Jump to content

Hvilke dier trenger jeg?


Veivisaren

Recommended Posts

Etter å ha lest så mye om lading her på kammeret blir det utstyr på meg også...Jeg har bestemt meg for å kjøpe ett lee sett, og trenger derfor ikke noen lure tips om Dillon 550 og lignende :winke1:

 

Det jeg derimot lurer på er hvilke dier jeg trenger? Jeg skal lade kaliber .223 rem til meg selv og .308 win til både meg og min far. Jeg har fått med meg at collet dien fra LEE brukes mye, men at jeg trenger å helpresse hvis jeg skal bruke hylsene fra andre våpen, eller til andre våpen? Spørsmålet er altså hvilke dier jeg trenger?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha noe bedre enn Lee, så vil jeg anbefale en av disse:

Redding competition bullet seater die http://www.redding-reloading.com/index. ... -die-chart" target="_blank

eller Forster Bench Rest seater die http://www.forsterproducts.com/store.asp?pid=36179" target="_blank Evt. micrometertopp på Forsterdia. Den kalles da "Ultra"

 

Men prøv Lee sin først. Du trenger jo ikke bytte før du har "vokst fra" den. Essensen her er at hvis du skal ha noe bedre enn Lee, så hjelper det ikke å bytte ut med en standard kulesetter fra RCBS m.fl. Kombinasjonen Lee collet og kulesetter fra Redding eller Forster gir meget rette patroner. Spørsmålet er om du har bruk for det.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest så mye om lading her på kammeret blir det utstyr på meg også...Jeg har bestemt meg for å kjøpe ett lee sett, og trenger derfor ikke noen lure tips om Dillon 550 og lignende :winke1:

 

Det jeg derimot lurer på er hvilke dier jeg trenger? Jeg skal lade kaliber .223 rem til meg selv og .308 win til både meg og min far. Jeg har fått med meg at collet dien fra LEE brukes mye, men at jeg trenger å helpresse hvis jeg skal bruke hylsene fra andre våpen, eller til andre våpen? Spørsmålet er altså hvilke dier jeg trenger?

 

Du vil også trenge en egen hylseholder for hver av disse kaliberne, siden de har ulike dimensjoner. Personlig ville jeg styrt unna alt som heter lee og rcbs og heller kjøpt redding eller forster die.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler andre dier enn Lee til enstasjonspresse fordi disse har kun en o-ring under låsemutteren, dette kan flytte seg med mye bytting av dier som det blir på enstasjons. Lee har en hurtigkobling med lås som sikkert er ok. Spesielt innstilling av kalibringsdie er veldig viktig for funksjon og sikkerhet så der vil du ikke ha forandring. Ev. kjøp ekstra låseringer med settskrue, det er standard 7/8x14 gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Har ikke prøvd hurtigkoblingene enda, men å stille inn diene etter hvert bytte er "ubrukelig" Såvidt jeg kan se selges koblingene løst, og koblingene passer i alle presser med gjenget foring, noe som gjelder de fleste :)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler andre dier enn Lee til enstasjonspresse fordi disse har kun en o-ring under låsemutteren, dette kan flytte seg med mye bytting av dier som det blir på enstasjons. Lee har en hurtigkobling med lås som sikkert er ok. Spesielt innstilling av kalibringsdie er veldig viktig for funksjon og sikkerhet så der vil du ikke ha forandring. Ev. kjøp ekstra låseringer med settskrue, det er standard 7/8x14 gjenger.

 

Er det slike som disse du mener? https://fsreloading.com/lee-78-14-self- ... 90534.html Og da trenger jeg ikke å stille inn diene igjen for hver gang jeg skifter dier i prosessen?

Link to comment
Share on other sites

En trenger da virkelig ikke justere inn ei die på ny selv om den er av "gammeldags" skru-seg-ihjel-typen. Jeg sliter litt med å se poenget med disse hurtigkoblingene. Det er sikkert avhengig av laderutinene, men. Jeg lader typisk 50 rifleskudd pr. gang. Først setter jeg inn pressedia, neck-sizer eller fls. Så presser jeg alle hylsene. Deretter bytter jeg die, før jeg setter i kuler. (Jadda, jeg setter i hetter og fyller krutt også) Prosessen tar kanskje en time. Hvor mye hadde jeg spart på å ha hurtigkobling på diene? 10 sekunder? Å skru ut og inn diene er ikke noe jobb i det hele tatt.

 

Av låseringer vil jeg anbefale enten Lee sine med o-ring, eller Forster eller Sinclair som er splittet. F.eks. disse:

http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... -Lock-Ring

RCBS, Redding m.fl som har settskrue inn fra sida liker jeg ikke. Det virker slarkete. Lee er litt elsket og hatet. Hatet fordi noen mener en mister innstillingen for lett. Elsket fordi diene flyter på o-ringen og blir ikke tvunget fast skeivt. Jeg personlig liker Lee sine godt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer kickass, linkene dine med o-ring og "Lee Breech lock quick change bushing" Jeg liker heller ikke setskrue ringen "hogstad7" linket til, men har brukt splittede ringer fra Forster på både LEE og RCBS. Denne skal motvirke skeivheter minst like bra som gummi patenten til LEE Jeg stoler ikke på o-ring låsen til fininnstillt kal. die, den er temmelig løs når dien er ute av pressa. De fungerer til karusell der man ikke bytter dier ofte.

Link to comment
Share on other sites

Her er en artikkel om å bruke en o-ring under en vanlig låsering for å redusere skeivheter under pressing.

http://www.accurateshooter.com/technica ... e-run-out/

Det går jo an å bruke en vanlig låsering over en Lee for å beholde riktig innstilling. Jeg tror det kan være et poeng å la dia flyte, men jeg har ikke fasit. Hvis jeg får ånden over meg en gang så skal jeg prøve ulike låseringer og måle kast på hylsehalsen etter pressing. Et problem med o-ring er at den kan til en viss grad komprimeres. Og da blir det litt diffust å vite hva som er riktig innstilling av dia. Jeg vil tro, uten at jeg har prøvd, at det er godt nok å bruke et indekseringsmerke på dia og pressa. En tusjstrek e.l på dia som stilles mot en tilsvarende strek på toppen av pressa. Diene vi bruker har gjengene 7/8" -14. Så vidt jeg har skjønt vil det si 14 gjenger pr. tomme. I så fall vil en omdreining på dia endre høyden med 1/14 tomme, ca. 1,8 mm (25,4/14) Det gir ca 5/1000 mm endring for hver grad dia dreies. Jeg vet ikke hvor nøyaktig en klarer å stille dia etter et par tusjmerker, men jeg vil tro at det dreier seg om noen ganske få grader. Med forbehold om at matematikken min er helt på jordet, så burde det være mulig å få en repeterbarhet på dieinnstillingene innenfor et par hundredels millimeter.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som er feil med seater diene til Lee, og hvilke har du byttet til isåfall? Takker for hjelpen. Tror det blir to Deluxe sett da.

 

Kula blir ikke styrt inn i hylsa, den slenger rundt i dien. Så blir den presset på plass. Enkelt fortalt. Bytta til Forest.

Link to comment
Share on other sites

Det er den diffusheten med O-ring løsning og hyppig skifte av dies jeg ikke liker. Har ikke målt kulekast, men de splittede Forster ringene blir klemt stramt rundt gjengene på dien, og det tror jeg gir samme nytten minst som gummi, men som sagt tror. I praksis har standard dier med dette oppsettet gitt meget god presisjon i presise våpen. Det jeg er sikker på er at godt kulehold, og i mitt tilfelle korrekt kalibrering med helkal. die er viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...