Jump to content

Kulevekt for standardkaliber på litt lengre hold


Lars77

Recommended Posts

Jakter storvilt med 30-06 og er stort sett fornøyd med det.

Noen som har synspunkter på hvilke kuler, og spesielt kulevekter som er å anbefale ift hold som beveger seg opp mot og kanskje også noe forbi 300 meter. (Dersom det gjelder skadde dyr kan enda lengre bli aktuellt).

Ser mange skriver om 150 og 165 grains for lengre hold med standard tredvekaliber. Forspranget de lettere kulene gir i økt hastighet og mindre kulebane, spises imidlertid opp til fordel for 180 grains kulene før en når 300 meter skyteavstand.

En 180 grains kule vil treffe viltet på 300 meter med mindre kulefall, og høyere hastighet og anslagsenergi enn de lettere kulene i samme kaliber.

Er det da noen grunn til ikke å velge 180 grains?

 

Tenker i utgangspunktet ikke å jakte elg, men alt som er mindre med denne kula. Men det skader selvsagt ikke at kula er god nok også til elgen. Tenker i utgangsunktet at Sierra Gameking er bra til mitt formål. Billig er den også, slik at en kan trene mye med samme kula som en skal jakte med.

 

Synspunkter fra kule og "langholdseksperter"

Link to comment
Share on other sites

Forspranget de lettere kulene gir i økt hastighet og mindre kulebane, spises imidlertid opp til fordel for 180 grains kulene før en når 300 meter skyteavstand.

Nei,

155grs kulene har flatere kulebane enn 180 like til 1000m, om bruker noen som er designet for å fly. Amax, Accubond, Berger VLD, Barnes TTSX BTLR(eller noe sånt), flere andre kuler. De tyngre kulene har littegrann mindre vindavdrift på de lengre holdene.

Det er som det sies ingen grunn til å ikke velge 180grs, men det lureste er kanskje å velge den som gir best presisjon? På en annen side, kan en 155grs kule gi litt større margin mhp. feil måling av avstanden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til 30-06 er de beste 165 grs og 180 grs kulene overlegne så og si alt annet.

 

180 grs kuler har litt høyere BC og mer tverrsnitt så du har litt ekstra margin på gjennomtrening og ergo på vinkel enn de lettere. Bakdelen er litt mer rekyl.

 

Anslagsenergimessig skal du ganske langt ut innen BC forskjellen tar igjen hastighetsforskjellen ved munningen. Anslagsenergien kvadreres med hastighet mens økning i kulevekt kun er linjær - ergo speed rules.

 

Å bruke samme kula til alt er bare tull. Både Hornady og Nosler lager balistiske tvillinger(samme vekt/BC) bådei match, lettekspanderende, loddet, og massive kuler som kan lades likt. Kjøp A-Max/AMP/Interbond/GMX eller Custom Comp, Accubond/E-Tip så kan du trene hele året med samme ladningen, samme kruttet og samme kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Er vel mye enig med Sauer150 her. Det er en ting som er litt pussig når en begynner å snakke BC, og det er at 180grs kulene, og kanskje særlig 165/168gr, ikke har nevneverdig bedre BC enn 155grs.

 

Du nevner elg, men at du først og fremst skal jakte mindre dyr, og du nevner "over 300m".

 

Dropp Sierra GK, kjør med de kulene Sauer 150 nevner. Ingen som skyter LH bruker GK selv om de jakter, iallefall har jeg aldri hørt om det - det må væe en grunn til det. Litz slakter også GK i "Applied Ballistics", mest for inkonsistent BC. På rådyr er Berger 155VLD gull. Men det er sikkert Amax også

 

På mindre dyr enn elg, og på disse avstandenene, er hastigheten til de mindre kulene "kjekk å ha". Det er ingenting i .30" som skyter så flatt på 300m som de glatte 155gr-kulene, og det er greit med marginer, på "over 300m", dyr som er skadd står sjelden i ro når de flykter... og da er det ikke SÅ enkelt med avstandsmåling...

Rådyr som er 300+ m unna er heller ikke særlig store, de presenterer en blink (med bredsida til) på størrelse med ei lerdue. Presisjon er nice...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Blir vel litt merkelig å sammenligne 180gr Scenar med 150gr BTSP? Når det fins jaktkuler med høy BC i 155gr, f.eks. Accubond, Berger VLD (og A-max)?

Det burde ikke være problem å få 900m/s på ei 155gr i 30-06, og jeg har da jaggu skutt nok til å vite at man skrur mer opp med 180grs kuler enn man gjør med 155gr, uten å grave opp PCB. Og hvorfor skulle folk ellers holde på med 7 og 8g kuler i DFS-felt...

 

Ser i Shooter at det er 87 klikk til 800m (25 i side v. 5m/s) med 178Amax i 810, og 80 klikk (27 i side/212cm) med 155Amax i 870m/s

På 300m er det 13 opp med 155 og 15 med 178, og 8 til siden med begge.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei, har skutt mye med 30-06 på hold opp til 800m, og har god erfaring med 180 grs smk i rundt 835m dette har gitt gode samlinger. Har det siste året også brukt endel scenar 155grs i ca 920m/ sek, som også har gitt bra resultater.

ang. jaktkuler så har jeg brukt 180grs gameking med tilnermet likt treffpunkt som 180grs smk ut til 500 meter. Dette er jo som nevnt ikke verdens beste jaktkule, men det viktigste er å treffe riktig.(Superkuler kan ikke hjelpe dere hvis dere ikke treffer) har brukt den med stort hell på rev, rådyr og hjort, ikke brukt den på elg der har jeg brukt 180grs oryx.

Har tilnermet samme treffpunkt med smk, sgk og oryx til 300m med samme ladning, men nå har jeg en rifle som er veldig snill og har veldig liten treffpunktforrandring uansett hva jeg forer den med.

Min mening er at det spliller nesten ingen rolle hvilken kulevekt du velger, det viktigste er at den gir god presisjon i rifla de. Alle skudd på avstander over 220-230m krever nøyaktig avstandsbedømmelse og optikk med justeringsmulighet eller egnet retikkel, aller helst laser og kulebanekomp.

 

H :D

Link to comment
Share on other sites

Før jeg lærte at de var ubrukelige på jakt brukte jeg Sierra GameKing,150 RN 270 win og 300 SBT 375H&H, uten problem. Og 300 grain gameking i 375 går jeg personlig god for at takler alt vilt født utenfor fangenskap i Norge.

 

30-06 og 180 grain GMK vil jeg tro er en utmerket patron for det meste av norsk vilt.

 

Presisjonen er etter min erfaring super med Sierra, kult bra med det meste av vettuge ladninger og ikke bare Matchking. I gode børser vel og merke. Edit: har ikke prøvd over 500 meter.

 

Tilbake til tema..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...