Jump to content

Billig fabrikkammo .222?


simond86

Recommended Posts

Hei

 

Har ikke våpen i det aktuelle kaliberet selv, dette er en forespørsel på vegne av min stefar som ikke er den største dataræcer'n.

Noen som vet om billige helmantelskudd i .222?

Eventuelt hvilke kjeder/butikker som fører slikt.

Vi snakker da om ammunisjon til en max. 8,- smellen.

Har ikke mulighet til å lade selv enda, så det er ikke noen vits å foreslå :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er snakk om helmantel. Kan bli brukt til småviltjakt, så burde helst ikke være av de hardest ladde.

Partizan er vel helt ok, men hvem selger disse? Er langt mellom våpensjappene i Nord-Norge...

Vet XXL har i 30-06 og .223 siden jeg har det selv, men vet ikke om de har .222

Link to comment
Share on other sites

Skulle overraske meg meget om ikke G-sport på storsenteret eller sportcenteret har 222 ammunisjon... Men jeg hadde ikke Våpen i det kaliberet når jeg bodde i Narvik, så jeg så egentlig ikke etter det heller. Ellers har Voights jakt og fiske i Heggelia(Bardufoss) ganske greit med 222, S&B og jaktmatch har de iallefall i helmantel. Våpenandresen i Tromsø har også helt sikkert ammo til 222.

Link to comment
Share on other sites

Skulle overraske meg meget om ikke G-sport på storsenteret eller sportcenteret har 222 ammunisjon... Men jeg hadde ikke Våpen i det kaliberet når jeg bodde i Narvik, så jeg så egentlig ikke etter det heller. Ellers har Voights jakt og fiske i Heggelia(Bardufoss) ganske greit med 222, S&B og jaktmatch har de iallefall i helmantel. Våpenandresen i Tromsø har også helt sikkert ammo til 222.

 

Takk for svar.

Tenkte å sjekke neste gang jeg drar til Tromsø med andresen. Butikkene her har stort sett lite utvalg og ganske stramme priser på det de har.

Vet du prisen per skudd hos Voight?

Blir vel snakk om en del skudd på sikt, men må skaffe en testpakke først og se om de går brukbart i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Mener S&B var omtrent 200kr for 20skudd.. Men ta det med en klype salt, er lenge siden jeg kjøpte. Jaktmatch aner jeg ikke, men vil tippe en 100lapp mer.

 

Problemet med S&B i min børse var at jeg fikk tennhettepunktering på 2 av 3 skudd. Skyldes muligens at jeg har langt utstikk på tennål, men har ikke opplevd det med annen ammunisjon. Leverte pakken tilbake og fikk pengene igjen i allefall. Nokså ubehagelig, så bruk vernebriller i begynnelsen til du ser hvordan de er i ditt våpen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jo det er rissiko... som du selvfølgelig må vurdere.

 

Uavhengig av den vurderingen; Skal det jaktes med ammo til den ønskede oppgitte prisen, tatt fart og rimelig antakelse om presisjon med i betraktningen, ville jeg nok vurdert det sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke det ut.

Hvilket våpen har du "Norrøna"?

Her er det snakk om en Rem700BDL, har skutt litt med den tidligere og det jeg har testet av fabrikkammo + en batch med hjemmeladede skudd som ble kjøpt for flere år siden har gått uhyggelig godt i den børsa!

Skjøt faktisk en gang hull i hull på 200m, hvor mye som var flaks vet man jo ikke....

To tiere på meg og en tier + en nier på han som eier våpenet. Veldig greit med tanke på at vi skjøt om å ta oppvasken på hytta. :P

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det vil lønne seg. Greit å brotsje opp kammeret, men det koster også penger. Penger som kan brukes på ammunisjon. I tillegg vil man få en pipe med 1:14 riflestigning, og med det vil man heller ikke kunne bruke de tyngste kulene. Kanskje ikke noe problem egentlig det, men vanlig riflestigning i .223 er 1:12 eller raskere. Vær også obs på at enkelte rifler kanskje ikke har magasiner som er lange nok til de lengste patronene, altså de med tyngst kule.

 

Den billigste løsningen kan jo være å selge .222'en og kjøpe en .223 til samme pris, om man får tak i.

 

En annen ting å tenke på er at de ikke overalt har de patronene som skal være så billige å skyte med. Kan knapt huske å ha sett Wolf, Barnaul, Fiocchi eller hva de nå heter, i butikkene. Sellier&Bellot er vanlig har jeg sett. Der vil man spare noen kroner pr patron.

 

Dessuten gjelder de billigste patronene stort sett helmantel. Jaktammoen, med blyspiss i hvert fall, ligger på stort sett samme pris.

 

Skyter man under et par hundre skudd i året, vil man neppe spare så mye at det lønner seg å bytte våpen eller sende det inn til ombrotsjing med det første.

 

Har selv .222, men kjøpte meg ladeutstyr. :wink: Da kan man skreddersy ammunisjon til sitt behov. Og jeg merker at presisjonen er bedre med de jeg lader selv enn med butikkammo. Koster jo litt å begynne med lading, men det er både artig, lærerikt, og man skyter gjerne mer (sparer ikke fælt med å lade selv pga dette), men det blir en koselig hobby. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...