Jump to content

Uforbrent krutt


Ørret

Recommended Posts

Er noe uforbrent krutt igjen i hylsa etter avfyring, hvordan kan jeg bli kvitt dette? Har en s&w 686 6" som jeg lader med følgende:

38spl.

4,5grs n340

Lee 150grs lrn

Fed 100

Cbc hylser

Col: 36,99mm

 

357mag.

14,2grs n110

Lee 150grs lrn

Fed 100

Cbc hylser

Col:40,36mm

 

Kan det hjelpe med mer krymp?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jeg bruker lignende resept som deg til magnum men har en 158grn S&B FMJ kule, av de 250 skuddene jeg har fått avgårde der, har ikke uforbrent krutt vart noe problem.

Col er muligens noen 1/10 lenger enn hos deg.

Såvitt jeg har målt, komprimerer jeg kruttet 1-2mm.

 

Fabrikkladett S&B .357mag har jeg til tider merket at det har vart noen kruttkorn igjen i hylsene.

 

Bruker også en 686 6".

Link to comment
Share on other sites

ladet noen med 15grs n110 tidligere. husker ikke om det var uforbrent krutt da, men fikk høre at dette var veldig harde ladninger og at jeg burde minke kruttmengden en del.

 

noen som har noen ladedata som jeg burde prøve?

jeg ønsker å bruke n110 til mag og n340 til spl som tidligere nevnt, da det er det jeg har fortiden..

Link to comment
Share on other sites

Når du får uforberedt krutt er det for lavt trykk, og det er ikke 340 eller 110 noe glad i.

VV N110 er jo i utgangspunktet et riflekrutt, beregnet for rimelig forbrenning under normale trykk i rifle, og ingen overraskelse at det brenner ufullstendig under lavere trykk i revolver, VV N110 gir notorisk mye ubrent krutt i revolverpatroner. De som ikke ser at de har det, har ikke sett godt nok etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegjynner på dette med lading så noen tips vill jeg ikke komme med. Men jeg kan jo dele mine små erfaringer. Ladet såvel 15grn som 16grn (det sistnevnte var slurv fra min side og burde ikke vart så mye) var overhode ikke snakk om noe urforbrent krutt da.

 

Jeg målte mine 14,2grn ladinger til ca 1300fps og de med 15grn (husker ikke om det muligens var 15,2grn)

havnet på ca 1400fps. Erfarne ladere har ikke kunnet se noenting som ikke burde vare på/med hylsene når jeg har spurt om trykktegn. Mener VV oppgir 15,3grn som maks med en 158grn FMJ kule og N110.

 

Som sagt, jeg kan ikke dette med hjemmelading, men slik har jeg gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke makstrykket i feks en 357 langt unna rifletrykk, og ladet till full pupp er heller ikke uforbrent krutt noe stort problem. Jeg vil tro at løpslengde er vel så viktig, N110 kan også brukes i hagle med langt lavere trykk enn selv en slapp 38 spl. Krutt brenner sånn sett ikke "bra" eller "dårlig", det bare brenner, men hastigheten det brenner ved er avhengig av trykket. Jo lavere trykket er jo lenger må en holde trykket for å få full forbrenning.

Link to comment
Share on other sites

Mine magnumladninger i 357 har vært 15.1 gr N110 til diverse 158 gr kuler og 13.5 til 180 gr RCBS blykule. Sistnevnte gjør 1430 ft i min revolver. Dette er begge harde ladninger men ingen av dem har hatt noe uforbrendt krutt, og det blir ikke mer gris enn noe annet krutt. Siden N110-krutt er oppgitt i tabeller fra VV til de fleste magnumladninger i de fleste kaliber, så får det ikke hjelpe om det utgangspunktet er riflekrutt. Det er uten tvil det kruttet som gir best ytelse i magnumpatroner til håndvåpen, som er lett tilgjengelig for oss her på berget.

