Jump to content

Hvordan demontere en Baikal ij27 O/U


dragonen

Recommended Posts

Hei og hå

Har en gammel Baikal ij27 som jeg vil demontere fullstendig for å fjerne noe rust og legge på ny blånering der den er slitt bort.

Jeg tenkte å høre her, før jeg begynner å skru, om det er noe spesielt å passe på når jeg åpner den. Er meningen å ta alt fra hverandre.

 

Gjør det noe å få blånering i løpet?

 

Har forresten søkt på forumet etter lignende tråd, men har altså ikke funnet noe 8)

 

Takker for info

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ta av forskjefte, fjern løp.

Fjern kappen på kolben (2 små skruer) og inni skjeftet ser du skrue som fester kolben til låskassa.

Når du har løsnet kolben fra låskassa har du alle hovedkomponentene liggende løst.

Har du tenkt også og demontere lås/avtrekker mekanisme? Ikke sikkert dette er nødvendig, kun tannkost og olje kan gjøre susen.

Ved blånering av løpet blokket jeg løpet med papir og det funket greit, ellers tror jeg ikke det gjør noe om du får litt på innsiden av løpet, blir vel borte etter noen skudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er snakk om å fjerne litt overfladisk rust ja, og så få på blå/brunering etterpå.

Tanken var å demontere avtrekkermekanisme også ja, det er litt rust på den ene, er veldig lite men litt vanskelig å komme godt til ellers, fullstending demontering virker enklest. Kanksje pusse med litt autosol også 8)

Hvis det ikke er spesielt problematisk å demontere dette også?

 

Forresten, om dere har noen ide, det har vært gravrust et sted på løpet før, som er blitt fjernet og etterpå blånert, er jo da ikke rustent lengre men allikevel stygt å se på. Lurer på om det finnes noen bestemt måte å få fylt igjen "sårene" og fått det pent igjen? Hva gjør børsemakere?

Jeg vet at dette ikke er noen gammel verdifull sak, men er arvegods jeg er glad i å beholde, og liker dessuten å pusle med slikt :wink:

 

Takker

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål til :P

har åpnet den nå og ser ganske bra ut men er litt rustflekker her og der, når jeg pusser på dette blir dette som kjent en oljete gjørme, noe spesielt godt egnet å bruke for å fjerne dette? hva med å bare senke hele låsekassa i et bad av hoppes solvent e.l.?

 

takker for info

Link to comment
Share on other sites

Hagleekspertene vet vel hva som bør brukes hvor, men her er ihvertfall det jeg bruker til å få bort gammel olje og rustbeskytte avtrekkssystemet med etterpå (nå bruker jeg litt fett i selve opphaket, men er ikke så sikker på hvor lurt det egentlig er).

 

Rustløser / sprit /bremserens, burde løse opp det meste av gammel gugge (les olje), og tørker ut av seg selv (ihvertfall med en dash bremserens fra biltema og trykklufte etterpå).

 

Men det blir tørt som sahara etterpå, så en eller annen form for smørning som ikke trekker skitt burde nok påføres (bruker bare en dash med Hornady oneshot, som blir til en ikke klebrig "voks").

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...