Jump to content

Skuddlogg, hva føres egentlig?


KydeX

Recommended Posts

Hei.

 

Har nå fått ny rifle i hus og tenkte å starte med loggføring av skudd, også med tanke på oppstart av langholdsskyting.

 

Så er spørsmålet: hva fører man egentlig inn av informasjon i en slik logg? Hvilken type fysisk bok er grei å bruke osv.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en slik:

Har gjort det lenge, etter å ha slitt vanlige kladdebøker til filler, og bløtt opp noen - disse holder.

For ikke lenge siden så kjøpte jeg en "Impact Data Book", ringpermsak med ferdigtrykte sider - den har noen kjekke ting ved seg, men blir for rotete for meg å skulle notere litt her og litt der fra en dag + at den er alt for "taktisk" utseende, og litt for stor og lefsete i tillegg. Men den ser imponerende ut, for den Tacticoole skytter, så jeg pleier å legge den ved siden av når jeg skyter :wink:

 

Bruker typisk en side per skyteøkt. Noterer:

- dato, klokkeslett, sted

- rifle, kaliber, ammo, evt. bruk av brems/demper

- temp. trykk, vær, lys, vind, skyer, sol

- ting som kan endre vinden ute i kulebanen

- mål - med avstand, retning, vinkel opp/ned, tegner mål, merker treffpunkt, skytestilling hvis annet enn "normalt"

- hastighet og BC brukt i beregningen av løsning, teoretisk løsning + løsning som faktisk traff

- poeng, samling, hastigheter hvis målt

 

På 100m, 200m, korte "trivielle" hold er mindre nøye med å notere vær, føre og terreng, mere nøye på treffpunkter og hastigheter

 

Jeg pleier å notere litt før jeg skyter, litt imens, og så fyller jeg inn etterpå om det er noe jeg husker som jeg ikke noterte. F.eks. sted, klokkeslett, forskjellige observasjoner, ting som må med videre: treffpunktendringer og justeringer. Har en en troverdig spotter, så kan han få boka, og plotte inn skuddene.

 

To passelig slurvete sider. En del av det som bør noteres her er jo notert på sidene før også..

B1E1096D-1F3E-40A2-973A-6728708254EA-3194-0000137D09C7C52A_zpse533f531.jpg

 

C4A72BE2-1AB3-4064-ACC1-6B3F07E9FB8B-3194-0000137D17C11ACC_zpsdbb08a1a.jpg

 

Går "alltid" igjennom loggen etter skyting, hva burde jeg gjort anderledes? Hva lærte jeg? Hva trodde jeg om vinden, hva VAR vinden? Stemmer oppslagene? Hvorfor ikke? Er rifla konsistent? Må jeg inn på 100m og sjekke noe.

 

Roe har endel om loggføring i videoene sine, jeg husker ikke hvilken men du har bare godt av å se alle sammen: http://www.youtube.com/user/sierra645

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg har en databok fra

impactdatabooks.com der kan du komponere din egen databok, med ladedata, loggføre antall skudd, notere vind, vær og alt annet.

 

jeg pleier å notere ned hva som kan gjøres bedre fra skudd til skudd.

en ting som er ultra greit å ha med i boka er forskjell i treffpunkt med/uten demper, treningsammo og jaktammo osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...