Jump to content

6,5x57 konvertert fra 8x57is


M98K

Recommended Posts

6,5x57 er et kaliber vanlig vis basert på 7x57 hylser. Dette gir ikke vesentlig endring i hastigheter eller ytelse i forhold til 6,5x55 mauser. Altså ingen poeng i å gjøre en kostbar endring. Men hylsa fra 8x57IS har et større hylsevolum og burde kunne gi opp mot 10-15% økt ytelse på 6,5 kula. Jeg har forhørt meg om at det er mulig å klemme ned 8mm ned til 6,5mm så det skulle være grei skuring. Men problemet er brotsjer som kan ta dette kalibret, og for ikke å snakke om dier. Siden M98 kassa alltid rakler best med de orginale hylsene, og 6,5mm kula får en ekstra dytt med å bruke denne hylsa, så forundrer det meg at det ikke er en standard "villkatt". Billig å kamre om, lett å få fatt på hylser, etterlengtet ekstra dytt til tunge 6,5mm kuler (10,1 gram Mega) og i tillegg topp funksjon på M98 kassa. Kan vel ikke bli bedre enn det? Noen som har en løsning? :?::?:

 

M98K

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god (i teorien) og den er garantert tenkt opptil flere ganger tidligere, men faktum er at både 6,5x57 og 8x57IS er basert på den samme hylsen, altså 7x57.

Uten å si det 110% sikkert vil jeg anta at en 8x57IS hylse presset i 6,5x57 verktøy vil komme ut med akkurat de samme målene som en 6,5x57.

Dermed er hele prosjektet mer eller mindre dødfødt om du ikke går for en "Ackley-Improved" løsning som også vil medføre at du får en patron som ikke mater like greit i M98'n uten en jobb på magasinvangene og matingen.

 

For å erte deg videre kan jeg nevne at volumet er enda litt større på 9,3x57, men fordelen vil forsvinne som dugg for solen den dagen du presser den ned for å holde en 6,5 kule. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om ønsket er en noe vassere 6,5 i ei M98 kasse er det vanskelig å kommen utenom 6,5-06.

Dette er vel ikke en tråd om kaliber men om 6,5*57 ,men jeg er enig meg stykkjunkeren her.

Jeg er redd dette blir merarbeid uten den helt store gevinsten.

Uansett er det artig med prosjekt litt utenom det vanlige. Stå på

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger!

Forhørte meg med den gode Nygaard om akkurat det om foskjellen på 7x57 og 8x57 og han gikk inn i måletabeller og mente at det var en viss forskjell på de to hylsene i innvendig volum, men han hadde det litt travelt så han skulle undersøke litt først. Jeg får det ikke helt til å rime at 8x57 leverer nok energi til storviltkravet med kuler på 12 gram, mens 7x57 og 6,5x57 (basert på 7x57 hylsa) har problemer med det kravet. Så derav var det jeg kom til slutningen med at det måtte være forskjell her. Men jeg har som sagt ikke funnet volummål på hylsene noen steder så jeg vet ikke. var jo merkelig om pragmatikere som tyskerne skulle kjøre med forskjellige hylser på 7 og 8 millimeter'n da, enig der. 6,5x06 er vurdert og det er et heftig kaliber og rakler godt i 98 kassa. skulle være en opplagt sak og enklere tomhylsetilgang får man vel bare på 308 her til lands. Men det blir stygge hastigheter og behovet for kuler av meget høy kvaltet melder seg, samt at løpsslitasjen er betydelig. planlegger litt konkurranseskyting også med den og da blir det for hard løpsslitasje rett og slett. Kan selvfølgelig lade "halve" hylsa bare, men det blir det ikke presisjon av. Skjønner at jeg må jobbe litt for å få denne ideen på skinner. Ønsker altså en mellomting mellom standard 6,5x55 SW og 6,5x06 med god funksjon i 98 kassa. det finnes jo en patron på 8x60, men der skal det slites for å skaffe hylser. Den gikk ut på 50 tallet en gang og er ikke i salg som standardpatron. men den var bygd for M98kassa.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kravet til storvilt som du refererer til så skal du ikke henge deg opp i forskjell i hylsestørrelsen på 7*57 og 8*57. Kulevekt er avgjørende og det er svinnende lite enn skal opp i kulevekt i gitte hastigheter for å få utslag på E100.

