Jump to content

verktøymerker i kammeret på Marlin


telang

Recommended Posts

Kjøpte en Marlin XS i .308win for litt siden. Tok en inspeksjon i kammeret idag siden jeg får så pussige merker på hylsene etter å ha skutt halspressede patroner.

Der inne var det ikke noe pent syn som møtte meg. Det var en rekke svært tydelige riper som gikk rundt i hele kammerets omkrets. Håper dette er noe forhandleren kan fikse? Evt om det er godt nok grunnlag for å få en ny? Jeg vil på det sterkeste tro at kammeret skal være glatt på innsiden.

Link to comment
Share on other sites

Hørte fra importør idag. -Så lenge fabrikkammo ikke fikk merker på hylsene så brød de seg ikke om saken. Skuffende.

Hvis jeg helpresser hylsene før lading eller bare skyter farikkammo så blir det nok heller ikke merker fra kammeret, problemet kommer ved skyting med hylser som kun er halspresset, der hylsen allerede er litt ekspandert.

Får kanskje prøve å ta en runde inni der med fiiint sandpapir og olje, og se om ikke det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte reklamere på en marlin med ett hakk/stripe i kammeret. Riktignok en bøylerifle, men det sier kanskje noe om kvalitetskontrollen..

Synes du bør reklamere og få ny. I allefall få en bekreftelse fra børsemaker om at våpnet er trygt (noe de sansynligvis ikke vil gjøre ved produksjonsfeil i kammeret).

Link to comment
Share on other sites

Var nok som Highpower sier, -sålenge det ikke avsettes merker i fabrikkammunisjon syntes de ikke det var noe å bry seg om.

 

Det var nok forøvrig en børsemaker som foreslo metoden med 600-1000 papir dynket i olje og viklet rundt en trestav. Kan feste den innerste runden i en splitt i staven og føre det hele inn i kammeret mens det dreies med f.eks en drill. -Det er jo bare snakk om å ta den lille antydningen til grader i kanten på rillene bakerst i kammeret, og bør vel ikke være noen avskrekkende jobb for en hjemmemakaniker :)

Det er jo karbonstål i disse pipene og skulle ikke være nødvendig med så store pussen. Tar litt om gangen og prøveskyter en omladet patron av samme ladning som fikk merker i utgangspunktet.

 

EDIT: så forresten på flere marlin boltrifler i dag, og det var samme sak på alle, bare ikke riktig så mye som på min...

Link to comment
Share on other sites

Foreslår likefullt at hvis du har et pussesett for hagle i huset, så bruk følgende fremgangsmåte:

- Kjøp en boks JB-pasta og en ullsudd i kaliber 20 til haglesettet

- Legg et jevnt lag JB på ullsudden og skru den på ytterste leddet til pussestokken

- Sett dette i drillen

- Ta ut sluttstykket, før ullsudden inn i kammeret, start drillen og beveg ullsudden inn og ut (jada, jeg vet at den beskrivelsen kan tolkes laaaaaaaaaangt ut på viddene)

- Gjør dette i små økter, puss godt og inspiser

Link to comment
Share on other sites

Mens de siste svarene ble til dykket jeg ned i verkstedet og koste meg litt med dreibenk og diverse, fikk laget meg noe å feste papiret på og gikk på "oljepussingen". Tok forsiktig i første omgang og pusset skikkelig tørt og rent.

Rillene er fortsatt synlige inni der, men hensikten var jo bare å ta graden av dem. -Med en god porsjon flaks er jeg hjemme før det blir mørkt i morgen slik at jeg kan lade etpar skudd av samme slaget som fikk merker sist gang og se om det ble noen bedring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...