Jump to content

Importører av drillinger


Lt.Futt

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg har starta prosessen med å anskaffe meg en drilling. Kan noen hjelpe med linker til importører til forskjellige produsenter.

Ellers hvis dere har gode råd/erfaringer så vil jeg gjerne høre. Jeg har bestemt meg for kaliber 20-20/6,5x55. Drillingen skal brukes til rådyrjakt og toppjakt primært og tenker på to typer kikkerter. Aimpoint og/eller en kikkert 3-12x50'ish.

Link to comment
Share on other sites

http://schouvapen.no/" target="_blank

 

Importør av Merkel drillinger :winke1:

 

Når det gjeld kalibervalg, så er eg veldig sikker på at "flaskehals-motstandarane" kjem til å hyle ! Men viss du vel å sjå bort frå desse tastatura/litteratur jegerane så har eg ått og jakta med ein Sauer drilling i det ynskte kaliberet ditt i 15 år utan noko slark eller synleg slitasje på våpenet.

 

Fenomenalt utval av både ferdig ammo og ladekomponenter. Sauer'n min vog 3030g utan kikkert, og det er ingen armeringsbunt å bere.

 

Lukke tel :smile:

Link to comment
Share on other sites

http://schouvapen.no/" target="_blank" target="_blank

 

Importør av Merkel drillinger :winke1:

 

Når det gjeld kalibervalg, så er eg veldig sikker på at "flaskehals-motstandarane" kjem til å hyle ! Men viss du vel å sjå bort frå desse tastatura/litteratur jegerane så har eg ått og jakta med ein Sauer drilling i det ynskte kaliberet ditt i 15 år utan noko slark eller synleg slitasje på våpenet.

 

Fenomenalt utval av både ferdig ammo og ladekomponenter. Sauer'n min vog 3030g utan kikkert, og det er ingen armeringsbunt å bere.

 

Lukke tel :smile:

 

Tror ikke utforming av riflepatron er så innmari kritisk lengre. Gode konstruksjoner og utdragere gjør at det ikke er en faktor for meg lengre. Dessuten ett godt pusset løp og kammer sikkrer funksjonalitet det er jeg sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Noen patroner er laget for bestemte formål som feks 6,5x55. Dette er en konstruksjon for en bolterifle. ikke brekkvåpen..

 

Den fungerer i brekkvåpen også, men er ikke optimal med tanke på ekstraksjon trykk etc..det er konstruert kalibere for brekkvåpen som har optimale egenskaper i dette og som ikke egner seg i boltmekanismer. Disse patronene er gjerne betegnet som en R patron feks 7x57R.

 

Velger man en patron som ikke er kostruert for en brekkmekanisme får men selvsagt en ikke optimal løsning. Med prisnivået på drillinger i dag, ville jeg gått for en som er konstruert for en drilling og ikke en boltrifle.

 

Men smaken er som baken...

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv?

I så fall, ser jeg i ladeboka at 6,5x57R er ladet 3,0 gr ned i forhold til 6,5x55 på max ladninger.

Da vil trykket være på samme nivå som en 6,5x57R.

Men må jo si at en kravepatron uansett gjør seg best i drillinger da, og i 6,5X57R har du samme kuleutvalget som i 6,5x55 om du får rett riflestigning, men det er vel mulig å bestille.

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv?

I så fall, ser jeg i ladeboka at 6,5x57R er ladet 3,0 gr ned i forhold til 6,5x55 på max ladninger.

Da vil trykket være på samme nivå som en 6,5x57R.

Men må jo si at en kravepatron uansett gjør seg best i drillinger da, og i 6,5X57R har du samme kuleutvalget som i 6,5x55 om du får rett riflestigning, men det er vel mulig å bestille.

jeg lader selv, har gjort så i over 20 år. Har rifle fra før i kaliber 6,5x55. Hylser og kuler og ladedata har jeg plenty av. R-patroner var vell ett møst i brekkvåpen tidligere. Har pratet med flere som bruker rillepatroner i brekkvåpen av nyere dato. Ingen av de har vært plaget med trykk eller fastsittende hylser.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke sånn at tidligere brekkvåpen måtte ha R patron, og at moderne drillinger kan håndtere rillepatroner...vel går man langt nok tilbake i tid så hadde det vel sin aktualitet som feks. 9,3x72 R osv..

 

Du vil få et våpen som fungerer, men å bestille en ny drilling feks i 6,5x55 når du kunne fått den i 6,5x57R er omtrent som å bestille en Ferarri med campingstoler fordi du er overbevist på at det funker det å..

 

Det er flere andre faktorer som også spiller inn og det er feks. friflukt hylsevolum osv.

 

Personlig synes jeg 7x57R er et ypperlig kaliber til alt skandiavisk vilt og passer helt topp i en drilling, jeg har også storebroren 7X65 R - denne er litt kvass og har betydelig med varmeklatring enn lillebroren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...