Jump to content

stål i gammel side by side


CatLikeFox

Recommended Posts

Hagla mi er en BRNO side by side som ble kjøpt brukt for 5-6 år siden. Har brukt den med all slags ammo fra 52g rottweil blyskudd til stål. Lurer egentlig på om hagla tåler stål? Har sikkert skutt 1000 stålskudd med hagla de siste årene, men har blitt litt skeptisk i det siste om det en dag kan si pang feil vei..... Hva skjer egentlig hvis man bruker stål i en hagle som ikke tåler trykket fra stål? Blir det eksplosjon, eller vil det bare bli en liten bul på løpet i første omgang?

Link to comment
Share on other sites

Hagla mi er en BRNO side by side som ble kjøpt brukt for 5-6 år siden. Har brukt den med all slags ammo fra 52g rottweil blyskudd til stål. Lurer egentlig på om hagla tåler stål? Har sikkert skutt 1000 stålskudd med hagla de siste årene, men har blitt litt skeptisk i det siste om det en dag kan si pang feil vei..... Hva skjer egentlig hvis man bruker stål i en hagle som ikke tåler trykket fra stål? Blir det eksplosjon, eller vil det bare bli en liten bul på løpet i første omgang?

 

Det er sikkert mange som ønsker å svare deg på dette, men det finnes ikke noe fasitsvar.

Det som ihvertfall er helt sikkert er at dersom løpene er trangere enn halv (moderat) så bør du unngå stål :!:

Jeg anbefaler at du fortsetter med å være skeptisk, og først leverer hagla til en børsemaker og la han avsi sin dom :idea:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å skyte stål ammo i gamle hager er att de blir fortere slitt. Slark og lignende pga høyt kammertrykk. Det kan ungås med å bruke ammo med vanligt trykk(står gjærne på asken) Eller hør med inportøren hvis det ikke står noe. Stål ammo fra usa og merker med den franske lilje eller 1050bar bør ikke brukes i annet enn stål godkjente våpen.

 

Hagle med trange choker vil også få ødelagt løpene sine med løpsbuler og sprekker hvis de får mye stål ammo.

 

Det finnes ingen rapporter fra danmark eller andre land om hagler som har eksplodert pga bruk av stålammo.

Link to comment
Share on other sites

1/4 og 1/2 choker, så det burde ikke være bøygen

 

Hva koster det å trykkteste en hagle, og hvem kan eventuellt gjøre det?

Vet ikke prisen eller hvem som gjør det.

---Men gå nå å besøk børsemakeren og hør hva han mener :roll::roll::roll:

Trykket hagla di tåler er vel også kanskje oppgitt på selve løpssettet?

Link to comment
Share on other sites

Så å skyte med leirdueammo på bane er ikke noe problem, mens federal shock blir kanskje litt heavy?

 

Lerdueammo går bra men ville ikke puttet Federal ammo i noe annet enn automater/pumper og våpen med den franske lilje :wink:

 

Rio stål med 32gram kan du fint bruke den har kammertrykk på kun 750bar. Kent kar en som heter fast steel med trykk på 650bar og det er også noen andre typer vet jeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har registrert at det hevdes fra mange hold, også fra det som bør kunne kalles ”sikre kilder” at stålhagl ikke skal skytes i trangere choker enn ½. Dette fordi at stål, eller for den saks skyld andre ”harde” haglmaterialer, ikke lar seg deformere like lett som et mykt materiale som bly/vismut/tungsten-matrix. Vel og bra at myke materialer lettere deformeres enn harde, men er det virkelig det som skjer i en choke? Jeg synes det høres mer logisk ut at kraften som haglene utsettes for i radiell retning i det de presses inn i choken vil medføre at haglene flytter på seg internt i stedet for at de deformeres, selv for myke materialer.

Et tankeeksperiment er at man fyller myke hagl (bly) inn i en slange med åpning i enden og deretter utsetter slangen for et trykk utenfra. Hva vil skje? Jeg ser for meg at kun en svak kraft på slangen i radiell retning vil få haglene til å flytte seg innbyrdes i aksiell retning for å gi plass for slangens deformasjon. Altså at ”haglsørpa” blir strukket ut. Kraften som må til for deformering av blyhaglene må da være veldig mye større enn dette? Vil ikke dette også skje i en choke i et hagleløp? At trykket i kammeret og resten av løpet øker forstår jeg men at et deformerbart materiale vil være løsningen forstår jeg ikke. Jeg forutsetter at det er snakk om relativt små hagl, ikke buckshots eller lignende, kanskje med en diameter på bortimot halvparten av chokens diameter. Da kan jeg se for meg at mulighetene for problemer med en aksiell intern forflytning.

En annen ting er jo også at haglene ligger inne i en plastkopp som vil deformeres lett, mye lettere enn selv det mykeste bly. Vil ikke denne sørge for den nødvendige deformasjone det snakkes om, selv for stål?

Håper det var mulig å forstå mitt spørsmål og at noen kan hjelpe meg å få klarhet i fysikken bak denne såkalte sannheten.

 

Pål

Link to comment
Share on other sites

Trykket hagla di tåler er vel også kanskje oppgitt på selve løpssettet?

 

Undersøkte litt om dette da jeg hadde "bygge dobbeltrifle"-syken. SVJH er BRNOs hagler trykkskutt til 680bar.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen Sako. Da har jeg funnet ut at hagla er CIP merket nitro, som betyr at jeg kan skyte leirdueammo i stål, men ikke ammo merket high performance... Noe annet jeg fant ut er at hagla er 12/70 og ikke 12/76......! Jeg har hele tiden trodd det var en 12/76 :roll: Så den har vel fått litt hard medfart med litt for lange hylser....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ansvaret for lerduebanen av og til, og får ofte spørsmål om hagla mi tåler stål. Ofte er det en 10-15 år gammel o/u star baikal.

 

Da svarer jeg som regel: Jeg har akkurat samme børsa, og jeg vet den har en salgsverdi på ca 200 kroner. Jeg putter ALT som smeller av patroner i den. Jeg har til gode å høre om hagler som har eksplodert.

 

Kommentarer til dette? Noen som har hørt om ting som har skjedd i virkeligheten, ikke bare i teorien?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...