Jump to content

.22lr eller hagle på rype?


mts95

Recommended Posts

Hei!

Tenkte meg opp til Hardangervidda og prøve meg på rype snart (2-3 uker).

Jeg er ganske kjent i terrenget der, men har aldri jaktet rype før.

Terrenget ligger på ca. 1500 moh.

Det er mest fjellrype der, men også noe lirype.

Men hva burde jeg bruke av hagle eller .22lr?

Jeg har mye erfaring med kulebane og vind når det gjelder .22lr. Har også lyddemper til 22`n.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil hagle. Jeg skal ikke si noe om hvor god du er til å skyte med 22.lr. men i fjellet blåser det ofte veldig godt. Da skal du virkelig være god til å bedømme vind og avstand. Jeg har prøvd å gå med 2 våpen flere ganger 22 og hagle. Blir skjelden at man kommer opp i gode 22 muligheter, og faktisk får felt rype. Det skjer ja, noen ganger får man skutt 3-4 før flokken flyr avgårde, men det er skjelden kost.

 

Hagle er å foretrekke, 22 kan være med som et ekstra våpen om du har mulighet til å feste på sekken.

 

Dette kommer også sef ann på hvordan du liker å jakte. Jeg går støkkjakt der jeg går opp fuggel og ser hvor dem flyr. Eller går etter lyd og hva man ser. Skal du skyte med 22 må du oppdage rypa først hver gang. Mye mer kikkertbruk og mer sniking. Ikke noe negativt med det, bare to ulike taktikker ut fra våpen.

 

God jakt

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Skal selv på jakt om noen uker og da blir det med 22Lr. Klarer man å jakte rype med hagle så er det enklere med 22lr. Man kommer seg som regel på hold og hvis det blåser så er det bare å komme seg nermere. Men jeg bruker avstandsmåler, noe som er viktig å ha på fjellet da det er vanskelig å avstandsbedømme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...