Jump to content

Registrering av valp!?


Skauer'n

Recommended Posts

Er det mulig å registrere valp når den ikke er registrert av oppdretter?

 

 

grunnen til at jeg spør er fordi en på jobben spurte om dette i dag, da han skal avgårde å se på valp i dag. I følge oppdretter er begge foreldrene jaktcamp. men han har ingen interesse av å rege de. var vel halvtomhalvt finne-hygen x-ning.

 

jeg kunne ikke svare han på det, og vart nyssjerrig ;)

Link to comment
Share on other sites

Blandingshunder kan ikke stilles på jaktprøver eller utstillinger. Unntaket er dunkere som blandes inn med andre raser i forbindelse med bevaringsprosjektet for dunker, altså offisielt godkjente blandinger. Jeg tror ikke det er et slikt prosjekt med hygen.

 

Du kan derimot stille blandingshunder på sporprøver, men det er vel lite aktuelt antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke mulig å få en stamtavle på en blandings hund slik dette er. Men hundene kan som det alt er skrevet registreres i NOX registeret til NKK og hunden kan ID merkes/chipes og registreres hos dyreid uavhengi av om den er registrert med noen stamtavle. Slik registrering er det vel mest normalt at valpekjøper ordner selv selv om jeg synes det er greit om oppdretteren chiper valpene før salg.

Slike blandings hunder kan være ett godt valg hvis en er ute etter en hund for å bruke på jakt osv men ikke er opptatt å kunne stille en hund på prøve og utstillinger eller drive avel på den.

Prismessig ligger vel vanligvis slike valper langt under dem som selges med en stamtavle.

http://web2.nkk.no/tjenester/registreri ... rert-hund/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

skjønner hva dere mener her ja!

 

Tenker bare på at man leser fra tid til annen att i feks ett kull der tispa er dunker og hannen er hygen, og det kommer ut si 5 gul-hvit-sort farga valper og 4 rød-hvite valper. Så vi de 5 bli registrert som dunker og de 4 som hygen.

 

 

Det endte med at jeg ble med han opp og såg, å jaggu forelska jeg meg ikke i ei lita frøken som ble med hjem :)

 

 

Men altså det oppdretter er Lars Erik W Berge, dette her er ett tyvparingskull mellom hans Hygen "Grigg" og hans Finne "LEWB Ayla".

 

Er jo snakk om å få Hygen rasen opp og frem, og da tenker jeg at det burde være mulig å kunne registrere enkeltvalper om man ønska det!? Er vel kanskje bare jeg som tenker sånn....? :)

 

Har uansett sendt ett spm om detta til hygenringen, så da får vi se hvordan det går :)

 

Og uansett om jeg får registrert eller ikke så får man bare satse, og se om man får en storjager eller ikke :))

Link to comment
Share on other sites

Kjenner oppdretteren og han har gode hunder.

 

Men disse valpene kommer IKKE til å bli registrert som kryssning.

Ja, det kunne vært en kryssning mellom hygen og finsk støver, men for at dette skal gjennomføres skal dette nøye vurderes av avlsråd for rasen som har behov for innkrysning (i dette tilfellet hygen). Når det drives innkryssning, så er det om å gjøre å hente inn det ypperste av det beste; når man skal blande raser kan (må) man faktisk plukke egenskaper fra øverste hylle.

 

Gratulerer med valp! Er helt sikker på at du får deg en god jager her :)

 

Ps; Ser Ranger skriver at det er registrerte innkrysnsninger bare på dunker. Dette er ikke riktig. Det drives innkryssning på alle de norske rasene. Dunker er krysset med både hygen, hamilton og finne. Haldenstøveren er i hovedsak krysset med finne, men også hamilton. Hygen vet jeg i år har to kryssninger med dunker.

Har snakket litt med leder av avlsrådet for dunker angående innkryssning, og det som er felles med alle innkryssningene som er gjort (på dunker) er at alt har vært positivt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en ting i forbindelse med registrering... Ser ut til at jeg har kjøpt valp av en litt useriøs selger.

Jeg har nå mast noen ganger på å få tilsendt registreringsbevis og stamtavle, men det ser ut til at selger nå gir blanke f*** i dette og gidder ikke å svare på mailene.

Hva kan jeg gjøre da? Jeg har jo begge registreringsnummer til valpens foreldre.. Kan jeg gjøre noe selv (kontakte NKK) eller må jeg besøke selger en kveld med et balltre? :lol: Utrolig kjedelig at denne detaljen mangler!

Link to comment
Share on other sites

Har det gått lenge?

 

Registreringene skal inn til behandling hos NKK, som ofte kan ta litt tid. Samtidig kan det skje at oppdretter blir sittende med en valp eller to lenge, og registreringen dermed blir noe utsatt for å få rett navn på hunden.

Regner imidler tid med at det er skrevet kontrakt på kjøpet? Og da håper jeg det er NKKs kontrakt?

 

Da har du en kontrakt hvor det står at valpen skal registreres.

Du får ikke gjort noe med registrering hos NKK, detta er VELDIG strengt. Men om det er fler valpekjøpere fra samme kull som er i samme situasjon så går det jo an å høre med NKK - mulig dem kan purre opp oppdretter iom at det er skrevet kontrakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen. :wink:

Joda, har kontrakten fra NKK, og som du sier hadde selger problemer med å få solgt alle (siste) valpene. Men nå har det gått en drøy måned siden siste valp ble solgt og jeg vet som sagt ikke hva som skjer. Går ut fra at de andre som har kjøpt valp er i samme situasjon men jeg har ingen peiling på hvem de er og statusen deres..

Kan jeg forstå det dit hen at siden jeg har signert NKK kontrakt så kan jeg ta det med ro? Hvor lang tid tar dette normalt da?

Link to comment
Share on other sites

Da kan det ta litt tid dersom oppdretter har slitt med å få solgt valpene. Opplevde det samme selv, og det drøyde ut litt. Alt tar tid og det er mange prosesser. Id-papirer må sendes veterinær for registrering i dyreidentitet osv. Altså - papira skal i gjennom fler manuelle operasjoner..

Link to comment
Share on other sites

Kjenner oppdretteren og han har gode hunder.

 

Men disse valpene kommer IKKE til å bli registrert som kryssning.

Ja, det kunne vært en kryssning mellom hygen og finsk støver, men for at dette skal gjennomføres skal dette nøye vurderes av avlsråd for rasen som har behov for innkrysning (i dette tilfellet hygen). Når det drives innkryssning, så er det om å gjøre å hente inn det ypperste av det beste; når man skal blande raser kan (må) man faktisk plukke egenskaper fra øverste hylle.

 

Gratulerer med valp! Er helt sikker på at du får deg en god jager her :)

 

Jo takk for det, har trua på hu vesle frøkna her ja :)

 

Ja vet nå at de ikke er å få registrert, sendte mail til Hygenringen anngående det. Trodde kanskje det var mulig siden det er en rase som trenger nytt blod, den gang ei. For min del gjør det ingen ting, da det er jakthund jeg skal ha ;)

 

Kommer heldighvis ikke ann på hvorvidt hunden blir en bra jager om den er registrert eller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...