Jump to content

Trenger gjeterhund.


Olesøn

Recommended Posts

Gammelbikkja begynner å bli, vel, gammel.

Unghunden som skulle ta over har vist seg å ha epilepsi...

Hu får anfall histen og pisten, og blir følgelig ingen gjeterhund.

 

Nå er jo ikke dette bonde- og fårehundforumet, :mrgreen: men kanskje noen vet om noen som har border collie-valper til salgs.

Leter litt rundt på finn.no og diverse hundesider, men det var ikke så mye for øyeblikket, og de som har tar f**n ikke telefonen. :evil:

Mor og far må være godkjente gjeterhunder, det er et ufravikelig krav.

 

Håper noen har et tips. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp fra Knive, helt genialt. Kjøpte meg en "ferdig trent" gjeterhund som nybegynnerhund fra han for noen år tilbake. Betalte 18000 før jeg fikk hunden overlevert, har verken fått stamtavle eller kvittering så jeg måtte føre kjøpet som privatkjøp uten mulighet for å utgiftsføre på gården. Har purret flere ganger. Hunden var så stri at jeg hadde ingen sjans til å kontrollere den som nybegynner i gamet, og jeg satte bort hunden til en erfaren gjeterhundkar som etterhvert har fått den til sånn nogenlunde, men også han sliter med å holde styr på hunden, er alt for stri. Har også snakket med en annen erfaren gjeterhundkar som har hatt samme hund på prøve og levert den tilbake fordi han ikke var fornøyd.

 

Litt av en nybegynnerhund...

 

Konklusjon: 18.000 rett i dass. Har ikke sanka en klauv med bikkja. Er knapt nok verdt 62 øre for et salongskudd.

Link to comment
Share on other sites

kelpie, å aussie, av gode brukslinjer,, men men det er nokk lettere å lykkes med en border collie, som jeg mener er det nærmeste man kommer den "perfekte" gjeterhunden, vi bruker border collie, både på sau og storfe,. beste tipset er, vær kritisk, ikke kjøp første og beste hunden som dukker opp, går utrolig mye dårlige hunder på 1 bra, selv de som er de beste i norge har solgt dårlige hunder osv.

Link to comment
Share on other sites

om du kjøper valp, bruk en seriøs oppdretter, som kjenner linjene han bruker, sjekk mor å far nøye. tidligere kull, søsken, osv, hvor mye tenning har de på kullene osv, jeg har 100% tenning på de siste 5kullene, dette er et meget høy tall, i norsk sammenheng, men så bruker jeg mye tid på avel, å har hentet inn mye nye gener til norge,

 

Startet unghund er jo også trygt om man ikke vill ha valp,

 

om du vill prate mere om border collie, liner osv, så kan du sende meg en pm, så kan vi ta det der,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hold deg iallefall LANGT UNNA hun jeg kjøpte valp av! Jeg har fått en aldeles herlig hund men papirene mangler. Har nå kontaktet NKK som så har kontaktet eier. Og eier har altså ikke levert attest på farens 'utstyr' selv om begge foreldre er registrert i NKK. Hun har ikke noen annonser ute nå heldigvis! Sender deg en PM med navn på oppdretter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...