Jump to content

Tegn/symtomer på nesemidd.


KnutH

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Hva er tegnene/symtomene på nesemidd? Har en neg som pluselig har sluttet og jakte/spore. Han virker som han har mistet lysten rett og slett. Han er 22 mnd i disse dager.

 

På forhånd takk

 

Nysing og blåsing og noen ganger rennende nese og nys/snorkelyder på innoverpust. Og nedsatt luktesans. Tror ikke nedsatt arbeidsLYST har noe med nesemidd å gjøre. Kjenner forsåvidt ikke til typiske jakthunder, men 22 mnd er en unghund enda. Kan det være en sen trassalder nr. 2?

Link to comment
Share on other sites

Dra på dyrelegen å beskriv symptomer. Be om interceptor tabletter. Du får alt etter vekt mest sannsynlig 3 tabletter. Skal tas en tablett med en ukes mellomrom.

 

Hold hunden borte fra andre hunder. Det smitter!

 

Hadde nettopp dette på mine og det forsvant når interceptoren virket. De snorket og hostet. Litt ekstra våt i snyskaftet.

 

Det er ikke spesielle bivirkninger med dette medikamentet, så det går nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Innovervendt nysing/snøfting er et klart tegn.

Er lenge siden jeg hadde hund med det.

 

Hadde masse diskusjon med vet ang dette. Men mine, og andre hunder (er veldig smittsomt) ble kvitt innovernysinga etter behandling for nesemidd

;)

 

Husker ikke medisin som ble brukt. Men, husker det ble prøvd både noe tabletter og sprøyter. Var kun det som kom fra sprøyte som funket. Lurer på om det var 2 sprøyter, med to ukers mellomrom (5-10 år siden)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Skal høre om mandagen. Syns han har mistet litt futten i jakt/sporing generelt. Så man må jo prøve og finne en årsak. Når jeg tenker etter, så har han hatt sånn snårkelyder/hoste på innpust en lengre tid. Kommer særlig når vi går tur og han er og snuser litt. Da kan han få et slik anfall. Har bestandig trodd det var han som var så overivrig i snusing at det gikk litt i ball for han.

Link to comment
Share on other sites

Testet litt med gjemte godbiter, virker no som han har litt luktesans :D . Jeg tviler no på at det midd, men skal no prate med dyrlegen i morgen for sikkerhets skyld. Han har jo hatt sånn snårkelyd/hoste av og til i lengre tid, så det kan jo være noe/med luftveiene.

 

Syns bare han er blitt markant dårligere på spor og overvær. Og jaktlysten har dabbet av. Så håper det er en medesinsk årsak. Har jo vært det enkleste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...