Jump to content

Sous vide, trenger tips til gåsebryst/lår og mørere vilt


chmeland

Recommended Posts

Hei. Tok noen gjess i høst som jeg skar ut bryst og lår av. De fleste var voksne fugler, og en prøvesteiking ga smakfullt men seigt kjøtt.

 

Har vakummaskin og klarer fint å holde en stabil temperatur i vannbad. Har dere noen oppskrifter og ikke minst tid/temperatur som løfter smaksopplevelsen på denne flotte råvaren?

 

Har også mye hjort og rådyr. Min erfaring er at det er mer enn mørt nok allerede, så da tenker jeg at sous vide kanskje ikke har så mye for seg(?) (langtidsstekte en rådyrsadel en gang....stor tabbe, ble så mør at det var som å spise paté) Har jeg rett?

 

Mvh ChrM

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg litt med sous vide med hjort, funker som snus det. Pateaktig blir det ikke, kanskje du hadde for høy temp sammen med mye fuktighet? Jeg har kjøttet i vannbad som holder 60 grader i ca 6 timer, avhenger litt av vekta på kjøttet, så freser du det på pannen etterpå. Hva du har av krydder rundt kjøttet før du vakumpakker kan være så mangt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt på gås sous vide...

57-58 grader i minst 2-3timer på bryst hjelper på mørhet det... Låra trenger lengre tid og/eller høyere temperatur. På så lavt som 58 tåler de fint 8+t, evt noe mindre om du øker temp.

Om du ikke har tempkontroller ville jeg kanskje valgt 60-63grader og litt kortere tid for å gjøre det mindre slitsomt å holde settemperatur "manuelt"...

Brun i panna eller under grillelement i ovn etterpå for å få det til å se litt mindre trist ut og få litt stekeskorpe. La det kjøles ned noen grader først, og bruk deretter sterk varme og kort tid så du ikke oversteker det...

 

Sous vide er nærmest standard på hjort for min del. 55.5 grader og tid avhengig av hvor mørt kjøttet er. Mørt kjøtt trenger bare å være 55grader gjennom (ca 1time) mens dersom det er seigere kutt eller mindre mørt kjøtt lengre tid, inntil et døgn kan være bra det...

 

bruker selv riskoker og Sous Vide Magic fra http://freshmealssolutions.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...