 

6,5*55 er helt optimal i original form, som AI enda bedre (du kan da bruke std 6,5 ammo i tilegg)

6,5-06 er overhodet ingen "løpsbrenner" som enkelte andre høyhastighetskalibre. Med ei solid kule som eks Swift er dette et kaliber for alt vilt, og de har lett for å levere super presisjon.

 

Jeg tror nok du stanger hodet i veggen pga flisespikkeri når du leser om de ulike kalibrene. Mitt råd til deg er å gjøre dette så enkelt som overhodet mulig om du skal få igjen noen bruksglede av våpenet. Om du tenker å bruke den som trenings/konkurransebørse i tilegg er jo dette enda viktigere.

 

Du har laaaaange dager med hodebry forran deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hylsa fra 8x57IS har et større hylsevolum og burde kunne gi opp mot 10-15% økt ytelse på 6,5 kula

Hva slags ytelse? man får halvgreit 900m/s fra 9 grams kule i et langt 6.5x55 løp, og noen 15% økning i hastighet kan du bare drømme om.

 

Men det blir stygge hastigheter og behovet for kuler av meget høy kvaltet melder seg, samt at løpsslitasjen er betydelig. planlegger litt konkurranseskyting også med den og da blir det for hard løpsslitasje rett og slett

Dissse to utsagnene får meg litt forvirret, du vil ha mer ytelse enn 6.5x55, men kan ikke ha løpsslitasje? 6.5x55 brenner da mer enn nok løp? Hastighetene er allerede stygge nok i 6.5x55 - skal du ha kort løp er de ikke det, men da blir de ikke det i de opprokka versjonene heller. Roe her på forumet opererer jo en 6.5-284 i karabinform, og ser hastigheter langt under det jeg ser i 6.5x55.

Om du ikke er meget erfaren i villkatting, eller har et stort ønske om å bli det, samt bruke mer tid og penger enn nødvendig så er det vel greiest å holde seg til 6.5x55?

6.5-06 er der og er MYE enklere å få kommet igang med, og de er så like at noen mellomting kan jeg ikke se poenget med. Bruker en saktebrennende krutt og komprimerte ladninger i 6.5x55 så "er en der" - og 6.5-06 med litt raskere krutt burde gi god presisjon, det gjør det iallefall i 6.5x55.

Det finnes jo også flere versjoner av 6.5x55 "Improved", både AI, og GWI... felles for de alle er at de er stuck med 6.5mm kuler. Noen signifikant forbedring mellom diverse mål på ytelser fra 900m/s til 925m/s tror jeg ikke at det er, men da har du iallefall gleden av noe sært...

 

 

 

6,5x55 SW

Jeg klarte å lese mellom linjene at du mener vanlig gammeldags 6.5x55 etter førat ha trodd du mente en ellr annen obskur "iprovement". Jeg forstår ikke behovet for å slenge på "SW", "Mauser" eller noe som helst, det er noe som amerikanske våpenblader har funnet på...

 

K

Link to comment
Share on other sites

8x57 IS hylsene kan presses ned til 6,5 x 57. Hylsa blir litt for lang, og godset i hylsehalsen blir tykkere. Litt mer arbeid med tilberedningen, altså. Tilgangen på 8 x 57 IS hylser er ikke stor, men kaliberet ser ut til å være i fremgang igjen.

