks? Samme pris som sagt, begge lite brukte og strøkne.

 

Mener å ha hørt at tanfoglio ikke har like god presisjon som cz75b, men dette er ubekreftede rykter. Er det hold i dette? Samtidig leser jeg at enkelte mener at byggekvalitet og gods i tanfoglio er bedre enn cz, er det rart man blir i tvil om hva man velger??....

 

Vedrørende sikter. Har lyst på justerbare baksikter, og om jeg monterer det på en cz75b vil jeg falle ut av productionklassen og inn i standard, sant? Men så er jo også spørsmålet om jeg virkelig trenger justerbare sikter?? hva mener folket?

 

 

Å anbefale meg masse andre pistoler trenger dere ikke, det blir en av disse :wink:

Link to comment
Share on other sites

17.2 Aftermarket open sights (see Rule 5.1.3.1) are permitted, provided their installation and/or adjustment

requires no alteration to the handgun.

 

Med dette som bakgrunn så er der tillatt å skifte siktemidlene, så sant du ikke må kappe i sleiden. Men hvorfor skifte siktene om disse fungerer helt fint? På min egen 85 så har jeg beholdt faste siktene (samme gjelder min para P14) siden disse fungerer godt nok til den bruk jeg forventer av en praktisk pistol.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt CZ75B, enkelt og greit fordi re-setten på avtrekker er lenger på Tanfoglioen enn på CZen, samt at avtrekket er lenger på Tanfoglioen. Og hvorfor kjøpe kopien, når du kan kjøpe originalen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid begge de nevte våpen og ville ha valgt Tanfoglioen uten tvil.Dette på grunn av mye bedre stålkvalitet på Tanfoglioen enn cz,n i allefall den jeg hadde.Presisjonen er like god på begge våpna.

Jeg skyter for det meste blykuler med mine 9mm pistoler og cz,n hadde veldig romslige mål i pipa så jeg måtte zeise kulene .358 mot Tanfoglios ,355.

Har nå en Tanfoglio Limeted HC i 9mm :D

Link to comment
Share on other sites

se der trooper, der fikk jeg ny og nyttig info, takker :)

 

Klart avtrekket betyr mye ved valg av pistol, og vil jo gjerne unngå å brenne meg på min første 9mm..

 

Har hengt meg litt opp i justerbart baksikte, kanskje trenger jeg det egentlig ikke, men mye vil ha mer og fanden vil ha fler...

 

De fleste cz75b baksikter virker å greit kunne monteres på pistolen, MEN da må tydeligvis sleiden bak siktet freses noe ned. Om dette stemmer, er jeg plutselig ikke lengre aktuell i production, men stiller i standard... Vil jo helst skyte i production.

 

Så etter troopers uttalelse, synes cz75 ennå mer interessant, men det var dette med baksiktet da... Så om noen vet om justerbare baksikter til cz75 som IKKE krever fresing i sleiden bak, så tips meg gjerne om dette...

 

Etter hva jeg kan lese virker det som LPA TPU baksikte kan fungere... noen som har prøvd???

 

http://www.precisionsights.com/Product/ ... _page.html" target="_blank

 

 

EDIT: der hadde deerkiller også svart.. Takk for input. At byggekvaliteten er bedre på tanfoglio har jeg inntrykk av at det er mange som mener.... arghhhhh... valgets kvaler, hehe..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du at du trenger justerbart baksikte? Praktiskpistoler får sin andel hard bruk, så generelt sett er det ingen ulempe å holde det enkelt. Et "fast" baksikte på CZ75 kan uansett justeres sidelengs om det skulle være nødvendig, og treffpunkt opp og ned kan du endre med nytt forsikte.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende justerbare sikter, så hadde jeg kontaktet Wingevåpen, de har CZ85 Combat med justerbart baksikte. Mener at dette siktet ikke krever noen utfresing av sleide. Er jo verdt en liten tlf samtale...

 

CZ85 har jo justerbare sikter som standard. Ikke noe behov for justeringer...

 

http://www.czub.cz/en/catalog/79-pistol ... OMBAT.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...