Jump to content

Marcel`s 38 Spesial og 357 Mag ladninger :)


Marcel

Recommended Posts

Får ikke slite ut den stakkars Smith'en din nå ;-) Er det kamikaze magnumladninger du er ute etter så har du kjøpt feil revolver - S&W er presisjonsverktøy som man skyter noen magnumladninger med en gang i blant, skal man utfordre grensene er det en håndholdt tanks (altså Ruger) man skal ha :D

 

Vel talt!

 

Selv med 586/686-ramma tåler ikke en S&W ubegrenset antall magnum med full ladning.

Vær obs på at våpenindustrien selv(i USA) har senket trykkgrensen for 357, 41 og 44 magnum, mye pga slitasje på enkelte våpen.

Da S&W utviklet 357 hadde de Norma med på laget som ammunisjonsprodusent.

De brukte 44mag-ramma og kalte våpenet M27. De oppdaget fort at Norma's 158 SJP ladning var vel frisk..

Jeg har fortsatt et par slike pakker, samt en til 44mag. De gir en heftig rekyl :)

 

I min Mod19 (med den minste ramma) har jeg funnet ut at en mantlet 125grs kule i samarbeid med 16grs N110 er en hyggelig ladning. Nesten opp mot maks, men med så lavt trykk i hylsa at båder revolveren og skytteren kan kose seg med noen serier i løpet av sommeren.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker holdningen, du har ikke nådd max før noe ryker :mrgreen:

Problemet er at når noe ryker så ryker det skikkelig :overrasket:

Har sprengt en Dan Wesson 357 i lufta med Norma fabrikk ammo.Her var det løpskonusen som revna og tok toppstrapp og innerløpet gikk gjennom skiva på 25m.Hele ytterløpshylsa var revnet.Skada ikke meg selv i det heletatt.Har etter denne opplevelsen ikke tyna de siste små fot ut av en patron.Better safe than sorry :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Vær forsiktig med å lad kobberbelagte blykuler så friskt. Berrys anbefaler ikke å lade deres kuler til mer enn 1200ft. Har skutt mye Frontier i 1450 ft i 357 mag jeg i min 686, og det har gått helt fint men jeg gjør det ikke igjen da jeg har hørt hvordan det kan gå. Da er det bedre med reint bly om det ikke blyer da. Det kan gå bra det selv uten GC. Det ser man fort etter noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ikke stol på at Frontierkulene du kjøper igjen er like gode som de du har nå - har to 500pk til 45acp stående på benken - kort sagt kulene fra den ene pakka går bra - det gjør IKKE de i fra den andre, så Frontier har helt klart lotforskjeller og ujevn kvalitet, Berry er nok bedre der.

Link to comment
Share on other sites

Hva sier QL på 16,6 grain N110 og 100 grain Hard Cast semi Wadcutter kule da?

Har ikke den spesifikke kula i arkivet mitt, og du må uansett bruke skjønn når du opparbeider ladninger. Bruk gjerne tabell for en tyngre kule som utgangspunkt.

 

Feks lister VV (2. utgave 1995) max for 125XTP til 20,0grs N110 med hastighet 582m/s. Trykket er oppgitt til 240MPa, altså ganske moderat (CIP-max er 320MPa).

Link to comment
Share on other sites

N320 krutt :wink:

 

Pokker har bare N310 og N110

Men takk for info... :)

 

Har lada en god del Berrys 148gr HBWC foran både N310 og N320 krutt.

 

Har funnet ut at 3.0gr N320 fungerer best i min 6" 686 (høyere kruttmengde gir dårligere presisjon, så hold deg på eller under tre grains, mens litt lavere kruttmengde ikke gjør store utslag)

Begynte på 2,5grains og prøvde meg fram.

 

Men 2,4gr N310 gir omtrent like bra presisjon, og er en utmerket feltladning til Smith & Wesson!

(har prøvd fra 2,3 til 2,6grain og landet til slutt på 2,4)

N310 brenner dessuten vanvittig rent, etter 100 skudd kunne jeg knapt se at det var skutt med revolveren.

Så dersom du ikke er over middels glad i våpenpuss er N310 et yppelig valg!

 

Bruker bare Federal hetter (pga svakere fjær/lettere avtrekk)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt litt med kronografen i dag.

Grunnet sterk vind og snø som kom sidelengs, vart det ingen blink skyting.

Vet ikke om det vart helt rett med målingene. Men dette er iallefall hva jeg fikk ut av det.

 

Meister

LHCSW 158 grain. 13,5 grain N110 - 286 m/s. Virket Slappt men helt ok. Kose rekyl.

LHCSW 158 grain. 14,2 grain N110 - 361-401 m/s. Var litt variasjon, men virket som det var ok rekyl.

LHCSW 100 grain. 16,6 grain N110 - Skulle den ikke vist nærmere 500 m/s med så mye krutt. Er det noe som ikke stemmer. En lading var 249 m/s som kjentes litt rekyl, mens en annen lading var på 400 m/s og så å si null rekyl.. Lite flopp? Snakker vi høyt trykk eller?