 

Takker "Puzzaque " for at han korrigerte feilinformasjonen ovenfor om at 8x57 IS hylsa er basert på 7x57 mm hylsa. Det er jo helt klart ikke tilfelle. 8x57 IS hylsa er lik den fra 1888 som het 8x57 I (Infanterie). Patronen ble konstruert av et teknisk utvalg (en kommisjon) og altså ikke av Mauser, men ble kamret for det tyske forsvaret i en rifle konstruert av Mauser. (8 x57 IS er samme hylsa, kun med marginalt utvidet hals for å ta kuler med S-diameter.

 

Nye 6,5 x 57 hylser er tilgjengelige fra bla. RWS.

 

Ad 6,5 x 55 sw så forsto jeg det slik at "sw" var forkortelse for "swedish". En lite brukt forkortelse, det er så.

Link to comment
Share on other sites

Ah selvsagt, jeg har surret med kålen her :!::oops:

Stamfaren er jo patronen til "Kommisjonsgeværet Gew.88" altså "Patrone88".

Det er opp og avgjort at jeg ikke egner meg som slekstforsker!

Stamtreet blir som følger:

Patrone88 bedre kjent som 8x57I i 1888, modifisert til 8x57IS i 1905, og 7x57 i 1892, men når kom 6,5x57 da???

 

Uansett er vel svaret til trådstarter her at Paul Mauser allerede har gjort nettopp det han skisserte.

Link to comment
Share on other sites

Patrone88 bedre kjent som 8x57I i 1888, modifisert til 8x57IS i 1905, og 7x57 i 1892, men når kom 6,5x57 da???

Fra http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... .5x57.html , med et lite forbehold om autorieten av nevnte nettside:

"Information regarding the development of the 6.5x57 is scarce however the suggested year of introduction, 1890, occurred at a similar time to Mauser’s involvement in attempts to develop a 6.5 caliber rifle for the Italian military. The 6.5x57 never saw military service although research no doubt helped later in the design of the military 6.5x58 Portuguese Mauser. Introduced as a sporting cartridge,.......

Link to comment
Share on other sites

En stund siden jeg har vært inne her nå og jeg vil gjerne takke alle for gode kommentarer og masse faglige opplysninger som lærer meg mye nytt. Flott forum å ha for en interresse og en hobby som kan bli strøket ut av historien med et enkelt lite lovforslag i regjeringen.

 

Til M67:

jeg vil bare presisere et par ting. Mitt utgangspunkt er at jeg har tre stk M98K og det er i henholdsvis 8x57is, 30-06 og 6,5x55. Utgangspunktet for mitt mulige prosjekt er den åpenbare forskjellen det er på låsekassefunksjon på de tre like riflene. 8x57 glir helt åpenbart mye glattere og fungerer perfekt i alle stillinger og skytesituasjoner. 30-06 etter f1 endringen, er på det jevne grei og rakler ok i de fleste situasjoner. 6,5x55 går ikke bra i det hele tatt. Jeg har prøvd den i G33/40 kasser på skytterlagsmausere, og der ser det ut til at den fungerer bedre, men om det skyldes tilpaning eller hva det er det vites ikke. Min erfaring med Mausers produkter er at de funker beste med det de er lagd for, og derfor falt min tanke på å kombinere det beste av skandinavisk presisjon i kombinasjon med tysk funksjonalitet. det med litt ekstra skyv var bare et eventuellt ekstra pluss.

 

Siden mitt poeng var at jeg benytter tunge 6,5 kuler (10,1 gr) til jaktammo så var ønsket mitt å få kunne få den opp i 820-850 m/s for å øke tverrsnittsbelastingen betydelig på denne kula. Presisjonen med denne kula er fantastisk i rifla mi og jeg er meget fornøyd med den, men det kunne gått litt heftigere. Med 820 m/s så ville denne kula hatt en energi og tverrsnittsbelastning som holder alle krav, og i tillegg fjernet den lille tvilen som nager i bakhodet på meg når jeg står på 300 m og vurderer et langskudd på en elg.

