Jump to content

Korleis montere gevir på gevirplate?


Hjortejeger89

Recommended Posts

Synes ideen om trekloss limt til skallen, og klossen skrudd fast i plate er ganske god. Spesielt ved litt større skaller/gevirer kan dette være en god idé. Men på rådyrskaller pleier det å være nok å få et par gode flater på kanten, for deretter å bruke et gjennomsiktig lim (i tilfelle det skulle søles) og lime fast skallen på plata. Regner med at dette kunne funke med større skaller også, er hvert fall ikke noe problem med rådyrskallene. Angående limtyper har jeg bare brukt det jeg har hatt for hånden, type superlim av diverse produsenter.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Skru fast fra baksiden med treskruer. Lim blir for usikkert når det blir en del vekt. Husk det kommer til å henge i mange år. Benet blir sprøtt etter hvert og kommer til å knuses dersom det går i gulvet.

 

Sett i noen stifter i benet der du vil at skruene skal sitte. Klipp av hodene og press skallen mot plata i den ønskede posisjon. Nå kan du fjerne stiftene fra skallen. Bor deretter hull der merkene etter stiftene er på plata. Du kan også bore små hull i benet der stiftene satt for å unngå at benet sprekker. Skru deretter fast med treskruer fra baksiden av plata.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ville anbefalt en skrue eller to, selv på rådyr.

Monterte en bukk med "vanlig" superlim for noen år siden, og den løsnet. Heldigvis datt den ikke i gulvet. Løsnet idet jeg skulle ta det ned fra veggen og vise til en kompis. Tror kanskje denne hadde falt av seg selv etter en stund.. Mulig sterkere lim holder, men en skrue bedrer nattesøvnen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...