Jump to content

8mm X 57 Mauser(7,92)


auvik

Recommended Posts

Morsomt at noen lader denne lite brukte patronen. Jeg mener at denne må være en litt bedre storviltpatron enn 30-06 grunnet litt større diameter. Samtidig har jeg ladet 170 gn Speer jaktkuler med Vo som gir like flat kulebane som tilsvarende i 30-06. Noe annet med 7,92 er at den skal ha endel raskre krutt enn 30-06 og definitivt 6,5x55 noe som gir mindre utbrenning av presskonområdet enn de fleste andre .

Når jeg studerer SAAMI tabeller angående max tillatt kammertrykk så var 7,92 trykket oppgitt så lavt at det var på nivå med 6,5x55 Krag altså ca 2700 atm . 303 British var faktisk høyere på trykk selv om denne er noe svakere enn 7,92.

30-06 var betydelig høyere og .308 enda høyere nærmere 4000 atm.

Disse oppgitte kammertrykkene skurrer litt hos meg. Noen som har synspunkter / opplysninger?

Link to comment
Share on other sites

8x57IS er ikke så sjelden som mange tror - det er en patron som har voksende popularitet her i kalde nord, spesielt i Sverige. I sør og mellom europa har den alltid vært populær.

8x57IS gir rekyl som en 308, anslag som 30-06 og større kulediameter, utvalget av ladekomponenter er også bra.

Personlig har jeg brukt mye N11 til kuler opptil 170-180gr, men til "full pupp" med tyngre kuler er N550 vanskelig å slå.

 

Edit:

 

Dere må ikke se på amerikanske data til 8x57!

Makstrykk (CIP) til 8x57IS er 57000psi/3900 bar, som er mer eller mindre det samme som de fleste standard riflepatroner.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler her.

 

Snakket med en kar fra Minnesota som hadde mye gøy med en original M/98, men han spekulerte på å begynne med hjemmelading for å få litt mer futt i frasparket.

Jeg foreslo at han skulle gå over fra Wal-Mart ammo til Norma, og tilbakemeldingen var svært positiv.

Det var noe helt annet ifølge burgerjegern. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...