Jump to content

Jakt nær fuglereservat


LabRat

Recommended Posts

Hei,

 

No er det slik at eg har fått lov av grunneiger til å drive gåsejakt.

Saken er at eigendommen hans grenser mot eit fuglereservat eller fredningsområde.

Nokon som veit om reglar rundt dette ?

Har eg lov å ligge på grensa og skyte fugl ? Eller er det noko som heiter nærgrenser og slikt ?

 

Litt greit å ta dette på forskudd føler eg.

Kjem sikkert ein ornitolog eller fleire å klager så fort me begynner å skyte.

 

takk for hjelpen

Link to comment
Share on other sites

Enkelt, stikk innom Teknisk etat, og få tak i kart selv om grensene er tydligt merket i marka.

Få tak i reglene for reservatet (Teknisk etat har de, eller en finner de ofte på nett).

Resten av folka (unskyld uttrykket) driter du i. De har ofte helt andre meninger om hva en kan og bør og skal gjøre, enn hva lover og regler sier. Respekterer du grensene til reservatet og følger reglene for reservatet (merk at fredningsonen ofte er todelte i totalfredning og delfredning, derfor er kart og regler viktigt). Så er en sikker på å ha alt sitt på det tørre.

 

Merk også at de fleste fuglereservater har åpning for jakt på mink. Så om du vil gjøre resrvatet en tjeneste, så er minke jakt før hekkinga (og forsåvidt i og etter hekkinga) kun av det gode (men sjekk reglene for det aktuelle reservatet, og skaff løyve med grunneier før en begir seg ut på slikt).

 

P.s. Ikke mener ikke at en skal legge seg ut med kikkerne, bare at en selv skal vite hva som er rett og galt, uten å måtte ta andres utsagn for god fisk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspel.

Snakka med Direktoratet for Naturforvalning og dei hadde ein fin naturbase med kart og direkte link til kvart enkelt område med tilhøyrande lovdata.

 

Eg kunne i prinsippet jakte heilt opp til grensene dersom ikkje noko anna var spesifisert i lovteksten.

 

Det viktigaste for meg å ha klart for meg kva eg har lov til eller ikkje. Liker lite å komme i ein situasjon der eg ikkje kan forklare meg sjølv om det viser seg at eg har lov.

Link to comment
Share on other sites

Nå er verneforskriftene i Hordaland strenge.

Problemet med verneforskriftene er at Fuletitterne fikk utforme regelverket slik at de ikke bare fikk vernet hekkebiotopene i hekke tiden. Men at områdene ble vernet slik at de klarte å sperre for all jakt og skyting i disse områdene.

NJFF hadde innsigelser til verne teksten i de fleste områdene, men opplevde at fuletitterforeningen satt på begge sider av bordet da forskriftene ble vedtatt.

Det er derfor lurt å skaffe seg full oversikt, før en drar ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg, eller er endel av disse fredede områdene mindre atraktive for fugl å hekke i, etter at fredningen trodte i kraft? Det virker som de som var på dyrka/beitemark gror igjen og fugle tallet er mindre enn hva det var under min oppvekst (uten fredning).

Sitter litt med dette inntrykket av at der fredningen inbefatter dyrket og beitemark, så har ting gått til det verre.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange årsaker til at områdene er fredet. Hekking trenger ikke å være eneste årsak. Området kan fungere som rasteplass på trekk, myteområde, eller overnattingsplass. Dette er jo en stor fordel for oss jegere. Fuglene får være i fred der og vi kan jakte på beiteplassene eller på trekket til og fra. Hadde ikke disse områdene vært der ville nok feks gåsa trekt ut av området mye raskere og kortet inn jaktsesongen for oss.

 

Det er jo ikke bare formell fredning som gjør at fuglene får "friområder". Mange grunneiere liker ikke jakt og eiendomsgrenser kan ødelegge for effektiv jakt. Noen områder ligger for nært bebyggelse eller installasjoner som umuliggjør jakt. Det hjelper lite å sutre over formelle fuglefredningsområder for jeg tviler på at det er det som gjør at ikke jakta går som den skal. Det er viktigere å ha god kontakt med grunneierene i området slik at man kan flytte etter når fuglene velger å skifte beiteområde.

 

Det er ikke bare "fuletitterne" som sitter på begge sider av bordet, Herr Jmonsen. Tror nok jegerstanden er godt representert bak et hvert bord rundt omkring i Norge, men det betyr ikke alltid at de tar høyde for sin egen særinteresse. Objektivitet kalles det visst :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne gamle tråden da den er aktuell også for meg. Hva gjør man hvis fugl skadeskytes og drar inn i fredningsområdet?

 

Synes å huske en sak der to menn gikk inn et fredningsområde for å forfølge påskutt fugl. De felte vel noen fugler, men jeg husker ikke helt detaljene. Men synes å huske at de ble straffet ganske hardt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...