Jump to content

AICS stokk på jakt - erfaringer?


Utgaardsloke

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg er på utkikk etter en ny rifle i .308, og har sansen for litt nymotens ræl på våpenet mitt så må si jeg er veldig fristet av å anskaffe noe som inkluderer en AICS stokk. Den ser bra ut (for de som liker slikt), er tilpassningsdyktig og sammenleggbar, men er det noen her som faktisk har brukt den på jakt? Jeg er mest bekymret for at den kanskje kan bli litt tung over lengre turer. Jeg driver for tiden mest med forskjellig jakt på rådyr, men ikke utenkelig at det blir litt større dyr av og til.

 

AICS stokk:

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... AS&pid=558

Link to comment
Share on other sites

Er du av natur makelig, styr unna.

Eti og sta, kjør på.

Stokken er ALT annet enn god å bære. Men med ei god og kraftig børsereim fra feks TAB elite, vil du kunne feste reima på venstre side av sotkken og bære rifla flatt på ryggen. Da får du ikke stokk eller magasin i ryggen.

Hvis du synes dette er ok. Så vil du elske å skyte med stokken..... DVS (igjen) om du bruker to-fot eller noen form for front støtte.

Forskjeftet er veldig firkantet, og ikke godt å bruke i lag med reim.

 

Jeg hadde en slik stokk. Og er etter min mening bedre enn alt av Mcmillan stokker.

Brukte børsa til all min jakt det året. Jakter kun småvilt. Og børsa ble bært mange mil på rypejakt(uten hagle).

Hadde ikke foldekolbe på mi rifle. Og kjenner at jeg får lyst på en slik stokk. Desverre eller heldigvis, har jeg ikke rem 700 eller lignede rifler lengere..

Link to comment
Share on other sites

Bra stokker dette .Men tunge skal du tråkke i kratt og fjell.

Bøjakt og mindre utflukter er jo den stokken kanon;)

 

Bygg din drøm og få det du sugler etter. Du vil neppe angre.

 

Jeg har selv en meget spesiell skarpskytterrifle med den stokktypen"/ . Den går "hull i hull" på 100 m . :D

Skal legge ut ett bilde fra søndagens kose skyting av samlinga .

 

aws

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med den på jakt, kun på bane.

Jeg kjøpte tidligere i år en ny Rem700 SPS Varmint, og AICS 1,5.Dette toppet jeg med 20MOA Picatinnyskinne og en S&B PMII 3-12x.

Børsa blei tøff som fy den! Og den funka. Var knallgod å skyte liggende med, og med reim på siden, så føltes den ganske grei på ryggen også.

Men, den var tung som et dyr! Og alle andre skytestillingen enn liggende med tofot følte jeg at ikke var så fullkomment.

Etter bare 200 skudd på bane så valgte jeg å gå den andre veien med denne børsa.

McMililan HTG-stokk ble bestillt, og picatinnyskinna og S&B'n ble også bytta ut til fordel for en vanlig Leupoldmontasje og en rimeligere 3-9x40 skikkert (Redfield, senere byttet til Leupold Mark AR).

Jeg trives mye bedre med børsa nå, selv om den ikke er på langt nær like tøff å se på... Derimot, så fikk jeg redusert vekten med 3kg. HTG-stokken er også veldig fin å skyte med uten Tofot.

På toppen av det hele, så har ikke børsa lidd noe hva presisjon angår. Selv med Redfield-kikkerten klaska det i stålet på 750m med 180grs kuler. Nå skyter jeg 168grs Nosler Custom Match, med absolutt akseptabel presisjon.

Så, for meg så følte jeg at AICS ble litt 'too much' annet enn til liggende baneskyting. Men, smaken er som kjent som baken, og mange liker nok også å bære tyngre enn hva jeg gjør.

Hvis du har mulighet til å få klått litt på, evt lånt ei børse satt opp med AICS etc, så vil jeg råde deg til det. Da kjenner du jo snart om dette er noe som passer deg.

 

Utover det, så må jeg få si at AICS er et virkelig kvalitetsprodukt! Den vesle tiden som jeg hadde min, så opplevde jeg at den alltid leverte 100% Ingen mateproblemer eller noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

du får klage til kona mi hopmark :lol::lol: det var hun som presterte denne samlinga på en relativt kjapp skyteseanse 5 skudd. Hu begynner å bli god den tutta. Må jo lære dem opp med rifla :wink: hull i hull ble det når vi kom hjem etter noen glass rødvin :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bra med bilder AWS, du har ikke et bilde av børsa også?

 

Ellers ser jeg det er flere i Oslo-området (hvor jeg befinner meg) som handler med AICS, som Artemis AS, men ingen foreløpig som har AX-varianten. http://www.vertebrae.no har, men de er i bergen. Jeg tror jeg trenger å klå litt på begge varianter for å gjøre meg opp en mening. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...