Jump to content

Dachs med tiltagende sans for Helge.


uncas

Recommended Posts

Er i villrede.

Har en dachs med stor jaktlyst.

Tilgjengelig jaktterrenget er dessverre mer elg enn rådyrterreng.

Han har hatt en tendens til å ta ut elg når det blir langt mellom rådyr/rev/hare.

Fått høre at dette er noe de fleste legger av seg etter hvert. Bikkja er nå 4,5 år og det ser ut til å tilta. Han jobber mer og mer som en elghund. Tar overvær, støter forsiktig og forsøker å oppnå ståloser. Kan henge på i timesvis dersom elgen ikke tar ut for full maskin.

 

Hvordan gripe dette an?

Er bruk av strøm den eneste muligheten?

 

Må nevnes at jeg alltid bruker kjeft og kobler bikkja de gangene jeg har mulighet da dette skjer.

Bikkja er champion og jager som han skal der det er rådyr. Det er skutt rådyr og rev for han hver høst.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å ferske han og gi han et lett spark i siden når du ser han loser på elg..?

 

Dachser er smarte dyr, ovnsrørene til flyfisher noterer jo hva han fisker ut av våpenskapet og loser på passende vilt ( utenom fiskestangen, da går de og surmuler :mrgreen: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min dachs Aggresso eller "Tjukken" (15 år og 9 mnd...) har i alle år jaget feil viltart, det hendte han jaget noe riktig ( rådyr)

 

Men elg, hjort, rev, hare, sau, katter, og ikke minst Tiur...han fikk kjempebank av en illsint tiur han yppet opp på, det dempet noe av fugleinteressen, men selvfølgelig ikke totalt..

 

Det eneste som funket sånn nogenlunde på han var at jeg var ganske kjent i terrenget og kunne slippe der jeg visste det var rådyr og ikke elg..

 

Men, han har stillt mange elger i stålos og har sågar vært inspirasjonskilde for et helt jaktlag med sine ferdigheter, de ga blaffen i elghund etter det showet og skaffet en dachs/drever sak...om det er en suksess vites ikke..

 

Du kan prøve å styre unna der du vet elgen har sine dagleier, og heller slippe der du vet det er rådyr, du kan håpe at interessen avtar noe, men jeg ville ikke veddet penger på akkurat det !

Link to comment
Share on other sites

Det ideelle er vel om du en dag ser både rådyr og elg som krysser hverandres spor, et sted hvor du klarer å si med sikkerhet hvor disse sporene går.

Så tar du frem hunden, på rådyrsporet, i band, og roser den for å gå på rådyr.

Når dere kommer til kryssende elgspor, roser du hunden for å velge rådyr, alternativt kjefter/nekter den å følge elgspor om den vil det.

Videre fremdrift (slippe hund osv) avhenger av hva du har mulighet for på den aktuelle plassen.

 

Samme tankegangen kan også benyttes ved bruk av (et eller to) kunstig spor.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov til å bruke løs på drevet halsende hund til jakt på elg, med mindre man søker Direktoratet om tillatelse, eller bare bruker den som bandhund. Bare så det er nevnt. Den beste medisinen er at elgen angriper bikkja, men for en dachs kan det bety livsfare. Bikkja mi jaga også elg, men jeg tror den ble kurert da en elg snudde seg og gjorde seg morsk. Han var kvikk nok til å komme seg unna, men det tror jeg ikke en dachs er.

 

Jeg arresterte han flere ganger på elgjag, uten at det hjalp så fryktelig mye, før elgen tok affære. Å strømme på elg kan du ikke gjøre sjøl (etter loven bare godkjent personell som kan gjøre det), men kanskje det ville funket. Da må du være 110% sikker på at det er elg bikkja jager, og det er ingen garanti for at det funker når bikkja har jaga såpass mye på elg. Jeg tror ikke du skal være redd for at bikkja slutter å jage andre (riktige) viltarter dersom den strømmes.

Link to comment
Share on other sites

Det KAN gå bra ja. ;) Det er imidlertid uansett litt forskjell på en dachs og en lettbygd basset med 38 cm mankehøyde.

 

Helt klart. Det er denne seansen jeg er redd for.

På en stålos jeg støkte ut og kobla bikkja, var han ikke lengre unna ku og kalv enn 3-4 meter. Faren er stor for knekt rygg, dersom litt snø eller lyng, hvis kua slår etter han.

Link to comment
Share on other sites

Tja basseter har jo en tendens til å være litt sirompa og klumsete, men om de passer seg for elgen går det vel greit :mrgreen:

Det finnes 6 bassetraser, og den eneste "sidrumpa" av disse er Basset Hound. DETTE er ikke sidrumpa og klumsete, det kan jeg love deg! :D

 

normal_IMG_3857.JPG

 

normal_DSC01534.JPG

 

Nok sidesprang fra tema. :) Håper elgjaginga til dachsen tar slutt, på en lykkelig og skånsom måte. Hjort hørtes ut som et bra alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...