Jump to content

Ulempe å ligge i ytterkant av justeringene på sikte?


Propell

Recommended Posts

Har lest et par steder at det ikke er bra å ligge i ytterkant av justeringene, da optikken er dårligst i kantene. Jeg har en Remington 700, og den er levert ferdig borret til montasje, skevit som faen! Så når jeg ligger midt i på hundre meter har jeg 64 klikk igjen til venstre og i allefall det dobbelte til høyre. Elsker Remington! Ya right. Var skeptisk før jeg kjøpte Remington, og er ikke mindre skeptisk nå. Men det er en annen sak.

 

Har det noe å si at man ligger i ytterkant? (Bortsett fra at man ikke har så mange klikk å gå på ved sidevind).

 

Jeg mener nei. Man er ikke så langt i ytterkant at det vil ha noe å si. Og hva med når man skal skyte på skikkelige druuuuge hold, da er man rimelig i yttergrensen.

 

Hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

Har lest et par steder at det ikke er bra å ligge i ytterkant av justeringene, da optikken er dårligst i kantene. Jeg har en Remington 700, og den er levert ferdig borret til montasje, skevit som faen! Så når jeg ligger midt i på hundre meter har jeg 64 klikk igjen til venstre og i allefall det dobbelte til høyre. Elsker Remington! Ya right. Var skeptisk før jeg kjøpte Remington, og er ikke mindre skeptisk nå. Men det er en annen sak.

 

Har det noe å si at man ligger i ytterkant? (Bortsett fra at man ikke har så mange klikk å gå på ved sidevind).

 

Jeg mener nei. Man er ikke så langt i ytterkant at det vil ha noe å si. Og hva med når man skal skyte på skikkelige druuuuge hold, da er man rimelig i yttergrensen.

 

Hva sier dere?

 

Forsøkt reklamasjon??

 

Tror det er safere å kjøpe europeiske våpen,- selv om det kan både være plast og en lengde på låskassen. (Har remington selv ja...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg retta kassa og bygde børsa ferdig før jeg testen den. Gidder ikke bruke penger på å rette en kasse til. At montasjen er skeiv har jo ikke noe å si til jaktbruk, men på langhold er saken noe annet. Når jeg ser på hva dette har kostet skulle jeg heller lagt pengene i en Sauer 200 eller noe Tikka greier. Aldri mer Remington!

Link to comment
Share on other sites

Da må du sveise igjen hullene for å så lage nye, drittjobb. Kan borre opp større hull i skinna og sideforskyve den, da må skinna beddes. Men det gjør jeg uansett. Eller det smarteste er å borre opp større hull som du lager rette, dette må gjøre i fresemaskin med fres. Et bor blir for mykt, og vil følge de gamle hullene. Får se om jeg får ånden over meg og gjør det siste.

 

Men det burde ikke være slik, den burde vært rett fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

64 klikk til siden? er det moa, 1/8moa, 1/4moa, eller 0.1mrad?

 

1. du er altså omtrent 1/6 av justeringen fra senter - tro ikke kikkerten er vesentlig dårligere der. Om da ikke kikkerten også er noen amerikansk møl :wink:

 

2. du har 64 klikk tilgjengelig? hvor mange ganger har du skrudd 64 klikk til siden? Skutt på 1000m i 13m/s rett sidevind? Hvor ofte vil du det?

 

3. er dette et reelt problem?

 

K

Link to comment
Share on other sites

@ M67

 

1: Det 0,1 MRAD og det er et NF sikte.

 

2: Det er ikke snakk om hvor ofte det skulle skje, men å kunne takle det hvis det skulle skje. Kaliberet er 6,5x47L, så jeg ser det som sannsynlig at den er grei å bruke ut til 1200 meter (på stål). Og da tåler jeg 9 m/s sidevind. Og hvis man er på en lokasjon med mulighet for 1200 meter, er oddsen for at det er åpent og flatt der ganske stor. Og da er det også mulighet for en del vind. Men det er klart, er vinden oppe i 9 m/s er den sikkert ikke stabil heller. Og da er ikke 6,5 det mest stabile du kan drive med. Så da kan man vel like godt fyre opp primusen og ta seg en kaffekopp.

 

3: Det er det jeg spør dere om. Lærte du aldri at man ikke skal svare med et spørsmål :winke1: Det blir nok ikke noe stort problem, bare gøy å høre hva andre sier om det å ligge i ytterkant. For min del vet jeg svaret, siktet er ikke dårligere der ute.

 

Men når alt dette er sagt, så startet børsa livet med en Zeiss Conquest 6,5-20x50 på ryggen. Og da hadde jeg knapt nok klikk til å komme meg inn på 100 meter på en vindstille dag. Det var veldig morsomt da jeg fant ut det! :evil:

Link to comment
Share on other sites

2: Det er ikke snakk om hvor ofte det skulle skje, men å kunne takle det hvis det skulle skje. Kaliberet er 6,5x47L, så jeg ser det som sannsynlig at den er grei å bruke ut til 1200 meter (på stål). Og da tåler jeg 9 m/s sidevind. Og hvis man er på en lokasjon med mulighet for 1200 meter, er oddsen for at det er åpent og flatt der ganske stor.

Alle steder jeg har skutt 1200m er åpent og alt annet enn flatt. På 1200m, i 5m/s vekslende vind i fra et par retninger så er 6.5x55, redusert til "kaste stein på rypa" nivå, man jubler over hvor nært man traff... typisk med 25-35 klikk skrudd. At x47 skal gjøre det noe bedre tviler jeg på.

På 1000m fungerer det bedre, og man kan skyte OK (treffe 40x40 nesten, eller hver gang) med 30klikk vind.

Det verste jeg har sett var 40klikk på 500m, men det var med 223. Og selv på 12-1500m i "for frisk til å være ute" vind, så skrudde vi kun 35 klikk, dog med 338. Da begynner også høyden å gjøre rare ting.

Det vil overraske meg nokså mye om du trenger mer enn 64 klikk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg nå en 6.5x47 og har skutt på 1000 m og det har vært varierende vindforhold. Men jeg kan ikke se at du skulle trenge 64 knepp sideveis for å treffe. Så her lager konstuerer du opp et problem.

 

Det største problemet vil heller være å kunne spotte treffet på en stor gong. Kula vil ikke gi nok respons i gongen at du vil kunne se dette klart. Dette er ihvertfall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...