 

At 6,5x06 ikke "brenner" løp er jo selvfølgelig avhengig av kruttvalg og kulevalg, men der har jeg mine opplysninger fra våpenjournalen og flere børsemakere som påstår dette. Jeg har ingen egen empirie på dette og bøyer meg i støvet for de som har det. Når det er sagt så har jeg sett ladetabeller som angir hastigheter på opp til 1200 m/s for dette kalibret og det løpet som jeg har er ikke riflet for slike hastigheter. Og siden en av mine hensikter var å ha en "billig" omkamring av det løpet så trodde jeg at 6,5x06 var et valg som var ute av bildet.

 

Å henge på en "unyttig" SW bak 6,5x55 er gjort fordi min mauser 98 faktisk er kamret i SW. Følgende historeie er meg fortalt og jeg har også lest den i min ladebok:

 

"I Norge har vi tre ulike 6,5x55 kaliber og for meg som hjemmelader så syns jeg det er greit å vite hvilket kaliber vi snakker om. Den minste av disse, 6,5x55 Krag går greit i alle kamringene, men siden det var et poeng for "søta bror" rundt unionsoppløsningen at de skulle kunne bruke våre patroner i sin mauser så kamret de den større og hindret oss i å bruke sine patroner i vår Krag. Så kom DFS og sportsskytterne som så behovet for å få slutt på alt rotet som ble rundt dette og greide mesterstykket å lage et tredje kaliber som da heter 6,5x55 Scan. Ikke store forskjellen på de, men det lagde et salig rot med kalibret".

 

På denne bakgrunn så henger jeg på en SW bak 6,5x55 da jeg faktisk har dette, nå forholdsvis skjeldne, kalibret i min 98. Men om jeg har lest feil eller om det er slik at alle problemene rundt dette fjernet nå så beklager jeg det, men på mine dier så står det 6,5x55 SW og derfor benyttet jeg det siden det angir at jeg har det svenske kalibret kamret i min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Aha, en god gammel myte, men snudd på hodet denne gangen. :)

 

At det i hele tatt eksisterer en forskjell på 6,5x55 Krag Jørgensen og 6,5x55 Svensk Mauser kommer av ulik tolkning (bokstavlig talt) av spesifikasjonene som ble satt av den Svensk-Norske kaliberkommisjonen som klekket ut patronen.

Målene på patronene var spesifisert med identiske sett med "Tolker" som skulle brukes til både å målsette produksjonsutstyret og kammeret på våpnene, i disse settene var det tolker av både maksimal og minimal dimensjon for å angi de aksepterte yttergrensene.

 

På grunn av tilfeldigheter og dårlig/manglende kommunikasjon på tvers av riksgrensen benyttet svenskene minimumstolken som standard mens nordmennene brukte maksimumstolken, noe som resulterte i at svenske mausergevær hadde trange kammer og benyttet den svenske ammunisjonen som var av tilsvarende mål.

De norske Krag Jørgensen geværene hadde derimot romslige kammer og svelget unna både de norske patronene med maksimale dimensjoer og de nærmest ubetydelig mindre svenske patronene.

 

Dette fungerte uten problemer helt til en svensk premierløytnant med særlig trangt kammer på en reise i Norge kjøpte norske patroner og fikk problemer med å kamre disse i sitt våpen...avisene og folkesnakket laget en salig brudulje av saken, men det var som sagt rene tilfeldigheter.

 

At man senere valgte en middelvei til skytterlagene istedenfor å bare standardisere målene etter den svenske mauserpatronen bidro ytterligere til forvirringen, men i bunn og grunn er alle tre patronene den samme. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å oppklare litt. Jeg bare peker på noen ting der jeg tror du misforstår, eller hvor jeg forstår det anderledes. Vil ikke prate deg ifra prosjektet ditt, men kanskje bidra til et mer informert valg.

