Jump to content

Bruksområder til 17 hmr


NRB89

Recommended Posts

Ekke helt enig med siste taler her, 17hmr er i mitt syn et svært artig kaliber til f.eks kråkefugl, vesentlig mer punch enn 22 lr og langt mer flattskytende. Ser også at enkelte her på kammeret har brukt den med godt hell på rev. Minus med 17hmr er vel bla kort levetid på løp.

Link to comment
Share on other sites

17HMR er en svært spesialisert patron, kaliberet er som ett nålestikk, og krever nøyaktig plassering i større vilt som Grågås, og Rev. For Kråkefuggeler er det bortimot genialt.

 

17HMR gjør alt en 22wmr gjør, med untak av der 40-50grs kule er ønsket.

 

17HMR er kjent for å ha en fra god til utemomjordisk presisjon i det meste av våpen, rett og slett fordi der for det meste kun har vert en produsent av amo (En fabrikk som produserer med merkelapper for de andre etter deres spec, Hornady, CCI, etc. kommer fra samme maskin). I tillegg er kaliberet så nytt at de fleste våpenprodusenter har fulgt samme spec ved produksjon av kammer o.s.v.

 

I prinsipp går allt 17HMR sin vei hva angår presisjon og funksjon, men kulene er lette og har derfor ikke samme gjennomtrengningsevne som tyngre og mer saktegående prosjektil.

 

Kort sagt er 17HMR spesiale å legge igjen så mye av energien i skrotten som mulig (les 17grs V-Max type kuler, Gamepoint har jeg ikke ptøvd ennå).

 

Jeg bruker 17HMR på grunn av helt spesielle egenskaper med 17grs V-Max, og sikker bakgrunn. Og til sitt bruk er kaliberet uovertruffent.

Jeg har rifler i 22lr og 223R, og 17HMR er spesialisten jeg bruker når 22lr når for kort, og 223R blir for kraftig (les for bakgrunn).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.17HMR er ekstremt følsom for vind. 1 m/s vind med full virkning flytter kula ca. 3 cm på papiret @100 m. Med andre ord er det som å skyte med .22LR minus krom kulebane. Du må uansett vite avstanden for å vurdere vind, da kan du like gjerne juster for drop i samme slengen.

 

Skal du skyte ryper på 100 m må du ha stålkontroll på vinden. 2 m/s feilvurdering = bom. Jeg klarer ikke å se at kaliberet har noen fordeler andre plasser enn der det er helt vindstille (tett skog kanskje?). Jeg får i hvert fall til det samme med .22LR.

En ting til med .17HMR som er minus er at presisjonen plutselig har en tendens til å bli vekk. Da trenger den puss :roll: Dette skjer litt for hyppig etter min smak. Med .22LR kan du nesten skyte uendelig før mangel av puss blir et seriøst problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en CZ 455 i 17 hmr av en eneste grunn;

 

avskyting av skjære, kråke og skrike rundt huset. Bor opp imot et skogsområde, og har mye skjære som bråker rundt huset..

 

Til slikt bruk er 17 HMR genial! Mens jeg før noen ganger måtte springe rundt for å avlive skadeskutt skjære påskutt med 22lr, hører jeg nå bare et "POFF". Uansett hvor jeg treffer fuglen i torsoen faller den død ned!

Bruker CCI V-max og en stor Hausken demper borret for cal 17. Har noen naboer et stykke bort, men ingen klager over lyder når jeg spør :)

 

Dette har faktisk løst et problem for meg!

 

M

Link to comment
Share on other sites

.17HMR er ekstremt følsom for vind. 1 m/s vind med full virkning flytter kula ca. 3 cm på papiret @100 m. Med andre ord er det som å skyte med .22LR minus krom kulebane. Du må uansett vite avstanden for å vurdere vind, da kan du like gjerne juster for drop i samme slengen.

 

Skal du skyte ryper på 100 m må du ha stålkontroll på vinden. 2 m/s feilvurdering = bom. Jeg klarer ikke å se at kaliberet har noen fordeler andre plasser enn der det er helt vindstille (tett skog kanskje?). Jeg får i hvert fall til det samme med .22LR.

 

Kan si at jeg opplever ikke dette som et problem slik Bly prøver å fremstille dette. Det blåser "alltid" på fjellet, og vinden varierer i styrke hele tiden, den er aldri jevn. Jeg forlegger innenfor kroppen på rypa, det bruker å være nok... Enkelt og greit. Ofte blir praktisk hold 60-100 m, svært sjelden 100+. Så det kan være noe med det da. Opplever ikke vindavdrift som et problem, du kan godt feilvurdere vinden mer enn 2 m/s og treffe, og å sammenligne med 22lr får Bly stå for selv;-). Jeg får ikke i nærheten til det jeg får til med 17hmr med 22lr løpet på jakt... Se forøvrig: http://varmintal.com/17hmr.htm eller http://rimfireshooting.com/index.php?showtopic=76 hvis du vil ha mer tall.

