Jump to content

Hjelp til valg av lyddemper


Couger79

Recommended Posts

Hei, jeg har en Remington 700 LSS i kaliber 30-06 som jeg har planer om å kjøpe demper til. Riflen skal i hovedsak brukes til hjortejakt i Vestlands terreng (skog/myr). Men også til baneskyting. Noen som har erfaringer angående hvilken demper som vil passe best til denne riflen? Og hva som er ideel løpslengde på 30.06 med demper? Tips mottas med takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har noe imot moduldempere så er Sonic 45 topp. Da kan du ta av eller putte på så mange moduler du vil. Demperen gjør det bra i tester og koster ingenting (2000,- med kapping og gjenging) Aluminium og stål, tåler en støyt, når det gjelder varmskyting. Bygger godt inn på pipen og relativt lite fremover.

Personlig synes jeg ikke det er verdt å ha færre enn fem moduler som er standard oppsett, selv om jeg denne høsten har hatt 3 under hjortejakten, da bygger den snaue 8 cm foran pipen. Har 8 moduler på bane og på revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips går også til Hausken. Min std har iallefall lengre gjenging enn min forrige demper (S&L TMD 45),

samt at børsemaker-tilpassning absolutt er å anbefale om du skal bruke demperen i terrenget.

Noe som dingler utstødig fremme på tuppen av rifla er ubrukelig og uberegnelig.

Link to comment
Share on other sites

og når du har villt i sikte, hører du ikke mye til smellet i uannsett ute i det fri:D

 

I gamle dager mente mange at bomull var dugande som hørselsvern også. Heldigvis vet vi bedre i dag....

Slutt med slike tøyseråd i 2012, kanskje noen tar dem på alvor! Alle som har mishandlet hørselen sin vet at den er verdt å ta vare på, men da er det som regel for sent.

Demper OG elektroniske hørselvern er et bedre råd.

Link to comment
Share on other sites

kjøp en br reflex stål demper til trening, den veier mye så perfekt til bane og trening, så jakter du uten demper:) ingenn grunn til og drasse med ekstra vekt og lengde på jakt. og når du har villt i sikte, hører du ikke mye til smellet i uannsett ute i det fri:D

 

 

Tinnius kan komme av 1 smell og problemer har du da livet ut!

En compact demper er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...