Jump to content

Sako 75 vs eldre Sako?


Lars77

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med flere Sako modeller? Har lyst å skaffe meg ei spesiell elgrifle med utg.pkt. I ei Sako, som skal få løp i kal 338-06. Fra før har jeg Sako 75 i 308 og den vil bli treningsvåpen. Jeg er i tvil om jeg skal gå for å skaffe meg ei til 75 med lang kasse til dette prosjektet, eller om jeg skal gå for en L61 Finnbear? Er det noe grunnlag for å si at L61 var av bedre kvalitet enn 75? Ønsker å ha litt klassisk preg over rifla, men dersom ikke den eldre utgaven har noe fortrinn ift 75 (eller er 75 bedre kvalitet enn den gamle?) velger jeg den. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har nett lest ditt innlegg og ville gjerne høre om du et fornøyd med din sako 75 308

 

Jeg står og skal til å kjøpe en 75 hunter med en elg inngravert i stokken og glæder meg til å prøve den, men vil egentlig gjerne høre litt fra hestens munn og det er noe som er spesielt bra eller dårlig med dette våpen?

 

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen Sakoer i skapet. Er jo favorittmerket.

 

Sako 75 har etter min mening to fordeler framfor eldre modeller. At hevarmløftet er kortere (tre låsklakker gir 60 graders løft, mens eldre modeller har to låsklakker og 90 graders løft) samt at modell 75 har tre sikringsposisjoner og kan tømmes for patroner med sikringen på (eldre modeller har to posisjoner og må avsikres for tømming).

 

Forgjengerne til modell 75 var, litt forenklet, 91-serien, A-serien og L-serien. 91-serien bør du unngå. Den ble produsert fra ca 1990 til 1997 og er lite populær blant Sakoentusiaster. Dette pga løs låsklakk (som kan gi problemer på kraftige kalibre) og annen/enklere avtrekksmekanisme enn tidligere.

 

A- og L-seriene er i nesten identiske. Hardcore-Sako-entusiastene setter vel L-modellene aller høyest; jeg har tre A-modeller i skapet. Disse er jo nyere slik at det er lettere å finne pene eksemplarer.

 

Fordelen med A- og L-modellene er at de oser godt håndverk, de har integrert låsklakk (Sako 75 har løs låsklakk, men konstruksjonen er forbedret i forhold til 91-modellen og fungerer bra) og gjerne enda bedre finish enn nyere utgaver. Blåneringen på de gamle modellene er en fryd for øyet...

 

Det ble litt detaljert, dette her, men håper det er til nytte. Ellers finnes mye nyttig informasjon på nettsidene til Sako Collectors Club: http://www.sakocollectors.com/forum/forum.php

 

Lykke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Forester var betegnelsen på Sako-rifler med den mellomlange låskassen, for patroner som .308Win. Rifler med kort låskasse kaltes Vixen (for .222Rem m fl), mens rifler med lang låskasse (30-06, 6,5x55 m fl) kaltes Finnbear.

 

Betegnelsene Vixen, Forester og Finnbear ble benyttet både på L- og A-seriene.

 

En Grand Luxe behøver ikke koste så forferdelig mye. Jeg tror mange synes de er litt "over-stylet". Standardmodeller av L- og A-seriene ligger ofte på kr 3 000 - 7 000, Luxe må man vel gi 5 000 - 10 000 for og Grand Luxe 10 000 - 15 000.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...