Link to comment
Share on other sites

Nja, har ikke helt samme opplevelsen av dette som Bly. Og ikke blir presisjonen så fort borte heller slik jeg opplever det, om man da ikke klager på at +-5mm på 50m har blitt til +-7.5mm. (Min innebygde spredning er betydelig større en dette).

 

Men det er riktig at 17hmr skal pusses ofte, svært ofte for å være på topp. (Pusser etter 20-25 skudd, men siden jeg kun skyter jaktskudd med den blir det ikke så ofte at det oppleves som slit).

 

Uansett vind, er det morro å ta den med på skytebana. Gutta ler og gjør narr av piffet fra "salongen" min, men så tar de en titt på skjermen, og ser 5 skudd i ei tett klyse på reinen (kan ikke telles uten maks zoom). Og pipa får en annen lyd. Folk er ikke dummere enn at de vet hva man kan gjøre med slik presisjon og kråkefugl. :wink:

Link to comment
Share on other sites

.17HMR er ekstremt følsom for vind. 1 m/s vind med full virkning flytter kula ca. 3 cm på papiret @100 m. Med andre ord er det som å skyte med .22LR minus krom kulebane. Du må uansett vite avstanden for å vurdere vind, da kan du like gjerne juster for drop i samme slengen.

 

Skal du skyte ryper på 100 m må du ha stålkontroll på vinden. 2 m/s feilvurdering = bom. Jeg klarer ikke å se at kaliberet har noen fordeler andre plasser enn der det er helt vindstille (tett skog kanskje?). Jeg får i hvert fall til det samme med .22LR.

En ting til med .17HMR som er minus er at presisjonen plutselig har en tendens til å bli vekk. Da trenger den puss :roll: Dette skjer litt for hyppig etter min smak. Med .22LR kan du nesten skyte uendelig før mangel av puss blir et seriøst problem.

 

 

22ler tregere enn 17, men er mere forutsigbar, bruker heller 22lr som koster 50 øre pr kule og har samlinger på størelse med en snus boks(100meter). og ikke 5 skudds samlinger, tar to 30 skudds magasin om gangen før jeg gidder å labbe bort til blinken å klistre

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er flere som nevner hyppig puss.

Vel, jeg kjøpte ei Savage 93 i .17HMR som er blitt pussa to ganger på 600+- skudd og den samler enda innafor ei solokork på 100 meter...

 

 

Jeg har skutt masse kråker, rev, gås og måker med den på hold ut til 120-30 meter. Har ikke tatt vinden i betraktning heller, men det har vært rolige dager de gangene den har blitt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg skryte på meg for mye rypejakt hittil i høst, men jeg går ikke på tur bare i godt vær for å si det mildt.

Sist jeg var på fjellet blåste det alt fra 2-20 m/s vind. I slikt vær trenger du bedre marginer enn .17 HMR kan tilby. Jeg hadde ikke en gang vurdert å bruke noe som er så lite potent som .17 HMR, eller .22LR for den sags skyld.

 

Min påstand er at .17 HMR er å blir et "leketøy" for godt vær, på lik linje med .22LR. Skal man drive "harcore" jakt, kan man like gjerne først som sist innse at man må skaffe seg et fornuftig kaliber med høy BC kuler. Det er alt for mange som fremstiller .17 HMR som en fantastisk småviltpatron med super ballistikk og overlegen presisjon, hvilket den egentlig ikke har :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg skryte på meg for mye rypejakt hittil i høst, men jeg går ikke på tur bare i godt vær for å si det mildt.

Sist jeg var på fjellet blåste det alt fra 2-20 m/s vind. I slikt vær trenger du bedre marginer enn .17 HMR kan tilby. Jeg hadde ikke en gang vurdert å bruke noe som er så lite potent som .17 HMR, eller .22LR for den sags skyld.

 

Min påstand er at .17 HMR er å blir et "leketøy" for godt vær, på lik linje med .22LR. Skal man drive "harcore" jakt, kan man like gjerne først som sist innse at man må skaffe seg et fornuftig kaliber med høy BC kuler. Det er alt for mange som fremstiller .17 HMR som en fantastisk småviltpatron med super ballistikk og overlegen presisjon, hvilket den egentlig ikke har :wink:

 

Kjenner meg ikke igjen Bly... Synes det funker helt topp til rypejakt. Men det gjør nok 223, 6,5 og flere større enn 17hmr også, og til og med bedre. Men 17hmr funker bra nok selv i vind etter min mening, rypa ligger død igjen;-) Og så synes jeg det er en stor fordel at 17hmr kula ikke har energi nok til å dra fanden i vold i ukontrollert retning etter gjennomskyting av rypa, selv om du har aldri så sikker bakgrunn ligger det i rypas natur å sitte i stein/berg/ur... :wink:

Så til rypejakt i snaufjellet synes jeg .17HMR er et fornuftig kaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...