Jump to content

Råd om beverskinn som sitjelapp?


Fagerstad

Recommended Posts

Eg har tenkt å lage til ein sitjelapp med belte av beverskinn. Eg hadde tenkt å impregnere skinnet med kokt linolje, men så såg eg at ein annan brukar hadde limt på neopren. Det var ikkje ein dum ide. Men så kjem problemet. Vil eg klare å finne noko lim som vil klare å lime neopren på skinnet impregnert med kokt linolje eller må impregnering av skinnet utelukkast viss eg skal lime på neopren? Eg tippar eg må det, men flott viss nokon har nokre smarte idear?

Link to comment
Share on other sites

På rådyrskinn fungerer det ok å sause det inn med matolje, lunken olje så trekker den helt inn, så følger du opp med noe fettbasert skoimpregnering. Beverskinn har jeg ikke prøvd.

Bare ikke la det ligge sammerulla vått etter bruk...

 

Limer du på noe så blir det vanskelig å tørke - og skal du ha neopren så kan du vel like godt bruke et neoprenunderlag og sløyfe hele beveren? Evt. kan du sy de sammen langs en kant? Nå bare synser jeg altså...

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Det er fleire som har hinta om at eg kanskje skulle sløyfe heile beverskinnet og berre bruke neopren, men eg innbiller meg at det blir litt varmare å sitje på beverskinnet. Men sikker er eg ikkje, har berre erfaring med reinsskinn og det er jo gull for oss som jaktar i dei norske regnskogane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har limt 1mm neopren på beverskinnet. Ett beverskinn i seg selv er faktisk ikke så veldig varmt, ikke i nærheten av reinsdyrskinn.

Hadde garveolje på mitt for å mykgjøre før det ble limt med kontaktlim. Hvis du lar oljen trekke skikkelig inn limer det nok likevel.

 

Har brukt mitt i flere år og det er fortsatt like fint.

 

Tykk neopren hadde sikkert vært like bra, men er mest sjarmen med å bruke ett skinn av noe man har skutt som gjør at jeg bruker det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...