Jump to content

Hvordan angripe brølende rådyrbukk under smygjakt?


mar.j.kar

Recommended Posts

Var på smygjakt etter rådyr i helga. Gikk da rett på en rådyrbukk, som skvatt noe jæ... på ca 15m. Jeg skvatt jeg og, for den reagerte med å brøle noe skikkelig i det den så meg. Vi gikk rett på hverandre, og den så desverre meg først. Den bråsnudde, og stilte seg bak en liten haug som var imellom oss. Den ble stående der å brøle omkring 5 ganger.

 

Det jeg lurer på er hvordan man skal angripe situasjonen...? Forsøkte å lage litt kontaktlyder i håp om at det interesserte den lenge nok til at jeg kunne snike meg på nytt skuddhold. Fungerte tydeligvis ikke. På spora i snøen så det ikke ut som den hadde satt opp noe særlig fart. Men den trakk seg uansett unna etter den hadde brølt seg ferdig.

 

Er det dumt å brøle tilbake? Blir vel litt annerledes enn under bukkejakta tenker jeg meg.

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger opplevd dette med geit og bukk. Ved å svare med brøling har jeg fått de til å komme tilbake. Bukk i brunst funker det fint på. Geit kan du "brøle tilbake" hele året har jeg erfart. Denne brølinga er tegn på usikkerhet. De har registrert ,men ikke væra deg,.... så du er "noe" de må finne ut hva er. Prøv å brøle neste gang du!:)

Link to comment
Share on other sites

Et tips: Sett deg ned og vent. Det kan godt ta 15-20 min, og så stikker den hodet frem..

 

Et annet tips: Det akn hende at dersom bukken ikke kommer tilbake så runder den rundt og bak deg for å få ferten av deg, eller sjekke ut sporene dine... Rolig tilbaketrekking et stykke og det kan hende at du kan lure den... Du må nesten lese av terrenget og gjette hvor den vil komme. Typisk bak åsen/opp skaret/andre siden av... Det lille jeg har av erfaring med dette typer på at bukkens runde er større enn man (jeg) skulle tro.

 

Problemet er at dersom den runder rundt så skjer det relativt fort, etter min ringe erfaring. Og rådyret beveger seg mye fortere enn deg! Den kan altså sjekke baksporet ditt noen få minutter etter at den brølte til deg. Du må altså velge strategi med en gang; enten venter du og ser om den titter frem igjen, eller du rykker hurtig tilbake til et lurt sted og ser om den runder rundt og bak deg. Venter du for legne på stedet der du støkte dyret så kan du egentlig glemme tips 2.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...