Jump to content

Skal ha meg en 6.5x55 varmint


baikalgutten

Recommended Posts

Har lyst på ny rifle til vinteren... :roll: rifla skal først å fremst brukes til mengdetrening og til jakt på mindre vilt (rein og nedover) Så da er jo kalibervalget greit. Det blir en 6.5x55 (eller en 308 om noen har en VELDIG god grunn) rifla skall ha tykk og tung varmint pipe for å gi best presisjon. Helst rustri.

Ting er jo greit så langt, men så var det hvilke rifle? Har tenkt på Tikka t3 super varmint, Howa 1500 ss varmint og Mauser m67

 

Mine tanker:

Får man Howa'n i 6.5? så er den en meget sterk kandidat. Knuser vist konkurentene i alt av tester.

Tikka'n vet jeg går godt og at jeg blir fornøyd med, men koster jo vesentlig mer

Mauser: billig, men er den god nok? har en fra før å har egentlig lyst å prøve noe annet

 

Har du noen tanker, meninger, erfaringer og tips rundt dette så kom med de :D

Er det noen andre rifler jeg burde ta en titt på?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på sauer, da isåfall om jeg får en brukt billig. Men går lit å tenker på å skifte kaliber nå 6,5'n er utbrent. Da til en 300 eller 7mm mag. Der har man vell ikke så mange muligheter da sauer 200 str ikke har plass til patroner mye lenger en 6.5x55 sant?

Åså koster vel Sauer'n over det dobbelte av feks. en Howa. Men er den MYE bedre så skal det selvsagt tas med i vurderingen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låskassen tar vel ikke magnum-patroner, men jeg mener den skal kunne bruke 202-sluttstykke med mindre modifikasjoner, og da er short magnum patroner som .270WSM og.300WSM en mulighet hvis du får dem til å passe i magasinet. 6,5-.284 er også en mulighet, og det er gjennomført med bra resultater i 200STR. Ad pris, så er det ikke stor forskjellmellom en T3 Super Varmint og en brukt 200STR. Er ikke i tvilom hva jeg ville valgt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en supervarmint, og anbefaler den gjerne, spesielt stokken synes jeg er bra. Og presisjonen er betydelig bedre en hva jeg klarer å utnytte i praktisk bruk. Eneste jeg har å utsette på den er vekten men det er nå samme på alle varmint børser mer eller mindre. Men sammenlignet med en m67 så er det jo reine karbon børssa. Howa leveres meg bekjent ikke i 6.5 i varmint utgave.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst på ny rifle til vinteren... :roll: rifla skal først å fremst brukes til mengdetrening og til jakt på mindre vilt (rein og nedover)

 

Da hadde jeg ikke valgt varmint-rifle...reinsjakt og mye av småviltjakta er synonymt med mere bæring enn skyting Ei topptung varmintrifle med lett playmo-stokk er lite samarbeidsvillig i reim på skuldra.. Til mengdetrening er det vel suverent..

 

rifla skall ha tykk og tung varmint pipe for å gi best presisjon.

 

Tjaa, presisjonen avhenger mer av kvalitet på rifling/løp og riflas generelle oppbygning (stivhet i låskasse,bedding,god stokk og avtrekk) enn tykkelsen i pipa.Ivertfall på vanlige serieprod. jaktrifler. Unntaket er vel BR-piper, men de er jo ekstremt tykke.Alt er jo ekstremt i den kategorien, forøvrig... Et varmintløp tåler bedre varmskyting og kjøles raskere,samtidig som mer tyngde gir mer stabil håndtering på bane/posteringskyting. (Mindre følt rekyl/munningsvipp etc, og lettere å holde rifla rolig i stødige skytestillinger som sittende m/anlegg knær f.eks)

 

En gylden middelvei er vel å gå for 17mm profil. Da får du ei rifle du ikke blir drittlei av å bære etter første jaktsesong,samtidig som du får noen av egenskapene ei varmintpipe har. Litt mer tyngde,tåler litt varmskyting osv. Dessuten er ei 17mm pipe mer egnet for montering av demper uten at det blir for framtungt til bevegelig jakt.

 

 

Er det noen andre rifler jeg burde ta en titt på?

 

Schultz & Larsen Classic DL for eksempel...

-Du får den i 15,17,19 og 21mm profil på løp.

-Du får et systemvåpen som kan settes opp etter jakttype/skyteform,med mulighet for kaliberbytte/stokkbytte/kikkertbytte osv.

Det beste av alt; den koster ikke så mye mer enn en Tikka Varmint. Så kan du bare oppgradere etterhvert som økonomien tillater det..Presisjonsmessig står den ikke tilbake for noe. Verken med tynt eller tykt løp..

 

....du har sikkert skjønt det; Jeg er Schultz-eier.. :D Sier ikke at det nødvendigvis er verdens beste rifle, men det er ikke langt unna! :lol: Ivertfall for meg :) Du og andre kan selvfølgelig ha andre preferanser for hva som er optimalt, men S&L er allsidige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg ikke valgt varmint-rifle...reinsjakt og mye av småviltjakta er synonymt med mere bæring enn skyting Ei topptung varmintrifle med lett playmo-stokk er lite samarbeidsvillig i reim på skuldra.. Til mengdetrening er det vel suverent..

 

Har bert mausern på over 5kg med demper på ukappa løp i reinsfjellet. Går forsåvidt bra det. Men kan vel bli lei etter hvert. Synes det går greit å bære litt tunge rifler (rund 5 kg). Har mye å si at du har ei god reim å bære redskapen med.

Det som er verre er at rifla blir lang å framtung. Skall ikke ha demper på denne rifla med det første, da jeg ikke har tenkt å ha mye kortere løp en 60cm

Mauser'n jeg har skal være elgrifla. Denne har jeg en plan om å lette og korte inn noe for å få noe som er mer brukervenlig til det formålet.

 

Tjaa, presisjonen avhenger mer av kvalitet på rifling/løp og riflas generelle oppbygning (stivhet i låskasse,bedding,god stokk og avtrekk)

 

Stemmer det. Å er jo som du sier at det du oppnår med ei tykk pipe er mer vekt å dermed ei mer stødig rifle. Noe som igjen fører (i mange tilfeller) til bedre skyting.

Har kanskje ikke formulert meg rett i åpningsinnlegget men vil vite hvor jeg får mest å best presisjon for pengene :wink: ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...