 

Satte 100 grain kulen litt dypere (Høyre hylse) slik at det vart lett komp mellom kruttet og kulen , samme som 158 grain kulen (Venstre hylse)

 

walkxz.jpg

 

Kan jo spørre ut fra bilde, hva dere synes om denne krympen. Vis det kan sees. Denne er på tidligere krymp 158 grain. Har lettet en smule på krympen. En som sa at det var mulig litt for mye.

 

2vkxjph.jpg

Link to comment
Share on other sites

For å få god tenneing av kruttet er det mange faktorer, som spiller inn. Krymp er selvfølgelig en, men kulas friksjon mot hylsevegg og vekt er også vesentlige faktorer. Ei så lett blykyle har problem med å gi nok motstand til å tenne saktebrennende krutt. Den kula er ei ypperlig .38 kule om den går bra i ditt våpen, men til magnum ladninger skal du jobbe mye og mest sansynelig med noe hurtigere krutt for å få jevn og bra hastighet ( sjekk hva så står i Vithavuori sine data for lette kuler i .357 mag, så regner jeg med at du finner krutt i området N350 til N105, som tegner seg som de beste på hastighet) Hastighet er vel heller ikke alt? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

LHCSW 100 grain. 16,6 grain N110 - Skulle den ikke vist nærmere 500 m/s med så mye krutt. Er det noe som ikke stemmer. En lading var 249 m/s som kjentes litt rekyl, mens en annen lading var på 400 m/s og så å si null rekyl.. Lite flopp? Snakker vi høyt trykk eller?

 

Nei, tvert i mot. Her er problemet lavt trykk og dermed dårlig tenning. Med krymp foran fremre drivbånd (lengde 37,7mm) ligger max på rundt 18grs, men da må du nok frem med lang krutttrakt og real kompresjon for å få plass. Og i praksis vil du nok slite med dårlig og ujevn forbrenning. 3N37, 3N38 eller til nød N105 er nok de tregeste kruttene som vil fungere til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke langt rør for å få inn 18 grs, bruker det selv i helt annet .357 våpen (FA) og mye tyngre kuler. Ladningen jeg bruker der, sprenger det meste annet. Lader det på 550, 650 og 1050, så 18 går greit det, men å få tenning med så lett kule og N110 er ikke greit.

Link to comment
Share on other sites

LHCSW 100 grain. 16,6 grain N110 - Snakker vi høyt trykk eller?

 

Nei, tvert i mot. Her er problemet lavt trykk og dermed dårlig tenning

 

Ok.. Det vart bare et flopp nesten uten rekyl, men som sagt 400 m/s.

Skal lade de i 38 Spesial istede når jeg kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

Det er lurt. Så lette kuler hører ingen steds hjemme i en ordentlig magnumladning med 110(min mening). Ordentlig magnumladning får du med kuler fra 158 gr og oppover. Min favorittladning har i mange år vært 180 gr RCBS kule og 13,5 gr N110. Det er ei kule som har lang bæreflate, to fettriller og som går godt med magnumhastighet så vel som i 38 +p.

Link to comment
Share on other sites

13,5 grs og nevnte 180 grs RCBS vil vær over max i enkelte våpen. Jeg har absolutt max i Colt og DW med 11,8 med samme kule. I disse må kula krympes på drivbandet for å klare patronlengde. I våpen, som klarer krymp i krympe rille vil ei ladning på 12,5 grs være mer riktig. Ruger NM Blackhawk og enkelte andre, som f.eks, FA er greie med mer, men hvilket behov er det, når de fleste vel bare skal nå faktorkrav til mag 1. Min Colt/DW ladning klarer 1100 fps fra 4" løp. Til metallsilhuett er forholdet annerledes, men der er også våpna, som brukes.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i at den er i friskeste laget. Har skutt 500 sk i min 686 uten problemer med kula krympet i rilla, men har kommet fram til det samme som deg at faktoren er litt vel drøy til mag1 med denne ladningen så det skal lades litt penere til sommer'n denne gangen med N350. Tror jaggu faktoren klares da også :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare 5 stk 158grain Meister Hard Cast Semi Wad Cutter (14,2gr - N110) med i boksen i dag.

Men det så ut som de gikk bra.

Mere presisjons testing neste gang for å være helt sikker. Må lade opp flere først.

 

Prøvde mere av Berrys Wadcuttere, siden jeg har ladet opp litt med de.

Har prøvd litt forskjellig ladninger. (fra 2.0gr til 3,3gr N310)

De funker ikke for meg.

Sprer som kumøkk på veggen. Skal ikke ha flere av de, samme hvor billig de er.

 

Skal holde meg til 158gr Meister HCSWC eller Frontier 158gr sine kuler til Mag ladinger.

Først mere testing..

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er ikke bare 12,5 grs Jeg liker ikke å legge ut slike max ladninger, men om det kan holde enlkelte fra å lage håndholdte granater, er det dog bedre å oppgi ladninger jeg selv, i normale våpen opplever som MAX

Å ja, bare å dra til med et par grains til da ;) Neida, skal se på tabeller og spørre pent før jeg kommer dit.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil, har en av de komersielle kule støperne denne kula i sortimentet sitt. Gikk ikke så godt, som mine egen støpte, men så var da også de støpt nitidig og veid og sortert i grupper med 0,1 grs likhet for min FA. 1650 fps og ca 1" på 50, men det er ikke uvanlig for den type revolvere.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...