Jump to content

Hvor lenge skal Nitrosolventen ligge på?


kjottkake1

Recommended Posts

Jeg smurte inn hagla med solvent, for å fjerne plastavleiringer. Det står på flasken/tuben at den skal være på i 15-30 min. Etter 30 min, var det nesten ingen forskjell. Kan det skade pipa, å la det ligge på i en time, eller går dette greit? Kan jeg ha brukt for lite? Det har nå ligget på i 45 min. Alle tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen solvent produkter som inneholder ammoniakk kan ikke ligge lenger enn 2-3 minutter, andre kanskje litt lenger som 20 minutter.

Problemet er at ammoniakkholdige solvent oljer skader stålet, slik at det korroderer.

 

Jeg bruker bare solvent uten ammoniakk som kan stå på stålet til ubegrenset tid, dermed slipper jeg å stresse med å tørke bort solventen og nøytralisere denne med vanlig våpenolje til smøring og lagring. Ulempen med solvent uten ammoniakk, er at den nøytraliserer seg fortere og det tar lenger tid å fjerne bort sot, bly og plast.

 

Veldig få klarer å pusse slik at solventen bare står til angitt tid, dessutten vil noe ammoniakk holdig solvent sive inn på plasser man glemmer å tørke det bort eller ikke kommer til.

 

Mitt råd er å bruke solvent uten ammoniakk eller bare olje, og rett og slett slite bort plast eller blyavleiringer med kobber eller tornadobørste. Dette gjør jeg hvis jeg får avleiringer som ikke forsvinner med solvent, og det tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...