Jump to content

Våpen kal .22


kopper

Recommended Posts

Jeg har en Benelli MP95E kal .22 og en Pardini HP .32S&WLong som passer meg utmerket.

 

Jeg har også en kjøpetillatelse på et kal .22 våpen til. Var egentlig tenkt brukt til et vekselsett i kal 22 til kal .32 pistolen. Men så valgte jeg å kjøpe en ny Pardini i kal .32 og da var det ikke lenger aktuelt med vekselsett. så søknaden ble endret til et komplett kal .22 våpen uten å spesifisere våpentypen.

 

Skyter mest på bane, men også litt i ei feltløype.

Har ikke begynt å skyte konkurranser ennå, men når jeg prøver meg blir det i klassen SH1, sittende i en rullestol. Har brukket 5 ryggvirvler så jeg kan ikke gå rundt i løypene elle skyte stående på standplass.

Hvilke skyteøvelser er det jeg ikke kan skyte med Benellien og Pardinien, og som kan skytes sittende.

 

Jeg vil jo gjerne ha mest mulig varierte skyteøvense. Prisen på de to jeg har tok knekken på det meste av budsjettet så denne bår bli i det rimelige skjiktet. Har også kjøpt meg ei Anschutch rifle model 1907 som også kosta skjorte. Alle våpen er kjøpt på Hunters House og der skal jeg nok også handle den siste.

 

Så hvolken pistol 7 Revolver vil på en best mulig måte fylle inn med et våpen jeg vil trenge.

Link to comment
Share on other sites

Med de to våpen du har, kan du skyte alle baneøvelsene med unntak av fripistol. Mange tillater dog pistoler som kaster ut hylsa i mindre fripistolstvner. Du kan også skyte finfelt og grovfelt.

Jeg forstår ikke helt hva du skal med en ekstra pistol i .22LR. Den vil gi deg svært lite/ingenting.

En pistol i 9 mm vil gjøre at du kan skyte militærfelt. En revolver i .375 magnum vil du kunne bruke i revolverfelt med .38 ammo og i Magnum 1 med .357.

Link to comment
Share on other sites

Du kan uten problem starte i fripistolstevner med standardpistolen din. Du må bare lade med ett og ett skudd. Du skal ikke behøve å være avhengig av at arrangøren viser godvilje og tillater dette, da reglementet ikke inneholder noe forbud mot pistoler som kaster ut tomhylsa.

 

I reglementets pkt 8.4.3 står det: "Alle typer 5.6 mm (.22”) randtenningspistoler, kamret for long rifle patroner kan brukes."

 

Sjøl har jeg skutt NM i fripistol med en helt vanlig FAS 602. Men når det er sagt, er en fripistol merkbart bedre egnet enn en standardpistol til denne øvelsen. Og siden fripistol er en SH1-øvelse, kanskje du heller skal kjøpe deg en fripistol?

Link to comment
Share on other sites

........ Og siden fripistol er en SH1-øvelse, kanskje du heller skal kjøpe deg en fripistol?

 

Det synes jeg også kan være en god idé, og skal du handle hos HH så har de p.t. tre TOZ (brukte) liggende til priser 3-5k.

 

Så får du et program ekstra som du kan skyte...

Link to comment
Share on other sites

Etter masse hyggelig våpenprat på skytebanen og andre steder hvor jeg har møtt skyttere. Har også lest mye her på kammeret.no. Men mest av alt en lang og hyggelig dialog med karene på Hunters House.

Resultatet ble at jeg har tinget en helt strøken S&W 586Kal. .38/.357. Etter beskrivelsen og bilder så er den knapt nok skutt med.

 

Et av kriteriene er at jeg kan skyte med en patron som gir relativt lite rekyl når hendene krever det. Samtidig vil jeg ha full power når hendene tillater det. Når siste bestillinger er i hus sitter jeg med Benelli MP95E (Brukt), Pardini HP .32 (Ny), S&W 586 .37/.357(Som ny) og rifla Anschutz 1907 Club kal .22 (Ny). Jeg har som hovedregel at man skal ha tilnærmet det beste av verktøy, da er det bare skrotten igjen å klage på når bommene kommer.

 

Da tror jeg nok denne beinskjøre skrotten min skal få nok å stri med. Neste sak blir å få en medisinsk klassefisering og få klarlagt hvilken hjelpemidler jeg kan bruk hvis jeg skal våge meg på konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...