 

Til M67:

jeg vil bare presisere et par ting. Mitt utgangspunkt er at jeg har tre stk M98K

Det med matingen kan godt være - jeg har skutt mausere i de fleste kalibere de har vært laget i noe antall i (og et par de ikke har vært laget i noen antall i), hatt 6.5x55, og har 8x57. For meg er de alle rakleverk. De fungerer alltid (uten tukling av "ola mauserbøyer i dalen") uten unntak, men kan kreve bestemte ladegrep. Bråker fælt gjør det, og hører ikke til i 2012 :wink: . Men virker.

 

Siden mitt poeng var at jeg benytter tunge 6,5 kuler (10,1 gr) til jaktammo så var ønsket mitt å få kunne få den opp i 820-850 m/s

10g 6.5mm kule i 850m/s brenner løp uansett hva kaliberet heter der jeg kommer fra

 

 

s så ville denne kula hatt en energi og tverrsnittsbelastning som holder alle krav, og i tillegg fjernet den lille tvilen som nager i bakhodet på meg når jeg står på 300 m og vurderer et langskudd på en elg.

1. tversnittsbelastningen har ingenting med hastigheten å gjøre, det er konstant for en gitt kule

2. ja kan ikke komme på ei 10g kule jeg ville lobbet 300m i en elg - da er man bedre tjent med 9g kuler, fart hjelper ingen ting når kulene ikke har BC...

 

At 6,5x06 ikke "brenner" løp er jo selvfølgelig avhengig av kruttvalg og kulevalg, men der har jeg mine opplysninger fra våpenjournalen og flere børsemakere som påstår dette. Jeg har ingen egen empirie på dette og bøyer meg i støvet for de som har det. Når det er sagt så har jeg sett ladetabeller som angir hastigheter på opp til 1200 m/s for dette kalibret og det løpet som jeg har er ikke riflet for slike hastigheter. Og siden en av mine hensikter var å ha en "billig" omkamring av det løpet så trodde jeg at 6,5x06 var et valg som var ute av bildet.

Nå endrer en vel ikke riflestigning etter hastigheten? 6.5-06 gir litt øyere hastigheter enn 6.5x55, men x55 med moderne krutt går vel så fort som 6.5-06 med gammeldagse krutt

Å begynne å rote med villkatter, customdier og brotsjer er ikke min forståelse av billig...

 

Å henge på en "unyttig" SW bak 6,5x55 er gjort fordi min mauser 98 faktisk er kamret i SW. Følgende historeie er meg fortalt og kaliberet...

 

På denne bakgrunn så henger jeg på en SW bak 6,5x55 da jeg faktisk har dette, nå forholdsvis skjeldne, kalibret i min 98. Men om jeg har lest feil eller om det er slik at alle problemene rundt dette fjernet nå så beklager jeg det, men på mine dier så står det 6,5x55 SW og derfor benyttet jeg det siden det angir at jeg har det svenske kalibret kamret i min rifle.

Det er mulig vi hadde 3 kalibere da, eller 20 år før det ble skrevet i en av de første utgavene av ladeboka. Forskjellene som eksisterer idag er langt større pga. toleranser og forskjellig tolking under kamring, enn faktisk forskjeller i eventuelle standarder. Rifler som ikke kamrer all fabrikkammo i kaliberet er uhyre sjelden, og dier er oftere feilproduserte enn at dette er et reelt problem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dette er morro og rart! :P Stykkjunkeren snudde den forklaringen jeg hadde på hodet, men jeg neck-siser glatt hylser fra min gamle Krag til 98'n men jeg får ikke hylsene som er skutt med 98'n inn i krag'en. Her må det tolker til skjønner jeg. Noe er feil på de angivelser jeg har fått fra selgere av ulike våpen. Og jeg har nå tatt meg bryet med å sjekke at det var jeg som har missforstått, og det var det selvfølgelig. :o

 

