dragonen Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Hei og hå Har en gammel Baikal ij27 som jeg vil demontere fullstendig for å fjerne noe rust og legge på ny blånering der den er slitt bort. Jeg tenkte å høre her, før jeg begynner å skru, om det er noe spesielt å passe på når jeg åpner den. Er meningen å ta alt fra hverandre. Gjør det noe å få blånering i løpet? Har forresten søkt på forumet etter lignende tråd, men har altså ikke funnet noe Takker for info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
d-sle Posted October 16, 2012 Share Posted October 16, 2012 Hei! Ta av forskjefte, fjern løp. Fjern kappen på kolben (2 små skruer) og inni skjeftet ser du skrue som fester kolben til låskassa. Når du har løsnet kolben fra låskassa har du alle hovedkomponentene liggende løst. Har du tenkt også og demontere lås/avtrekker mekanisme? Ikke sikkert dette er nødvendig, kun tannkost og olje kan gjøre susen. Ved blånering av løpet blokket jeg løpet med papir og det funket greit, ellers tror jeg ikke det gjør noe om du får litt på innsiden av løpet, blir vel borte etter noen skudd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 16, 2012 Share Posted October 16, 2012 Jepp, er bare en skrue som holde kolben. Og så lenge løpet er hardkromet burde det tåle litt kjemikalier, jeg regner med at det er snakk om rustbrunering her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dragonen Posted October 16, 2012 Author Share Posted October 16, 2012 Hei Er snakk om å fjerne litt overfladisk rust ja, og så få på blå/brunering etterpå. Tanken var å demontere avtrekkermekanisme også ja, det er litt rust på den ene, er veldig lite men litt vanskelig å komme godt til ellers, fullstending demontering virker enklest. Kanksje pusse med litt autosol også Hvis det ikke er spesielt problematisk å demontere dette også? Forresten, om dere har noen ide, det har vært gravrust et sted på løpet før, som er blitt fjernet og etterpå blånert, er jo da ikke rustent lengre men allikevel stygt å se på. Lurer på om det finnes noen bestemt måte å få fylt igjen "sårene" og fått det pent igjen? Hva gjør børsemakere? Jeg vet at dette ikke er noen gammel verdifull sak, men er arvegods jeg er glad i å beholde, og liker dessuten å pusle med slikt Takker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dragonen Posted October 16, 2012 Author Share Posted October 16, 2012 Har et spørsmål til har åpnet den nå og ser ganske bra ut men er litt rustflekker her og der, når jeg pusser på dette blir dette som kjent en oljete gjørme, noe spesielt godt egnet å bruke for å fjerne dette? hva med å bare senke hele låsekassa i et bad av hoppes solvent e.l.? takker for info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted October 17, 2012 Share Posted October 17, 2012 Hagleekspertene vet vel hva som bør brukes hvor, men her er ihvertfall det jeg bruker til å få bort gammel olje og rustbeskytte avtrekkssystemet med etterpå (nå bruker jeg litt fett i selve opphaket, men er ikke så sikker på hvor lurt det egentlig er). Rustløser / sprit /bremserens, burde løse opp det meste av gammel gugge (les olje), og tørker ut av seg selv (ihvertfall med en dash bremserens fra biltema og trykklufte etterpå). Men det blir tørt som sahara etterpå, så en eller annen form for smørning som ikke trekker skitt burde nok påføres (bruker bare en dash med Hornady oneshot, som blir til en ikke klebrig "voks"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dragonen Posted October 17, 2012 Author Share Posted October 17, 2012 Takk for tips;) er så lenge siden jeg har gjort dette nå... Må nå jobbe for å finne noe jeg kan fylle igjen gravrusten med.. som kan blåneres etterpå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.