Jump to content

Laminatstokk fra Boyd's - et par spørsmål...


ko-stens

Recommended Posts

Har bestilt denne: http://www.boydsgunstocks.com/CLA-CZ-527-FBC-PL-SI-p/403-167.htm til min Brno Fox.

 

I følge CZ-Tsjekkia passer stokk til 527 og Fox ikke overens, men jeg tar sjansen lell... Tok mål av avstand mellom skjefteskruene, og den er da lik på de to. Tok stokken av Foxen og sammenlignet med bilde av Boyd'sen, og jeg så ingen umiddelbare forskjeller, så vil tro det kan gå an å bruke litt fil om det skulle være noen mindre ulikheter.

 

Det blir ikke stort mer enn tusenlappen med frakt, moms og mer til tror jeg (133,55 dollar med frakt, pluss avgifter). Skulle ikke skiten passe, er det kanskje en eller annen 527-eier som har lyst på den!

 

Det er en semi-inlet stokk. Vil anta det betyr at jeg må tilpasse litt? Hva er normalt å tilpasse da? Bedde? Trenger en egentlig bedde laminatstokker, eller er det et must på en slik? Hva slags olje bruker man på laminat? Helt vanlig stokkolje?

 

Noen som kjenner til disse Boyd's-stokkene om det er noe kvalitet over svineriet?

 

Grunnen til at jeg vil bytte er at originalstokken vrir seg så fælt. Må pusse løpskanalen en til to ganger i året. Begynner å bli tynn på den ene siden. Den er ikke ille egentlig, men det koster jo mer å bedde og fikse så løpskanalen ikke vrir seg mer, hos børsemaker enn å prøve seg på en ny en selv...

Link to comment
Share on other sites

Boyd er helt greie stokker. Har hatt 4 stykker. Tre av dem var litt trang og måtte tilpasses en smule bak tangen og på sidene. Behandler med sakteherdende epoxy. Jeg har ikke beddet den siste stokken men jeg kommer til å gjøre det etterhvert. Jeg stresser ikke med det foreløpig da det bare en liten Cz 527 i 22 ppc. Ikke mye rekyl å spore der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da lå jammen stokken i posten i dag (om den da ikke kom før. Har vært på hytta siden søndag). Åtte arbeidsdager (pluss helg) er da slettes ikke gæli. :)

 

Får rase ned trappa og demontere litt og sammenligne... :)

 

Kommer nok til å skjele litt på noen Youtubesnutter om hvordan gjøre stokken fin. Usikker på om jeg skal bedde, men det hadde sikkert vært en fordel, spesielt om det blir litt tilpasninger å gjøre. Det ser enkelt ut på Youtube, menneh... Kan hende jeg sender den til en børseveterinær for akkurat den jobben.

 

Totalsummen ble rett over tusenlappen. Husker ikke i farta, men det ble ca 780,- inkl frakt pluss 290,- i toll/moms. Så rusler det på noen remedier for å få det fint og pent, og kanskje en tusenlapp for bedding.

 

Er søylebedding noe poeng når man snakker om .222?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kjelleren og skrudd litt. Og joda, her trengs det pussing. Fikk verken underbeslag eller kassa på plass. Det er for trangt, men det er ikke store justeringene som trengs, ser det ut til. Uansett blir det jo en del jobb. Boydsstokken er for øvrig noe tyngre enn originalen, men ikke mer enn at jeg kan leve med det. Og kan jeg ikke leve med det, finnes det også et salgskammer her. :wink: Ellers er det godt pistolgrep, og fortreet er behagelig tykt. Kan bli bra dette.

 

 

Har lagt til noen bilder, om det skulle være av interesse, for å vise forskjeller/likheter. Kommer også til å legge dem til i CZ/Fox-tråden.

 

 

Et lite inntrykk av hvordan børsa kan bli seende ut. Mye pussearbeid, og forhåpentligvis blir sluttresultatet litt blankere...

 

Boyds1.jpg

 

Boyds'en og originalen. Litt høyere kolbekam og litt kortere foran. Det er også en del tykkere kolbekappe på Boydsstokken:

 

Boyds2.jpg

 

Slik ser de ut. Originalen er lagt oppå Boydsstokken. Her ser en tydelig forskjell. Boyds'en er høyere, samtidig som originalen er dypere under. Oppløftende at det er høyere kam på den nye stokken. Passer bedre til kikkertsikte da.

 

Boyds4.jpg

 

Sett ovenfra. Her er de veldig like, så her trengs det ikke omfattende pussing for å få den nye til å passe, men noe blir det jo. Blir en del småpirk, om ikke annet:

 

Boyds3.jpg

 

Nå ser det faktisk ut som om hullet/området til låskassa er litt større/lengre hos originalen, men det har litt med plasseringen av stokkene å gjøre, eller kameravinkel. De ser faktisk helt like ut.

 

Hva CZ Tsjekkia mente når de sa i epost til meg at CZ527-stokk ikke ville passe, aner jeg ikke. Mulig de trodde jeg mente Brno II .22 lr...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...