 

Vurderer å gå ned på ladningene da faktorkravet i Magnum1 er latterlig lavt, så det er unødvendig å skyte skikkelige magnumladninger. Jeg kommer da til å bruke 350. Å lade ned 110 har je lite tro på. Det er enkelt og greit ett krutt for ladninger opp mot maksladninger i 357. Skal man ha lette magnumladninger er det andre krutt som er mer egnet, som gir betydelig mindre rekyl og blåst, og som ikke minst brenner reint.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hastigheten det brenner ved er avhengig av trykket. Jo lavere trykket er jo lenger må en holde trykket for å få full forbrenning.

Mye riktig i det, og: Forbrenningshastigheten er sterkt avhengig av både temperatur og trykk.

Disse to parameterne er i en patron relatert til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Trekker den litt lenger og opplyser følgende: Hastigheten av kjemiske reaksjoner (reaksjonshastigheten) øker vanligvis med temperaturen. Forbrenning under trykk, som krutt i en patron under avfyring, er reaksjoner som er sterkt temperaturavhengige. Faktisk er kjemiske reaksjoner generelt lite avhengige av trykket. Noen reaksjoner kan avhenge av andre faktorer enn temperatur, men altså i liten grad av trykket.

 

Meyer, vi kan gjerne diskutere problematikk rundt kjemiske reaksjonshastigheter. Svært gjerne ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

De kjemiske reaksjonene er i seg selv ikke spesielt trykkfølsomme, men da ser man bort fra de fysiske prosessene som driver forbrenningen. Ovenfor skrev jeg at "krutt bare brenner", men det er ikke noe "bare" ved en slik prosess. Forbrenningsprosessen er langt mer komplisert enn man tror, og garantert mer komplisert enn jeg forstår :mrgreen:

 

For eksempel må kruttkornene hele tiden tilføres energi (varme) for å holde liv i forbrenningen. Denne varmeovergangen har to komponenter, termisk stråling og direkte varmeovergang mellom forbrenningsproduktene og kruttet. Da blir det med en gang åpenbart at trykket blir viktig siden høyt trykk også øker varmeovergangen. Dette tror jeg også er deler av grunnen til at røyksvake krutt har en så høy trykkeksponent sammenliknet med svartkrutt som produserer store mengder med faste partikler. Faste partikler produserer mer termisk stråling, og er også mer effektive mtp varmeoverføring.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at krutt fungerer dårlig i vakuum, nettopp fordi reaksjonsproduktene forsvinner så fort at forbrenningen dør ut. I normal atmosfære vil luften gi en viss fordemming i startfasen, uten denne vil all varmen forsvinne rett ut før reaksjonen kan bygge seg opp skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Nei, trykket øker ikke massetettheten. Trykket øker her ved at molekylene beveger seg raskere med økende temperatur, og hver "treff" av et molekyl mot en flate altså avleverer en større impuls. Gjentar at din "massetettheten" (merkelig uttrykk, forøvrig) ikke øker. Den er gitt i utgangspunktet styrt av kruttmengden.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Kruttmolekylene spaltes når temperaturen blir høy nok. Derfor er brennhastigheten avhengig av termisk flux mellom reaksjonssonen og uforbrent krutt. Når trykket stiger blir reaksjonssonen tynnere, og ligger nærmere det uforbrente kruttet, det øker termisk flux, og dermed brennhastigheten.

Temperaturen på kruttet i utgangspunktet har derfor mindre betydning, da termisk flux blir flere tierpotenser større.

Dette er litt forenklet, men godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Nei, trykket øker ikke massetettheten. Gjentar at din "massetettheten" (merkelig uttrykk, forøvrig) ikke øker. Den er gitt i utgangspunktet styrt av kruttmengden.

Massetetthet (eller densitet, altså masse per volum) er en grei beskrivelse. Du har rett i at den totale massen er definert av kruttladningen, men her snakker vi kun om gassfasen og når kruttet brenner øker gassmengden. En kjapp beregning fra QL gir en tetthet på ca 0,35g/cm3 ved P-max for en typisk 308-ladning, luft har på sin side en tetthet på 1,3g/dm3.

Link to comment
Share on other sites

Nei, trykket øker ikke massetettheten. Gjentar at din "massetettheten" (merkelig uttrykk, forøvrig) ikke øker. Den er gitt i utgangspunktet styrt av kruttmengden.

