Jump to content

300 Win mag Lading


300 win mag

Recommended Posts

Jeg skal begynne å lade 200grs swift a-frame til elgen for første gang i år, og trenger noen gode ladninger. :)

Jeg bruker fortrinnsvis N-160 krutt.

 

Noen som har et par gode ladninger til .300 win mag liggende som de kan tenke seg å dele?

 

Bruk gjerne denne tråden som samletråd for både jakt-, treningsladninger og andre ladetips til .300 win mag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kruttet du ønsker å bruke er nok litt i raskeste laget, og du vil nok nå max ved 67-68g.Må du bruke det så begyn en del under og vær forsiktig :!:

 

bedre valg vil være: (eksemplene er fra ladeboka og for 200r Oryx, Swift kula er stivere og vil nok gi høyere trykk, begyn lavere og vær forsiktig.)

N170 max77g

MRP max73g

MRP2 max78g

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey alle fellow 300 win mag ladere! Har endelig fått tak i die-set til 300`en, og skal i gang å eksperimentere fram ladninger, og har i den forbindelse et spørsmål til dere andre som lader til 300 win mag. Bruker dere Large Rifle-hetter eller magnumhetter?? Vet at det ofte kun brukes LR-hetter til 7mm mag, og jeg har hørt andre som mener at en bør bruke mag-hetter ved kruttvekter over 65 grs. Har også søkt litt på forumet. De svarene som dukket opp dreide seg stort sett om 375 H&H, og der ble det brukt begge deler... Så spørsmålet er jo om jeg kan bruke LR-hettene (Fed 210), som jeg har liggende i hopetall av, eller om jeg må til pusheren og handle magnumhetter?? Hva bruker dere??

Link to comment
Share on other sites

For min del har N-160 endt opp som favorittkruttet i min 300 winmag. Pipa har en tendens til å være svært fornøyd rundt 850-60ms, så en 200 gr kule med en ladning opp mot max har fungert like utmerket som en slapp treningsladning med 167 gr scenar. Friskere ladninger med 185 gr scenar går også fint, men fremdeles best med N-160.

Fed 210M, har fungert like utmerket som Fed 215, og WLR,. CCI-200 har fungert dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Har i alle år ladet med MRP i min jaktammo i 300 Win Mag. I år ville jeg ha en god tung kule med høy BC. Valget falt på 200grs Accubond (BC: 0.588). Har noen kilo N570 liggende. Med såpass tung kule ville jeg ha et saktebrennende krutt, så valget falt på dette. Har ikke så god tid til testing før jakta, så jeg ladet opp tre ladninger.

 

Testet de på 100m. Kun den snilleste ladningen hadde akseptabel (etter min smak) presisjon. Følte også at rekylen ble såpass kraftig, at jeg ble usikker på om det var ladninga eller meg som gjorde at de to raskeste ladningene ikke samlet så bra som jeg ønsket (vanskelig å få et bra rekylopptak. Skytestilling var forskjefte hvilende på sandsekk med venstre hånd krysset under kolben og over på høyre overarm. Syntes børsa hoppet mer enn jeg likte på sandsekken.) Bestemte meg derfor for å se bort fra resultatet og teste på nytt.

 

Ladet opp tre nye ladninger der den snilleste ladningen ble valgt som den raskeste ladningen. Kula ble satt ganske dypt i hylsa (lang kule, 1mm friflukt). Derfor valgte jeg å skyte testrunde nummer to på 300m, slik at kula skulle få mulighet til å stabilisere flukten (skytestilling her: Forskjefte hvilende på sandsekk med venstre hånd i godt grep rundt forskjefte for stabilisering. Ganske likt som å skyte med reim). Ladningen som gikk best her var den samme som på 100m (den snilleste), altså den raskeste (3 skudd 68mm @ 300m). Dette er under 1 MOA og godt nok for meg til storviltjakt.

 

Ladeprosedyren og testskytingen her var selvsagt helt off topic, men siden jeg er i gang med å skrive, tenkte jeg bare at jeg skulle lire det ut av meg.

 

On topic:

Det jeg synes at man skal tenke på her, er at A-frame er en ganske hard kule. VV sin tabell oppgir ladedata for 200grs kule og N160 i tabellen, men det er på en langt mykere kule (200SMK). for hardere kuler som Mega og Naturalis er det N165 og N560 (som er mer saktebrennende kruttsorter) som er de raskeste de oppgir.

 

Nå er det godt mulig at Reinhard har ladet nettopp 200grs A-Frame med N160, selv om han ikke oppgir hvilken kule han har ladet med. Nå er det sånn at selv om han fikk dette til å gå som det suser, så er det ikke sikkert alle andre gjør det for det. Jeg tror Reinhard er en rimelig erfaren hjemmelader som har filosofert seg frem til en fornuftig startladning før han begynte å teste (dette er viktig med krutt som brenner i overkant fort for kulevekt/hardhet i forhold til kaliber. Hvis du i tillegg opererer med kort friflukt, er knivseggen virkelig skarp). Jeg ville ikke brukt noe raskere krutt enn N165 eller N560 til en såpass hard og tung kule i 300 Win Mag.

 

Når det gjelder valg av tennhette så duger nok både LR-hetter og LR Magnum hetter. Men......magnumhetter sikrer bedre jevn brennhastighet (og jevn utgangshastighet) ved større kruttmengder, og spesielt i kaldt vær. Jo kaldere det er der du skyter, jo viktigere er det å bruke magnumhetter. Dette er ikke egenerfaring, men jeg har lest en hel del ladelitteratur, og har funnet dette som en rød tråd ang valg av tennhetter.

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...