Jump to content

Duplex-ladninger og balistikk


tailgunner

Recommended Posts

Jeg sitter å lurer på om jeg skal prøve noen forskjellige komboer av det jeg har i skapet, dvs BB, B, 3, 4, 6 og 8.

Dette er mest bare for å se hvordan det fyker av og det tar jo ikke all verdens tid når man har utstyret stående klart.

 

Det jeg har lest tidligere er at noen mener de små haglene taper seg raskere i hastighet, andre sier motsatt , men enige er dem om at haglesvermen blir laaaang på grunn av dette. Skuddbilder kan jeg tolke, men lengden på haglesvermen blir vanskelig å finne ut av.

I mitt enkle hode så innbiller jeg meg imidlertid at så lenge haglene har samme form og masse så kommer dem fram samtidig. At de større haglene har mer anslag ved treff er forståelig nok men hva er det jeg overser(om det er slik at den ene haglstørrelsen kommer før den andre)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente selvfølgelig lavere ballistisk koeffisient :oops:

 

Små hagl har som du sier mindre luftmotstand, men også mindre energi. For runde kuler av en gitt tetthet vil energien øke med r^3 mens luftmotstanden vil øke med r^2, så når størrelsen går opp øker forholdet mellom energi og motstand som betyr bedre BC.

 

Edit: Det var da som pokker, ikke lett å gi en enkel forklaring når man tenker komplisert og hue er grautete etter gårsdagens pubvisit.

 

Stryk energi, det er selvfølgelig massetreghet jeg mener. For å ta det helt korrekt (alle gode ting er tre?) burde F=ma være passende. Luftmotstanden er en kraft mot bevegelsesretningen og proporsjonal med frontarealet (r^2). M er proporsjonal med volumet (r^3). Da får vi a=1/r. Enig nå?

Link to comment
Share on other sites

Setter pris på at du lufter tankene dine dersom dette forsøket blir noe av tailgunner, har lenge tenkt på dette selv nettopp for å få lenger sverm til fluktskyting.

 

Tenkte litt på å prøve #2/3 Stål og ITX #4, evt bare to stålstørrelser som er nære hverandre, men jeg har ingen formening om dette er en god ide før jeg får gjort "field testing".

Link to comment
Share on other sites

Kjørte noen raske beregninger gjennom en ballistisk kalkulator:

3mm blykule @ 1400ft/s gir en flyvetid på 77ms ut til 25m (867ft/s)

2,5mm @1400ft: 80ms (815ft/s)

 

Forskjellen er altså 3ms og på samme tid er de under 1 meter fra hverandre. Strekker man seg ut til 35 meter blir avstanden ca 1,5 meter. Dette virker ikke så voldsomt, men om dette kommer i tillegg til lengden på en sverm med homogen størrelse er det noe i påstanden.

Link to comment
Share on other sites

En haglsverm er avlang/dråpeformet uansett om de er av samme størrelse og vekt, og med de større haglene i en duplexladning blir dette forsterket. Prøvde mye duplex på rypa da disse patronene kom, men de dalte fort i popularitet. Sikkert av en god grunn.

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer: Takk for gode svar :D Ikke så hakkende gale altså. Jeg blir nokk å teste ut litt forskjellig bare for morro. Hva som blir mest hensiktsmessig tro? Lade med små hagl nederst i wad'en eller blande det sammen.. Etter hva jeg har lest meg frem til så har produsentene prøvd det meste.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tenker litt logisk så vil de bakre haglene blir skjermet for noe av luftmotstanden før svermen sprer seg for mye, altså burde de små gå i bunn. Om det utgjør noen stor forskjell aner jeg dog ikke. Eneste fortrinnet jeg kan tenke meg med duplex må være om en jakter vilt med veldig variabel størrelse (feks skogsfugl). Da får man både mange hagl og hagl som har skikkelig dybdevirkning. Men om det går på bekostning av treff eller drep er man like langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte også duplex-ladninger for 20 år siden, det høres jo forlokkende ut med en patron som dekker både stort og smått vilt. Men grunnen til å velge større hagl er jo behovet for større inntrengning. Så hvis du skyter på et vilt der de små haglene blir for små, da har man en sverm med alt for få hagl som er store nok, omvendt, på mindre vilt vil svermen ha mange hagl som er unødvendig store på bekostning av antall/dekning. Så jeg lader ikke duplexladninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...