Jump to content

Lundhags og vanninntrengning...


Join

Recommended Posts

Etter en periode med gore-texstøvler (gammel viking deer hunter) til Varg Isogaisa og Rastegaisa, falt jeg tilbake på Lundhags. Kjøpte et par Profesional high for 3 år siden på XXL til 2200,- Hadde fra før Lundhags militær (utgått modell). Jeg synes ideen med skallstøvler er god, og etter å ha fått GT støvler fylt med vann, og dertil styr med å få tørket de i felt, samt lekk membran, ønsket jeg å prøve Lundhags igjen. Når GT støvlene begynner å bli virkelig gode, er de også på hell mtp membranen.

Var veldig fornøyd med Prof High støvlene, men fikk de desverre ikke helt tette. Støvlene er blitt bare bedre og bedre, så jeg aksepterte litt fuktige ben. Synes det alikevel var rart at noen hadde potte tette støvler, men jeg måtte være forsiktig i myrer, og kjapp over bekker. Var inne på Lundhags sine sider, og så at de har garanti på produksjonsfeil i hele støvlens levetid. Sendte en mail med forespørsel om hva jeg kunne gjøre, i og med at det IKKE stod på imprigneringen. Fikk svar: Fyll støvlen med vann og se hvor det lekker. Vannet kom ut imellom læret ved vrista, og ikke sømmen. Dette hadde vært et problem på noen støvler, og Urban ba meg sende til inn for ettersøm. Det virket som at sømmen ikke hadde vært stram nok. De vil da heller aldri bli helt tette. Etter en uke kom de tilbake i posten, og er nå potte tette. Reperasjonen gikk på garanti, og ble kjapt og meget pent utført. KNALLSERVICE. Noe jeg også fikk når jeg fikk spesialsydd et par skistøvler for 2 år siden. Er veldig fornøy med Lundhagsene mine, og ikke minst den personlige servicen fra produsenten.

Dette er ment som info til de som har Lundhags som ikke er tette. Passer de ikke bena dine, er det en annen sak. De passer imidlertid meg, og jeg kan ikke tenke meg bedre støvler. Nå er de også tette :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte også Lundhags Syncro i høst etter X antall år i tex sko. De første jaktsko jeg kjøpte når jeg var 14(nå 45) var Lunhags(som ble for små da jeg vokste)

 

Ok, noen kamerater hadde Lundhags og måten de enkelt ble tette og enkelt 2 min vedlikehold holdt de tette var; Varme Lunhags lærsmøring til den ble flytende i boksen, pensle på med malerkost(stiv eller kappet litt) godt i sømmene. Over med hårføner>pensle>håføner til det ikke trekker noe mer.(halv boks på nye sko) deretter en kjapp runde etter endel gåing når du ANER at vann trekker inn noe sted.

Når jeg har ant det har jeg varmet boksen med hårføneren, bare tatt remmene og holdt endene oppi støvlen og saust en runde. 1 min pr. sko. Dette har holdt i hele høst med det været vi har hatt...Blaute myrer og vassing i vegetasjon dagen lang. Jeg går med hund så jeg har endel mil. TOPP fornøyd med syncroene :D

 

Jeg kjøpte de imidlertid sånn at jeg har kompesjonsokk på først, så tynne ullsokker, så tykke. Uansett hva Lundhags sier om krymping på dagens sko sier alle de jeg kjenner at de krymper litt, om enn ikke like mye som før. Har 1,5 tykkelse sokker å gå å gå på

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tre forskjellige par Lundhags, de ble alle impregnert til alle kunstens regler. Og min mening er at de som påstår at Lundhags er vanntette har ikke jaktet der det er vått!

 

 

 

Ok, noen kamerater hadde Lundhags og måten de enkelt ble tette og enkelt 2 min vedlikehold holdt de tette var; Varme Lunhags lærsmøring til den ble flytende i boksen,

hvor får du denne? lundhags anbefaler nikiwax, er det den du mener?

 

Lundhags anbefaler at første gangs impregnering er med en tjære lignende voks, lukter som faen. Denne voksen spiser sømmene, og skal derfor ikke brukes for ofte. Bør kunne kjøpes der man kjøper skoene, det gjorde jeg.

Link to comment
Share on other sites

Urban hos Lundhags anbefalte også hårføner. Jeg satte boksen på peisovnen, og gned det inn som våt voks.

Det er Lundhags lær smøring, og inneholder bla tjære. En lys brun boks. Synes den lukter godt jeg :oops:

 

Poenget med tråden var i utgangspunktet at det har vært delte meninger om vanntetthet på Lundhags. Kan være det er flere som er rammet av samme produksjonsfeil som meg. Jeg gleder meg i allefall til å teste de igjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo stor forskjell på Lundhag's.

Enkelte modeller har også byttet navn.

 

Jeg har et par tynne med brunt skinn, som nok blir stående i skapet.

Samtidig tror jeg ikke det finnes bedre støvler enn de sorte, høye, med litt foring i skaftet.

 

De sorte tror jeg het Professional når jeg kjøpte de.

Tredde de på bena i butikken, kjørte 50 mil med støvlene på bena, da jeg ikke hadde annen tid til å gå de inn.

Jaktet så en uke i strekk. Min første hele jaktuke uten gnagsår.

Jeg har blitt våt et par ganger, men da har vannet kommet via knærne.

For meg er dette de ultimate støvlene.

Link to comment
Share on other sites

Det er de samme som jeg har nå :D Det er en vesentlig annen støvel enn de gamle jeg har. De gamle, som da het militær, er de med 89mm flat tupp. Dette er reine skallstøvler. Har funnet ut at de er gode hvis jeg kjører et par vanlige sokker, samt et par tykke. Må ha såpass for at foten ikke skal skrangle rundt og treffe tuppen med tåa. Har også et ekstra par med såler i de. Så de fungerer nå som vinterstøvler, og gjør en god jobb der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...