Jump to content

truger


Arvid.N

Recommended Posts

Jeg veier rundt 75kg og bruker Tubbs Altitude 30" og det fungerer i 90% av føret man møter.

Men invisterer nok i ett par 36" til bruk i veldig løs/puddersnø. Da synker jeg litt vel langt ned med 30".

Men om du ikke har tenkt deg inn i de værste tettene så gå for ett par Tubbs Mountaineer 36" fra XXL.

De har suverent best pris på Tubbs truger.

MSR trugene har jeg kun sett i bruk og ikke testet selv. Men størrelse og konstruksjon sier meg at de kansje er mer en klatretruge

enn en jaktruge jeg ville gått med i timesvis i dyp snø.

 

Mine Tubbstruger er vel 12 år nå og brukes mye uten at de har gått i stykker. Men har bekjente som har tråkket istykker plastduken på

spisse steiner under klatring i gaupejakta. Så at de er umulige å gå i stykker som enkelte selgere vil ha det til er blank løgn ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner tråden litt jeg, håper det går bra.

 

Dama ønsker seg truger til jul. Så da er spørsmålet hva man skal velge.. Det blir bare småturer i lett terreng siden hun er dårlig til beins, hun veier 55 kg. Har kikket litt på disse: http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Turutstyr/Truger-og-staver/Hyttetruger/p/1063785_1_Style

 

Edit: Linket på nytt. Og ja, jeg kjøpte disse til fruen. Takk til XXL som endret prisen 3 ganger i løpet av ei snau uke :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kommer vel litt an på bruksomerådet og slitasjen du kommer til å utsette de for.

Kraftigere isbrodder/gripeklør på Military,kraftigere binding (mener jeg å huske) samt at plastduken tåler mer juling.

Skal du gå i lett skogsterreng så holder de andre,men blir det litt klatring i steinur o.l så hadde jeg gått for Military :)

Mine Tubbs Altitude er vel 12 år+ nå og var dengang den samme som Military (bare i blå/grå). De holder koken ennå så kvaliteten på

de dyreste Tubbs er meget bra.

Har du råd så gå for Military. Da har du truger i maaaange år og fristelsen for å kjøpe nye vil aldri komme.

Man får ett forhold til gode truger :)

Link to comment
Share on other sites

Mtp at Tubbs kommer best ut i test,benyttes av stort sett alle gaupe/rovdyrjegere samt at forsvarets spesialstyrker benytter de sier vel sitt!

Kansje noen bør ringe FSK og MJK og fortelle de at de går på feil utstyr :roll::lol:

Justerbare truger? Hva skal man med det?

Fint når de skal pakkes sammen om man kjører snowboard eller skal opp på topper for å stå på ski. Men MSR har betydelig mindre bæreflate enn 36` Tubbs.

 

Sherpa lagde de beste,men de produserer dessverre ikke truger lenger! :trist:

 

Edit.

Men jeg er ikke ukjent for å kjøpe meg ett par MSR av modellen eies nevner for å kunne ha i sekken på endel jakt/fisketurer.

Er økonomien som bremser meg mtp kjøp av slike enn så lenge

 

En av testene http://www.klikk.no/test/article409975.ece

Link to comment
Share on other sites

Må berre skryta av mine MSR Denali Ascent. Ulempa med denne er i følgje teksten nedoverbakkar, den einaste eg kan sjå. Elles er MSR relativt dyre, dessverre, men slik er det ofte med kvalitet Har hatt mine i nokso mange år no. Og i fjor skifte eg ut sjølve bindingane der gummien var begynt å sprekka opp. Lettvektarar, tel litt det ogso.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

bilde0104.jpg?w=225

bilde0105.jpg?w=225

bilde0106.jpg?w=225

Ikkje eit vondt ord om Tubbs, Atlas, TSL og kva dei heiter, ein får vel det ein betalar for.

Desse MSR Denali Ascent (helløftar) har eg brukt i mange år no, og dei har vore i bruke mykje, fleire gonger i veka i vintersesongen. Sjølve bindingen skifta eg ut i fjor då reimane byrja å sprekka opp. Den store fordelen med desse trugene er at du har 3-i-ein. Den aller største brukar eg sjeldan, men det er greitt å ikkje dragsa på større truger enn nødvendig. (Beklagar bildekvaliteten)

Link to comment
Share on other sites

Jeg veier rundt 75kg og har 30" Tubbs Altitude som jeg kjøpte for 12+ år siden og har ikke trengt å bytte så mye som en nagle på de :)

 

Skulle jeg kjøpt truger nå så hadde jeg kjøpt 36".

Alt under 30" er for meg helt ubrukelig!

Men nå skal det sies at jeg går der det er mye snø.

Til igjensnødde stier og på steder med lite snø så holder mindre truger helt sikkert mål!

Link to comment
Share on other sites

er 36" nok for en på 100kg? får vel kanskje ikke større

Jeg veier over 100 kg og bruker Tubbs Montenier og Altitut 36" :winke1:

Montenier truga kjøpte jeg i for 2 år siden Altitut truga har jeg hatt i 15 år og har blit brukt nesten hver dag hele vinteren kjempe kvakitet denne er USA produsert mens Motenier truga er produsert i Østen, virker som att kvaliteten har sunket, men det har også prisen gjort Altitit truga ga jeg 3500.- for i 1997, men for aldel Montenier truga er ei kjempe truge.

Men skulle jeg kjøpt ny nå hadde det blitt Sherpa fra IRL Supplies i Canada.

Vurdere faktisk å få de til å spesial lage ei tuge på 54" til meg

Mvh Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 34" truger i julegave til meg selv, type Rondane Pro. Har gått to turer i romjula, og med mine 75 kg vil jeg ikke ha kortere truger hvis snøen er løs!

 

Ps; de hyttetrugene jeg linket til lengre opp i tråden var et bomkjøp. Bæreevne lik null, kan kanskje funke som brodder på isen :? Kjøper 25" til "fruen" neste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Gammal tråd, men...

Har nokon prøvd Fimbulvetr Rangr truge?

 

Held dei løfta om topp holdbarhet og "Lengden på trugen er på 28" (71cm), men bæreevnen tilsvarer tradisjonelle 36" (91cm) truger"?

 

Bruksområdet blir å forflytte 90kg+bør eit par hundrede meter på relativ flatmark frå parkeringsplassen til nyinnkjøpt hytte.

 

Rondane Pro 36" er halve prisen (2000 vs 1000kr), men er dei brukbare?

 

Treng nok ikkje verdens beste truge til dette, men har ikkje lyst å kjøpe noko dritt så eg enten vassar i snø til knea eller som ramlar i filler første dagen heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...