Jump to content

Production, nybegynner lurer...


Stock3

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ganske ny i gamet, akkurat kjøpt min første pistol og skal snart på praktisk-kurs. Jeg satser i første omgang på production hadde jeg tenkt, fått inntrykk at det er en plass å starte ??

 

Jeg har ett par spørsmål vedrørende regler i production ol.

 

- Er det slik at det SKAL brukes en 5" pistol til production?

- Hva er lov av modifikasjoner? bytte til fiber-sikte, legge på greps tape, ol?

- Er det noen krav til utstyr som belte,magasin holdere, hylster, evt annet utstyr?

- Hvilke steder i Oslo omegn ( Lillestrøm,Skedsmo) er det klubber, baner der det drives med praktisk skyting? Vet om Hula/ Okts

 

Mvh

 

André

Link to comment
Share on other sites

http://ipsc.org/pdf/RulesHandgun.pdf" target="_blank

 

- Er det slik at det SKAL brukes en 5" pistol til production?

Nei, finnes en liste med godkjente pistoler.

- Hva er lov av modifikasjoner? bytte til fiber-sikte, legge på greps tape, ol?

Fiber sikte ok, grepstape ok

- Er det noen krav til utstyr som belte,magasin holdere, hylster, evt annet utstyr?

Beltet må være sikkert, hylster bak "hoftebenets fremste del" samme med mag holdere. Ikke lårhylster.

Detaljene er i regelverket.

 

Ellers les reglene på linken over.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Production er ett greit sted å starte. Hva slags pistol har du kjøpt?

 

Pistolen skal stå på Ipsc productionlisten og løpslengde er maks 12,7cm.

 

Det som er lov er litt griptape, ikke overlappende. Bytte til andre ikker uten feiling/maskinering av sleide. Ellers som den kom ut av boksen i korte trekk. Alt dette står i eget kapittel i appendix ( husker ikke nummeret i farta).

 

Har du en pistol, hylster, 3-4 magasinholdere og 4-5 magasin kommer du langt.det holder for kurset og der får du en del tips til det videre.

 

Sjekk ut regelverket og listen på http://www.ipsc.org" target="_blank.

Lillestrømog omegn pistolklubb har praktiskgruppe som trener i skedsmohallen. Er en klubb på Bjørkelangen også.

På løvenskiold(Bærum) har du SSL og NOP som har egne baner. Se nfps.no for full oversikt over klubber nær deg.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for gode svar!

 

Mange regler der ja..;)

 

Jeg har kjøpt Tanfoglio Stock III special. Regner med at det er ment for griptape i innpresset i håndtaket..

 

Har også bestillt et ghost stinger hylster, med belte og mag.holdere.. Håper det duger, har snust litt rundt her, så fått ett godt inntrykk. Har bestillt ifra ipscstore.eu, virket pålitlig nok, og en av få som har utstyr til tanfoglio (så vidt jeg vet;)

 

 

stock-S-III.JPG

Link to comment
Share on other sites

De siktede du har på stocken er gode sikter, eventuelt vurder å kjøp ett med fiber foran. Mye brukt til praktisk da du finner prikken raskere enn ett sort. Men sort er bedre til presisjon og ved sterkt lys.

 

Tridium etc er til uriktig om natta. Totalt ubrukelig til det meste vi driver med av skyting.

Link to comment
Share on other sites

Som Vingemutteren allerede har nevnt, du finner alt i regelheftet.

Det du kan gjøre med en Production-pistol er... ikke mye. En kan rette på fabrikasjonsdefekter, som f.eks røffe skjærekanter i mekanismen. Du har en Tanfoglio, der slikt ikke forekommer. Det samme gjelder min Sig-Sauer. Om man polerer avtrekket har man gått for langt. Liste over tillatte modifikasjoner finner du i regelheftet, appendix D4

Grepstape må følge skjeftets profil og kan ikke være overlappende (over en viss grad. Dette er for å hindre folk i å bygge om skjeftet med kreativ bruk av griptape.) Diagram i appendix E3.

Den beste planen er å kjøpe en god pistol, og så se om du kanskje må ha andre sikter på den. Alt annet av mikkmakk og leamikk kan man overlate til Standard- eller Open-skyttere. Anbefaler deg å sammenligne antall feilfunksjoneringer på Production og Standard på første stevne du stiller i. En ting du fikler med er en ting som går istykker.

