Jump to content

Kombi, type Diamond Lite, 12/5,6x52R


Jegern73

Recommended Posts

Hei.

Vurderer dette våpenet til fugl/rev og rådyr. Men er ukjent med kaliber og for øvrig Diamond.

Har ikke funnet så mye om det her inne (om jeg har lett riktig :overrasket: )

 

Noen som har tips om dette og evnt noe jeg bør se etter?

 

Takk for svar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har samme våpen dog i kal 7*57r.

Riflen stiger litt når du kommer på tredje skuddet og oppover.til praktisk jakt har det liten betydning da det sjeldent blir aktuelt med så mange skudd etter hverandre.

Om hagleløpet er 12/76 som min har du en skikkelig dødare.rådyr og rev dauer av denne ja.

Har hadt gjennomskytting der hagl sitter i skinn på motsatt side på rådyr opp mot 30 meters hold.

Har ikke hadt noen problemer med denne og er like fin etter ca 10-12 års bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er som den Diamonden jeg selv hadde, så styr unna.

 

Den jeg hadde, hadde enkel avtrekker og kombinert sikringsfløy og omstiller. Her kunne man bare skifte fra hagle til rifle og omvendt med sikret våpen. Så hadde mman avsikret, og ønsket å skifte pipe, måtte man sikre for så å operere omstilleren og avsikre igjen. Dette var forferdelig tungvindt, og man har som regel dårlig tid, når man ønsker å bytte løp. I tillegg var det ingen tydelig indikasjon på hviket løp som var valgt.

 

Har den to avtrekkere, så er saken noe helt annet. Jeg mener kombier bør ha to avtrekkere, men det finnes de som har en, men en mye mer intuitiv og tydelig løpsvelger.

 

(jeg trodde blått var reservert moderatorfarge?)

Link to comment
Share on other sites

har hatt samme børse. til mitt bruk var enkel trigger helt topp. fjellrype og skogsfugljalt. da har man god tid.

 

jeg byttet den til meg mot en zeiss prf. altså 4500 mot kombi, diesett og endel kuler og hylser.

 

ladet opp noen testladninger og dro på banen. alt gikk i hytt og gevær og jeg ble forbanna.

 

ladet opp 10 forskjellige ladninger med 8 forskjellige kuler, og en av dem hadde ok presisjon på 100 meter. impala homogen kule tror jeg det var. samlet ca 5 cm og var desidert best. dette var fortsatt for dårlig til fjellrype.

 

sellier og bellot er vel en av få som lager kuler i .227"

nå til dags og når disse ikke fungerte ble børsa solgt billig.

 

 

dermed, får du presisjonsgaranti og ei billig børse er det et morro kaliber å lade og bruke.

 

hvis ikke hadde jeg styrt unna og heller kjøpt noe mer normalt. gjerne med to løpssett.

 

så forresten at abc fritid fikk inn en brukt valmet med kombi og hagleløpssett. hadde sjekka ut den...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...