Jeg må jo innrømme at jeg blir en smule forvirret av ulike opplysninger som verserer her inne og skjønner at jeg er en smule akterutseilt på en del ting. Jeg har til alle tider benyttet skyttterlagskrutt og derav vent meg til litt variasjoner av ulik lot og diverse. Kan du M68 si litt hva du mener med "moderne krutt"? Er ikke det meste av det vi får av krutt fra Bofors? Med bare ulike variasjoner i lot avhengig om vi kjøper billigvariantenn (skytterlagskrutt) eller om vi kjøper den dyre butikkvarianten i 0,5kg pakker? Jeg benytter hovedsaklig R15 i mine ladinger til jaktammo og det fungerer greit, men om et finnes et krutt som "drar litt i" på tunge kuler i 6,5x55 så er jeg lutter øre. Det er alikevel forsvinnende lite av de kulene som blir benyttet i forhold til regulær treningsammo i 8,4 grams og R11 krutt. Få jeg det lille ekstra ut av 6,5x55 så får jeg heller koste på å få noen andre enn "Ola mauserbøyer" til å se på fungeringen i kassa. det blir nok billigste altenativ. Og siden jeg er gammel kragskytter så er jeg veldig svak for patronen og vil helst ikke bytte. Har bøtter med hylser og mengder med dier og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

At 6,5x06 ikke "brenner" løp er jo selvfølgelig avhengig av kruttvalg og kulevalg, men der har jeg mine opplysninger fra våpenjournalen og flere børsemakere som påstår dette.

Relativt store kruttladninger i et løp med lite tverrsnitt vil gi utbrenning av løp (overgangskonus og de første cm av løpet). Noe avhengig av kruttype (forbrenningstemperatur). Et kaliber som gir høy kulehastighet og som ikke "brenner ut" løp? Det er utopi, vil jeg hevde. En av de aller verste kommersielle 6,5 mm er .264 Win mag. Den brenner løp, den!

Nå endrer en vel ikke riflestigning etter hastigheten?

Vel, jo, enkelt ganger. Høyere kulehastighet (kulevekt konstant) krever faktisk lavere rotasjonshastighet for å stabilisere optimalt. Høyere hastighet tilsier litt langsommere riflestigning, faktisk. Få fabrikanter bryr seg imidlertid om det, men noen få gjør det. (LW f.eks.).

Det er mulig vi hadde 3 kalibere da, eller 20 år før det ble skrevet i en av de første utgavene av ladeboka.

Vi hadde (har) faktisk tre kamringsversjoner av 6,5 x 55: 6,5 x 55 Krag, 6,5 x 5 swedish mauser (sw) og lenge etter det kom 6,5 x 55 Scan. De går vanligvis om hverandre. I trangt kamrede versjoner er det vel så at 6,5 x 55 Krag ikke går i 6,5 x 55 sw..(eller var det omvendt?).

Det er verdt å merke seg at en 6,5 x 55 (i Mauser/Sauer) gir i overkant av 850 m/s med 9 g kule mde riktig krutt innenfor trykkgrensene. Da er man i nærheten av magnum-prestanda. Ikke vanlig å tenke på vår lille 6,5 x 55 som en magnum in spe, men i forhold til kaliberet er faktisk kruttmengden (hylsevolumet) relativt stort. 6,5 - 06 er enda "verre".

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dette er morro og rart! :P Stykkjunkeren snudde den forklaringen jeg hadde på hodet, men jeg neck-siser glatt hylser fra min gamle Krag til 98'n men jeg får ikke hylsene som er skutt med 98'n inn i krag'en. Her må det tolker til skjønner jeg. Noe er feil på de angivelser jeg har fått fra selgere av ulike våpen. Og jeg har nå tatt meg bryet med å sjekke at det var jeg som har missforstått, og det var det selvfølgelig..

 

 

Det betyr ikke annet enn at din M/98 har et typisk norsk (romslig) kammer. :)

Hadde du forsøkt det samme med en Tikka så hadde antagelig ingen av hylsene dine passet i den, selv etter helpressing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...