Massetetthet (eller densitet, altså masse per volum) er en grei beskrivelse. Du har rett i at den totale massen er definert av kruttladningen, men her snakker vi kun om gassfasen og når kruttet brenner øker gassmengden. En kjapp beregning fra QL gir en tetthet på ca 0,35g/cm3 ved P-max for en typisk 308-ladning, luft har på sin side en tetthet på 1,3g/dm3.

Jada, luft har en tetthet på 1,3 g/dm3. Men det er ved et trykk på 1 bar, det, og 20 gracer C.

Tar man en gassmengde i et bestemt avgrenset volum, og varmer opp (eller avkjøler) denne, uten å tilføre masse, kan tettheten ikke endres. Man kan ikke få mer masse ingensteds fra. Såvidt jeg vet.

 

Tetthet er, som du helt riktig sier, masse pr. volum. "Massetetthet" som du skriver blir litt dobbelt opp på en måte, derfor synes jeg det var et underlig uttrykk. Tror det enkle uttrykket "tetthet" går greit hjem hos de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Tar man en gassmengde i et bestemt avgrenset volum, og varmer opp (eller avkjøler) denne, uten å tilføre masse, kan tettheten ikke endres.

Helt korrekt, men det er ikke det som skjer i et våpen. Massen er riktignok konstant, men vi har i praksis en faseovergang (svært forenklet bilde) fra fast stoff til gass å ta hensyn til. Så når trykket øker øker ikke bare temperaturen men også gasstettheten, og begge disse faktorene er med på å øke varmeovergangen som driver forbrenningen videre.

 

"Massetetthet" som du skriver blir litt dobbelt opp på en måte

Mjo, jeg ser den. Men noen ganger er det greit å være nøye med begrepene, man kan feks snakke om energitetthet på samme måte som massetetthet.

Link to comment
Share on other sites

Dere begynner å bli litt pirkete med detaljene nå.

Tar man en gassmengde i et bestemt avgrenset volum, og varmer opp (eller avkjøler) denne, uten å tilføre masse, kan tettheten ikke endres

Jeg tillater meg derfor å påpeke at her tar Kalstad feil, det motsatte er bevist, og det er en av de store oppdagelser i moderne fysikk.

Link to comment
Share on other sites

Neida, sålenge volumet er konstant vil tettheten ikke endres, selv om temperaturen endres. Så her tar Per-S litt feil. Ikke ofte det skjer...Dvs. jeg har litt av skylden fordi jeg ikke presiserte at "det avgrensede volum" holdes konstant. :wink: Det skjer jo bare f.eks. dersom kulen setter seg fast i løpet (eller ikke kommer ut av hylsa overhodet)...noe som ikke skjer så ofte, men dog kan forekomme ved tvilsomme hjemmeladninger. Har vi blitt fortalt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg noen av kara her her glemt :lol:

 

Handlet om hvorfor jeg fikk uforbrent krutt med ladningene mine som nevnt i førstepost.

Kan nevne at jeg i ettertid har ladet noen berrys 158gr og win jhp. Der fikk jeg ikke noe uforbrent i 38, og minimalt i mag. Dette var selvfølgelig med andre data som passet disse kulene.

Tror derfor at noe av grunnen til det uforbrente kruttet er at jeg brukte ladedata for 160gr lrn på 150gr lrn.

 

Edit: omformulert litt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hogstad7 - du fikk et godt svar av Sniper-Arne i andre innlegg i tråden. Det er ikke så mye mer å si om uforbrent krutt.

I de fleste pistolkalibre vil det normalt bli uforbrent krutt, men det meste blir blåst ut munningen og sees ikke av skytteren. Når det blir et problem vil det bli synlige mengder i løpet, og da bør ladningen endres. Det finnes også fabrikkammo som legger igjen store mengder uforbrent krutt, og det er som å fyre for kråkene.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å prøve vv N105 istedet for N110 i 357mag da? (Selvsagt gå ned noe på mengden).

Dette kruttet er et lite hakk raskere enn N110, og hypotesen min er at det vil gi mindre uforbrent krutt

ettersom mengden er mindre og kruttet raskere..

Skulle mene og tro det vil fungere ypperlig i .357mag og, ettersom det fungerer så fantastisk bra i 10mm auto :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...