 

Som innehaver av Production-pistol med tritiumsikter kan jeg med en gang fortelle deg at dette er noe du absolutt ikke trenger. Pangen ligger innelåst i våpenskapet der den ikke får så mye lys at det gjør noe. Ikke at det vil ha noe å si, siden man skyter i dagslys uansett. Har ennå til gode å faktisk se gløden fra siktene i normalt skytelys. Gå heller for justerbart baksikte og et godt fremsikte (gjerne med fiberkorn).

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

 

Jeg liker ideen om at pistolen skal være slik den er + at jeg har 0 kompetanse når det kommer til å mekke på avtrekk mm. Fort farlig å tukle med slikt..

 

Nytt spørsmål dukket opp..

 

Ang. hylster: Innenfor production, er det noen hylstre som ikke kan brukes, jeg har lest en plass at lårhylster ikke er OK. Ikke at det er noe problem.

 

Tenker også på konkurransehylster, ala rc speed, DAA Racer ol. ? er det noen regler på dette? Kan det brukes i alle klasser?

 

Har i utg pkt tenkt å bruke et Kydex hylster, men det er kanskje ett handicap mot konkurransehylster?

 

Har ett Ghost stinger hylster som jeg har tenkt å bruke, noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Da er vi tilbake til regelverket igjen (som du bare kan begynne å lese fra perm til perm først som sist, om du har planer om å bli praktiskskytter).

 

5.2.3 Unless otherwise specified in the written stage briefing, the belt carrying the holster and all allied equipment must be worn at waist level. The belt or the inner belt or both must be either permanently sewn at the waist, or secured with a minimum of three belt loops attached to shorts or trousers.

 

5.2.7 Competitors must not be permitted to commence a course of fire wearing:

 

5.2.7.1 A shoulder holster or "tie-down" rig (visible or otherwise), except as specified in Rule 5.2.8;

 

5.2.7.2 A holster with the heel of the butt of the handgun below the top of the belt, except as specified in Rule 5.2.8;

 

5.2.7.3 A holster which permits the muzzle of a holstered handgun to point further than 1 meter from the competitor's feet while standing relaxed;

 

5.2.7.4 A holster which does not completely prevent access to, or activation of, the trigger of the handgun while holstered.

 

5.2.8 Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may be entitled to use their duty holster and allied equipment however, the Range Master will remain the final authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.

 

5.2.9 Competitors deemed by the Range Master to be permanently and significantly disabled may be given special dispensation in relation to the type and/or placement of their holster and allied equipment, and the Range Master will remain the final authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.

 

5.2.10 In some Divisions (see Appendix D), neither the handgun, nor any of its attachments, nor the holster, nor any allied equipment, can extend forward of the line illustrated in Appendix E2. Any such items a Range Officer deems not to be in compliance must be safely and promptly adjusted, failing which Rule 6.2.5.1 will apply.

Håper dette klargjør det meste.

Link to comment
Share on other sites

Et vanlig kydex-hylster og magholdere vil ikke være det som holder deg tilbake i starten. Om du allerede har utstyr som går innenfor regelverk, ikke handle nytt før godkjenningskurset. Du kommer til å lære mye der og på første stevne om hva som er bra eller ikke. Ta gjerne tiden til å snakke med andre skyttere på stevnene om hvor fornøyd de er med utstyret sitt og hvorfor/hvorfor ikke. Plusser og minuser slår forskjellig ut for de fleste.

For meg er f.eks ikke hylsteret det som gjør det helt store utslaget på poengsummen min, da jeg uansett er for treig ute i løypa. Mye mer forbedringspotensiale på å begynne å gå kveldsturer heller enn å handle nye greier.

Når du håndterer reloads, skyter raskt og presist, har forstått at her gjelder det å springe heller enn å lunte, da kan du begynne å hente poenger på hylster og annet utstyr. Alltid angrip det punkt der en har størst forbedringspotensiale.

 

Så... Willys trestegsguide til forberedelse før godkjenningskurs.

1. Les regelverket perm til perm. Du må uansett pugge det for kurset og prøven. De mest relevante kapitlene for en skytter vil vel være 5,6,8,10 og 11. Du bør ha god oversikt over alt, men disse bør du legge spesielt merke til. Ikke hopp over appendix'ene, her ligger det utrolig mye relevant informasjon.

2. Sjekk at utstyr du allerede har er godkjent for divisjonen du har tenkt å skyte i. Evt. revurder divisjon.

3. Før du eventuelt handler nytt utstyr, sørg for at det er i henhold til regelverk og faktisk hjelper heller enn hindrer deg i konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...