Jump to content

Krag 1903 og1906


Telefonoperatør

Recommended Posts

Heisann.

 

Prøver å finne så mye informasjon jeg kan om 2 Krag Jørgensen samt en Mauser etter min bestefar. Den ene er en kort lett karabinversjon stemplet med Kongsbergs stempel og merket "1916". Den andre er stor og tung (banekrag?), tykt løp, merket Kongsberg og stemplet "1903". Jeg finner ingen informasjon om disse på nettet. Har jeg bommet på hva de EGENTLIG heter?

 

Bonus: En Banemauser uten noe som helst av merkinger bortsett fra "mod 98" og serienummer. Denne har også et veldig tykt løp. Såvidt jeg skjønner er ikke dette en HV-mauser da den heller ikke har det hullet i stokken.

 

Alle untatt karabin-kragen har "Hauges Hålsikter" påmontert.

 

Så vidt jeg vet er ikke disse modifisert i det hele tatt, så da er det 30.06 ammunisjon sant?

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de ligner på versjonen jeg har. På karabinversjonen så er siktene rett forran kassa, og ladearmen er flat. På den store tunge derimot, der er det rund ladearm, men der er det trestokk over metallet på oversiden. Betyr "1903" 0g "1916" årstallet den er produsert, eller er begge å anse som M/1894?

 

Hva slags trykk tåler de? Kan jeg bruke hva som helst av 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...